مقالات آموزشی

دلایل قرمز شدن چشم بعد از گذاشتن لنز و راه حل آن

دلایل قرمز شدن چشم بعد از گذاشتن لنز و راه حل آن

اگر شما هم هنگام گذاشتن لنز چشمانتان قرمز می‌شود باید بدانید که قرمز شدن چشم بعد از گذاشتن لنز دلایل متفاوتی دارد که باید آن‌ها را رفع کنید. به طور مثال بهتر است در هوای آزاد از لنز استفاده نکرده و عینک را جایگزین آن کنید و همچنین قرار گرفتن در معرض مستقیم نور خورشید می‌تواند باعث بروز قرمزی چشم شود که می‌بایست استفاده از عینک آفتابی را در اولویت خود قرار دهید.

چند دلیل برای قرمز شدن چشم بعد از گذاشتن لنز

این عارضه دلایل متفاوتی دارد که شامل موارد زیر است:

حساسیت به محلول لنز:

یکی از دلیل هایی که باعث قرمزی چشم پس از گذاشتن لنز می‌شود، حساسیت داشتن به مایع لنز است. این حساسیت می‌تواند هر زمانی رخ دهد و ارتباطی به این‌که شما از چه برند یا محلول خاصی هم استفاده می‌کنید ندارد. برخی از محلول های مرطوب کننده لنز مواد نگهدارنده دارند و ممکن است برخی از افراد به این ماده حساسیت نشان دهند. نام این ماده روی محلول لنز thimerosal درج شده و بهتر است شما مایعی خریداری کنید که بدون این ماده نگهدارنده باشد. محلول های مورد تایید کنونی که ما با اطمینان در فروشگاه خود قرار داده ایم عبارتند از: مایع لنز ریلایف، یونیورسال، اپتی فری، یونیال، آل کلین، زایس و کانزین پلاس (برای لنزهای هارد و اسکلرال)

محلول نگهداری و شستشو لنز ریلایف Relief

کوچک و تنگ بودن لنز:

از دلایل قرمز شدن چشم بعد از گذاشتن لنز به سایز آن می‌توان اشاره کرد. به طور مثال لنزی که گشاد باشد می‌تواند باعث قرمزی چشم شود و با هر بار پلک زدن شما در چشمتان جابجا شده و در چشم تان احساس وجود جسم خارجی کنید. حرکت لنز درون چشم خطرناک بوده و باعث خراش قرنیه می‌شود همچنین احتمال ورود باکتری و آلرژی به داخل چشم را بالا می‌برد. شما میبایست برای این‌که لنزی که با چشمتان سازگار را انتخاب کنید، از یک اپتومتریست کمک بگیرید.

سندروم خشکی چشم:

اگر جز کسانی هستید که سندروم خشکی چشم دارند، یکی از دلایل قرمز شدن چشم‌هایتان می‌تواند همین باشد. برای اینکه به راحتی بتوانید از لنز استفاده کنید باید کمی اشک در چشمتان داشته باشید. چنانچه چشمانتان خشک باشد، با گذاشتن لنز اوضاع را بدتر می‌کنید. چرا که لنز رطوبت را در زیر چشم خود نگه می‌دارد و همین عامل باعث قرمزی و خشکی چشم می‌شود. برای این مشکل راه حلی وجود دارد و آن هم استفاده از قطره اشک مصنوعی یا قطره مرطوب کننده است.

سندروم خشکی چشم

ورم ملتحمه چشم:

برخی از مصرف کنندگان لنز به ورم ملتحمه چشم دچار می‌شوند. این آسیب در واقع نوعی التهاب است که در اثر ورود یک جسم خارجی مثل لنز بوجود می‌آید. لنز تماسی باعث خراش سطح ملتحمه چشم شده و در نتیجه چشم ها قرمز و ملتهب می‌شوند. ملتحمه در واقع یک غشا نازک و شفافی است که روی سفیدی چشم یعنی صلبیه و سطح داخلی پلک‌ها را می‌پوشاند.

حساسیت چشمی:

بهتر است اگر چشمان حساسی دارید از گذاشتن لنز پرهیز کنید. چرا که در صورت استفاده از لنزها با مشکلات زیادی مانند خارج، سوزش و ریزش اشک مواجه می‌شوید و حتی ممکن است این وضع بدتر شود. از دلایل قرمز شدن چشم بعد از گذاشتن لنز در چشم‌های حساس ورود آلودگی و مواد حساسیت‌زا به داخل چشم است.

زخم قرنیه:

زخم قرنیه در واقع یکی از مشکلات جدی برای چشم محسوب می‌شود. یکی از نشانه های شایع این عارضه قرمز شدن شدید چشمها و احساس وجود جسم خارجی در چشم بوده که این عارضه ممکن است منجر به کوری شود بنابراین قبل از هر چیز ابتدا از گذاشتن لنز خودداری کرده و سپس به اپتومتریست مراجعه کنید.

جلوگیری از قرمز شدن چشم ها بعد استفاده از لنز:

  • جلوگیری از خارش و سوزش چشم: برای جلوگیری از احساس سوزش و خارش می‌بایست پک لنز و خود لنز را با مایع مخصوص تمیز کرده و اجازه دهید که پک در هوای آزاد خشک شود و برای جلوگیری از خشک شدن لنز، آن‌ها را در محلول قرار دهید. برای این کار حتما باید دستتان را ضد عفونی کنید.
  • جلوگیری از قرمز شدن چشم با لنز در هوای آزاد: اگر چشمان حساسی دارید و می‌خواهید از لنز طبی استفاده کنید باید مراقب ورود ذرات گرد و غبار به داخل چشم باشید. بهتر است عینک طبی را به لنز ترجیح دهید.
  • تعویض کردن لنزها: لنزها نیز مانند هر محصول دیگری تاریخ انقضا دارند. شما باید هر لنز را پس از گذشت تاریخ انقضای آن تعویض کنید. می‌توانید برای این‌کار مرتبا تاریخ را چک کرده و برای تعویض به موقع اقداماتی انجام دهید. تاریخ انقضا نیز می‌تواند از دلایل قرمز شدن چشم‌ها بعد از گذاشتن لنز باشد.
  • حساسیت به نور پس از گذاشتن لنز تماسی: پس از گذاشتن لنز تماسی ممکن است به فتوفوبیا یا حساسیت به نور مبتلا شوید. در صورت ابتلا به این عارضه باید از گذاشتن لنز در معرض نور خورشید جلوگیری کنید. البته که استفاده زیاد از این لنزها نیز ممکن است باعث بروز این عارضه شود و حتی فرد ناچار است جراحی قرنیه انجام دهد بنابراین عینک طبی در این شرایط مناسب‌تر است.

چرا چشم ها بعد از گذاشتن لنز قرمز می شوند؟

دلایل قرمز شدن چشم بعد از گذاشتن لنز می‌تواند به علت ورم ملتحمه چشم، حساسیت چشم ها، قرار گرفتن در معرض نور خورشید، سایز نامناسب لنز تماسی برای چشم و سندروم خشکی چشم باشد. برای جلوگیری از قرمزی چشم باید ابتدا به خوبی از لنزها مراقبت کنید به این صورت که لنزها را قبل از استفاده با محلول شستشو دهید. محلول‌هایی که مواد نگهدارنده ندارند برای شما بهترین گزینه هستند. توجه به تاریخ انقضای لنز و تعویض به موقع آن نیز کمک شایانی در برطرف کردن این مشکل می‌کند.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *