مقالات آموزشی

عینک رانندگی در شب چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

عینک رانندگی در شب

رانندگی در هنگام غروب یا در شب می‌تواند برای بسیاری از افراد استرس‌زا باشد. مقدار نور وارد شده به چشم، همراه با تابش خیره کننده ترافیک از روبرو، می‌تواند دید را سخت کند و اختلال در بینایی می‌تواند ایمنی شما و دیگران را در جاده کاهش دهد. برای رفع این مشکل، بسیاری از تولیدکنندگان، عینک رانندگی در شب را به بازار عرضه کرده و به فروش می‌رسانند. اما، آیا آنها موثر عمل می‌کنند؟

عینک رانندگی در شب چیست؟

عینک‌های رانندگی در شب دارای عدسی‌های غیر تجویزی و زرد رنگ هستند که از رنگ زرد روشن تا کهربایی متغیر است. برخی از عینک‌های رانندگی در شب دارای پوشش ضد انعکاس هم هستند.

عینک‌های رانندگی در شب با پراکندگی و فیلتر کردن نور آبی، تابش خیره کننده را کاهش می‌دهند. نور آبی بخشی از طیف نور است که کوتاه‌ترین طول موج و بیشترین مقدار انرژی را دارد. بر خلاف انواع نور با طول موج‌های بلندتر، نور آبی به احتمال زیاد در هنگام ورود به چشم باعث ایجاد تابش خیره کننده می‌شود.

عینک رانندگی در شب چندین دهه است که تولید می‌شود. این عینک زرد رنگ در ابتدا به عنوان عینک تیراندازی در اختیار شکارچیان قرار گرفت. آنها در بین شکارچیان هم بسیار محبوب هستند زیرا در شرایط ابری تضاد پرندگان در حال پرواز را در برابر آسمان تشدید می‌کنند.

آیا عینک رانندگی در شب موثر عمل می‌کند؟

لنزهای زرد میزان نور وارد شده به چشم را کاهش می‌دهند که باعث کاهش دید در شب می‌شود. در نتیجه این عینک‌ها می‌توانند مضر باشند، نه مفید.

عینک رانندگی در شب در رنگ‌های مختلف زرد و کهربایی موجود است. تاریک‌ترین لنزها بیشترین تابش و همچنین بیشترین مقدار نور را فیلتر می‌کنند و در شرایط تاریک به سختی دیده می‌شوند.

برخی از افرادی که از عینک رانندگی در شب استفاده می‌کنند، گزارش می‌دهند که در صورت استفاده از عینک در شب می‌توانند بهتر ببینند. با این حال، آزمایش‌های بصری نشان می‌دهند که عینک‌های رانندگی در شب، دید در شب را بهبود نمی‌بخشند و به رانندگان کمک نمی‌کنند که عابران پیاده را سریع‌تر ببینند.

در واقع، یک مطالعه کوچک در سال 2019 نشان داد که عینک‌های رانندگی در شب در واقع رفلکس‌های بینایی را تا کسری از ثانیه کاهش می‌دهند و دید در شب را کم می‌کنند.

عینک رانندگی در شب

عینک‌های رانندگی در شب دارای عدسی‌های غیر تجویزی و زرد رنگ هستند.

راه حل‌های دیگری که ممکن است دید رانندگی در شب را بهبود بخشند:

هر چیزی که تاری یا خیرگی را کاهش دهد به دید رانندگی در شب کمک می‌کند. چیزهایی که باید امتحان کنید عبارتند از:

  • با انجام معاینات منظم، نسخه عینک خود را به روز نگه دارید.
  • از اپتومتریست یا چشم پزشک خود در مورد استفاده از پوشش ضد انعکاس بر روی عینک‌های تجویزی خود سوال کنید.
  • لکه‌ها می‌توانند تابش خیره کننده را تقویت کنند، بنابراین قبل از رانندگی، عینک خود را با یک پارچه عینک پاک کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که شیشه جلوی خودرو هم از داخل و هم از بیرون تمیز است، زیرا رگه‌های خاک و گرد و غبار می‌توانند تابش خیره کننده را تقویت کنند.
  • برف پاک کن‌های شیشه جلو خودرو را به طور مرتب تعویض کنید.
  • برای جلوگیری از خستگی چشم در هنگام رانندگی در شب، چراغ‌های داشبورد را تاریک نگه دارید.
  • چراغ‌های جلو را تمیز و عاری از آلودگی نگه دارید.
  • اگر دید شما در شب تغییر می‌کند یا ضعیف‌تر می‌شود به چشم پزشک مراجعه کنید.
چرا عینک رانندگی در شب را برای آستیگماتیسم انتخاب کنید؟

آستیگماتیسم یک وضعیت بینایی است که باعث تاری، تحریف یا دوبینی می‌شود. این وضعیت می‌تواند در اثر ضربه به چشم یا قرنیه نامنظم ایجاد شود.

عینک رانندگی در شب برای آستیگماتیسم

برخی افراد مبتلا به آستیگماتیسم زمانی متوجه مشکل خود می‌شوند که پزشک چشم آن‌ها را معاینه می‌کند. این افراد ممکن است زمان معاینه متوجه این مشکل شوند که چشم چپ و راست آنها دقیقاً یکسان نیستند. این می‌تواند منجر به مشکلاتی در بینایی شود، از جمله تاری دید و مشکل در دیدن اشیاء نزدیک یا اشیاء دور به طور همزمان.

این وضعیت معمولاً با استفاده از عینک یا لنزهای تماسی اصلاح می‌شود. با این حال، این لنزهای اصلاحی ممکن است برای بعضی افراد مناسب نباشد از جمله افرادی که به نور حساس هستند و مشکل خواب دارند.

آیا عینک رانندگی در شب به آستیگماتیسم کمک می‌کند؟

عینک رانندگی در شب یک راه حل جایگزین برای افراد مبتلا به آستیگماتیسم است که می‌خواهند در شب رانندگی کنند بدون اینکه تابش خیره کننده چراغ‌های جلو بر دید آنها تأثیر بگذارد. عینک‌های رانندگی در شب را می‌توان روی عینک‌های اصلاحی معمولی قرار داد و به گونه‌ای طراحی شده‌اند که تابش نور چراغ‌های جلوی خودروهای جلویی و همچنین چراغ‌های خودروهای روبرو و چراغ‌های خیابان را (که ممکن است باعث ناراحتی هنگام رانندگی در شب شود) مسدود کند. آنها همچنین از چشم‌ها در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت می‌کنند که می‌تواند باعث آب مروارید و تخریب بینایی شود.

عینک رانندگی در شب برای آستیگماتیسم

عینک رانندگی در شب یک راه حل جایگزین برای افراد مبتلا به آستیگماتیسم است.

رانندگی با آستیگماتیسم در مقابل عادی

فرد مبتلا به آستیگماتیسم دنیا را متفاوت از فرد بدون آستیگمات می‌بیند. آستیگماتیسم بر ادراک عمق، دید محیطی و توانایی تمرکز بر روی اجسام نزدیک تأثیر می‌گذارد.

افراد مبتلا به آستیگماتیسم ممکن است هنگام رانندگی در شب با مشکل مواجه شوند زیرا نمی‌توانند جلو یا پشت خود را به وضوح ببینند.

اگر آستیگمات داشته باشید می‌توانید رانندگی کنید؟

رانندگی با آستیگماتیسم در صورتی امکان پذیر است که آن را تحت کنترل داشته باشید. باید نسخه عینک یا لنز تماسی داشته باشید و در هنگام رانندگی از قانون کلی پیروی کنید.

قانون کلی این است که شما باید حداقل 20 فوت از هر جسم بزرگ (که در کنار چشم غالب قرار دارد) فاصله داشته باشید.

رانندگی با آستیگماتیسم چگونه است؟

اگرچه علائم رایج کمی وجود دارد، اما همه افراد رانندگی در شب را به یک شکل تجربه نمی‌کنند. وضعیت چشم و آناتومی فرد بر شدت آستیگماتیسم در بینایی وی تأثیر می‌گذارد. در اینجا برخی از علائم رایج بیان شده است:

میدان دید کوچکتر
مشاهده نورهای اطراف با هاله
تاری دید و بینایی مبهم
تابش شدید چراغ‌های جلو

عینک رانندگی در شب برای آستیگماتیسم

افراد مبتلا به آستیگماتیسم ممکن است هنگام رانندگی در شب با مشکل مواجه شوند.

خرید بهترین عینک رانندگی در شب برای آستیگماتیسم

هنگام خرید عینک رانندگی در شب برای آستیگماتیسم باید به نکات زیادی توجه کرد. عواملی مانند جنس لنز، شکل لنز و طراحی قاب باید قبل از خرید در نظر گرفته شود.

مهمترین عامل این است که عینکی را انتخاب کنید که مناسب صورت شما باشد. قاب نباید خیلی سفت یا شل باشد و فضای کافی برای گوش و بینی وجود داشته باشد. مواد لنز نیز باید بر اساس ترجیح شخصی شما انتخاب شود، اما شایان ذکر است که لنزهای پلاستیکی سبک‌تر از لنزهای شیشه‌ای هستند و ممکن است محافظت بهتری در برابر اشعه UV داشته باشند.

چه لنز رنگی برای رانندگی در شب بهتر است؟

هنگامی که صحبت از رانندگی در شب برای افراد مبتلا به آستیگماتیسم می‌شود، لنز زرد رنگ بهترین انتخاب خواهد بود. موج طولی رنگ زرد درست در مرکز طیف چشم انسان قرار دارد و بنابراین متعادل‌ترین رنگ است. یک لنز رنگی زرد با کیفیت به فیلتر کردن پرتوهای آبی مضر و کاهش تابش خیره کننده کمک می‌کند.

ایران لنز یکی از مراکز بزرگ فروش انواع لنز در ایران، با داشتن یک تیم مشاوره قوی و قیمت‌های واقعا مناسب، مقصد قابل اعتمادی برای تهیه انواع لنزهای تماسی، طبی، داخل چشمی اصلی و روش‌های مراقبتی چشمی از جمله تعویض انواع لنزهای چشمی و تشخیص انواع بیماری‌های چشم است. شما می‌توانید برای خرید آنلاین لنز به فروشگاه سایت ایران لنز مراجعه کنید و بر اساس توضیحات ارائه شده بهترین و مناسب‌ترین آن را انتخاب کنید. اگر برای اولین بار می‌خواهید لنز رنگی را امتحان کنید برای اطلاعات بیشتر با مشاورین ما از طریق واتس اپ، تلگرام، دایرکت و شماره‌های تماس در ارتباط باشید و به صورت رایگان از آن‌ها در خصوص خرید لنز مشاوره بگیرید.

نتیجه گیری:
رانندگی در شب برای برخی افراد دشوار است، کمبود نور می‌تواند دید جاده را برای آنها سخت کند که این امر خطر تصادف را افزایش می‌دهد، عینک رانندگی در شب به این افراد کمک می‌کند هنگام رانندگی در شب بهتر ببینند.

عینک رانندگی در شب راه حلی برای این مشکل است. این عینک‌ها با فیلتر کردن تابش خیره کننده نور باعث می‌شوند افراد در شب جاده را آسان‌تر ببینند.

بسیاری از بیماری‌های زمینه‌ای و همچنین بیماری‌های چشم را می‌توان درمان کرد و شب کوری را از بین برد یا کاهش داد.

اگر در هنگام رانندگی در شب مشکل دارید، به پزشک خود مراجعه کنید. آنها می‌توانند به شما کمک کنند دید خود را در شب بالا ببرید و در جاده‌ها ایمن‌تر رانندگی کنید.

منبع: best night driving glasses

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *