مقالات آموزشی

استفاده صحیح لنز طبی چگونه است؟ انواع لنز طبی و مزایا و معایب آن

استفاده صحیح از لنز طبی

استفاده صحیح لنز طبی – امروزه افراد زیادی به جای عمل جراحی چشم یا استفاده از عینک، از لنز طبی استفاده می‌کنند. اولین بار در سال 1508 لئوناردوداوینچی برای تحقیق و دیدن بهتر جریان آب رودخانه‌ها لنزی ساخت به شکل نیمکره از جنس شیشه و آنرا بر روی چشم خود قرار می‌داد؛ سرانجام افرادی زیاد آمدند و این لنز را تکمیل کردند تا در اواخر قرن نوزدهم در سال  1949 اولین لنز قرنیه‌ای به شکل امروزی ساخته شد و محبوبیت و کارکرد جهانی پیدا کرد. در اینجا به شما پیشنهاد میشود که اگر قصد خرید لنز رنگی یا لنز طبی دارید میتوانید از طریق فروشگاه ایران لنز (آنلاین) محصول خود را سفارش داده و آنرا درب خانه خود دریافت نمایید. جالب است بدانید، خرید یا فروش لنز رنگی امروزه یکی از فعالیتهای روزمره بازار زیبایی و درمانی چشم است.

ما در این مقاله سعی کردیم تا شما را با انواع لنزهای طبی و استفاده صحیح لنز طبی و مراقبت از آنها آشنا کنیم؛ پس از شما دعوت میشود تا با ما همراه باشید.

انواع لنزهای طبی

لنزهای طبی به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  1. لنزهای نرم (soft)


    در حقیقت «لنزهای نرم» نسل جدیدتر لنزهای چشمی تماسی هستند. در طراحی و ساخت لنزهای نرم، به‌جای مواد پلاستیکی از موادی استفاده می‌شود که توانايی جذب محلول نمكی (آب‌ نمكی كه در اشک چشم انسان وجود دارد) را داشته باشد؛ به همین خاطر لنزهای نرم که به اصطلاح «هیدروفیل» یا دوست‌دار آب هستند، طبیعی‌ترند و به‌خاطر خاصیت انعطاف‌پذیری و نرمیای که دارند، تحمل آن‌ها روی چشم راحت ‌تر است.

    به خاطر نرم بودن لنزهای نرم فرد کمتر اذیت می‌شود، اما از طرف دیگر این نرمی باعث می‌شود تا لنز به راحتی از چشم فرد درنیاید و بیمار را اذیت کند؛ همچنین این لنز بدرد افرادی که آستیگمات با نمره‌ی بالاتر از 5/1 دارند نمی‌خورد. این موضوعی است که هنگام خرید لنز رنگی باید به آن توجه داشته باشید.

  2. لنزهای سخت(hard)

امروزه لنزهای سخت نسبت به اکسیژن نفوذ پذیری بالایی داشته و از ماده  پلی متیل متاکریلات ساخته می‌شوند که به لنزهاي سخت نافذ گاز معروف هستند. از بدی‌های این لنز می‌توان به جذبنکردن آب اشاره کرد و از خوبی‌های آن می‌توان به این اشاره کرد که بر خلاف لنزهای نرم درآوردن آن راحت است و همچنین افرادی که قوز قرنیه دارند و نمره‌ی آستیگمات چشم آن‌ها بالاتر از 5/1 است هم می‌توانند از آن استفاده کنند.

تفاوت لنز سخت و نرم

نحوه صحیح گذاشتن لنزهای طبی بر روی چشم

  1. ابتدا دست خود را کامل با آب و صابون بشویید؛ حواستانباشد که هیچ اثری از صابون یا شوینده روی دستتان باقی نماند؛بعد از آن دستتان را کامل با حوله یا دستمال کاغذی خشک کنید.مواظب باشد چیزی از دستمال کاغذی روی دستتان نماند.
  2. خارج کردن لنزهای طبی از جعبه؛ برای برداشتن لنز از جعبه، بهتر است از انگشت اشاره دستی که با آن راحت هستید استفاده کنید. این کار را به آرامی و با ملایمت انجام دهید تا آسیبی به لنز وارد نشود. دقت کنید که لنز سمت راست را در چشم راست و لنز سمت چپ را در چشم چپ خود قرار دهید. به خصوص برای لنزهای طبی که توجه کردن به این نکته ضروری است. در غیر این صورت ممکن است تاری دید و عفونت چشم را در پی داشته باشد.
  3.  دقت کنید که لنز در نوک انگشت دستی که با آن راحت هستید باید قرار گیرد، نه روی ناخن شما. موقع گذاشتن لنز، به این توجه کنید که لنز بدون خراش یا پارگی باشد.
  4. برای گذاشتن لنز رنگی و طبی در چشم، از انگشت اشاره و میانی دست مخالف خود استفاده کنید. با انگشت اشاره، پلک بالایی را به سمت بالا و با انگشت میانی پلک پایین را به سمت پایین بکشید. انگشتی که لنز روی آن قرار دارد را مقابل چشم خود قرار دهید.
  5.  چند بار پلک بزنید تا لنز فیکس شود. اگر برای اولین بار است که لنز می‌گذارید، ممکن است لنز از چشم شما در بیاید یا چشم قرمز شود و آبریزش داشته باشید. این مسئله طبیعی است.

نحوه صحیح برداشتن لنز طبی

ابتدا قطره روان کننده برای لیز کردن، داخل چشم خود بریزید تا راحت تر بتوانید لنز را بردارید.
با استفاده از انگشت دست پلک خود را به سمت پائین بکشید.
هم‌زمان که پلک خود را به سمت پائین می‌کشید از انگشت اشاره همان دست استفاده کرده و لنز را به سمت پائین بکشید.
از انگشت اشاره و شست خود استفاده کنید و لنز را به آرامی بین دو انگشت جمع کرده و بیرون بیاورید. دقت کنید که این کار موجب پارگی لنز نشود.
تمام مراحل بالا را برای چشم دیگر نیز تکرار کنید.                                                                              

نکاتی در مورد استفاده صحیح لنز طبی

در هنگام گذاشتن لنز، به پشت و روی آن توجه کنید. آنرا روی انگشت در مقابل چشمانتان قرار دهید. اگر لنز شکل U داشته باشد، پشت و رو نیست اما اگر لبههای U به خارج کشیده شده باشد لنزتان پشت و رو است.
شما باید از لنزهایتان به خوبی مراقبت کنید و مایع درون جعبه را عوض کنید.
هیچ گاه از لنزهای دیگران استفاده نکنید.
دست‌هایتان را قبل و بعد از استفاده از لنز بشوئید.
به تاریخ انقضای لنز توجه کنید.
از طریق سایت تجهیزات پزشکی می‌توانید از اصالت لنز خود با خبر شوید.

معایب کلی لنز چشم

1- گران بودن آن‌ها

2- نسبت به عینک‌ها به مراقبت بیشتری نیاز دارند

3-در زمان سرما خوردگی و عفونت‌های ویروسی نمی‌توان از لنز استفاده کرد

مزایای کلی لنز چشم

  1. چشم حالت طبیعی خود را حفظ می‌کند
  2. حتی در سخت‌ترین آستیگماتیسم‌ها نیز می‌توان از آنهااستفاده کرد
  3. در هر شرایط آب و هوایی به راحتی می‌توان از آن استفاده کرد
  4. در هنگام ورزش کردن نیز میتوان از لنز استفاده کرد.
  5. لنزها به شما امکان اصلاح دوربینی را میدهند. همچنین اگر چشم راست و چپ درجه بینایی متفاوتی دارند، لنزهای تماسی امکان اصلاح آن را به شما می‌دهند.
  6. این قطعات مشکل نزدیک‌بینی در افراد را نیز حل می‌کند.
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *