مقالات آموزشی

اشتباهات رایج در استفاده از لنزهای چشمی

لنزهای چشمی

لنزهای تماسی بخشی از کارهای روزمره بسیاری از افراد هستند، اما این بدان معنا نیست که شما نباید به نحوه مراقبت از آنها توجه کنید. لنزهای تماسی مستقیماً روی چشم گذاشته می‌شوند، بنابراین رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی بسیار مهم است زیرا اطمینان حاصل می‌کنید که چشم‌های شما هنگام استفاده از آن آسیب نمی‌بینند و عاری از عفونت هستند. اما چندین اشتباه رایج هنگام استفاده از لنزهای چشمی وجود دارد که بسیاری از افراد آگاهانه یا ناآگاهانه مرتکب آن می‌شوند. آیا شما یکی از آنها هستید؟

چند اشتباه رایج هنگام استفاده از لنزهای چشمی

لنزهای خود را طولانی‌تر از زمان توصیه شده استفاده می‌کنید

تاریخ انقضا بر روی لنزهای تماسی نشان دهنده زمانی است که آنها عاری از آلودگی و برای استفاده ایمن هستند. تمام لنزها بسته به نوع لنز انتخابی پس از مدت زمان مشخصی یکبار مصرف می‌شوند. رایج‌ترین لنزها، لنزهای نرم یکبار مصرف هستند و از 1 روز تا 30 روز استفاده می‌شوند. اگر از لنزهای تماسی تخصصی استفاده می‌کنید، ممکن است زمان استفاده آن متفاوت باشد.

پوشیدن لنزهای تماسی بیشتر از بازه زمانی توصیه‌شده، می‌تواند به چشم‌های شما آسیب برساند. اگر به طور منظم لنزهای خود را تعویض نکنید، چشمان شما به دلیل تجمع میکروب‌ها و باکتری‌ها بیشتر در معرض خطر عفونت چشم قرار می‌گیرند.

این اشتباه رایجی که اغلب افراد هنگام استفاده از لنزهای چشمی مرتکب آن می‌شوند را می‌توان به راحتی با در نظر گرفتن مدت زمان لنزهای مصرفی و متعهد ماندن به تعویض آنها در موعد مقرر برطرف کرد.

علاوه بر این، حتی اگر لنزها برای چند روز استفاده نشده باشند، باید آن‌ها را تعویض کنید. به عنوان مثال، اگر از لنزهای 30 روزه استفاده می‌کنید، یک جفت جدید باز کرده‌اید، اما به مدت 15 روز عینک خود را زده‌اید، همچنان باید در پایان 30 روز آن‌ها را تعویض کنید.

اشتباهات رایج در استفاده از لنزهای چشمی

لنزهای خود را طولانی‌تر از زمان توصیه شده استفاده نکنید.

محفظه نگهداری لنز را به طور منظم تمیز یا تعویض نمی‌کنید

توصیه می‌شود هر 3 ماه یکبار محفظه نگهداری لنزهای تماسی تعویض و در این بین به صورت دوره‌ای تمیز شوند. اکثر استفاده کنندگان از محفظه نگهداری لنز برای مدت طولانی‌تر از 3 ماه استفاده کرده و کمتر از آنچه که باید آن را تمیز می‌کنند. این کار می‌تواند باعث ایجاد باکتری در لنز و در نهایت عفونت یا سایر مشکلات چشمی شود.

پس از برداشتن لنزها از محفظه نگهداری، باید محلول قدیمی را دور بریزید، با انگشتان تمیز، سوراخ‌های ظرف را بمالید، با محلول لنز آبکشی کنید و با دستمال تمیز خشک کنید. سپس محفظه نگهداری را روی یک دستمال تمیز در هوا خشک کنید.

هرگز نباید از محلول لنزهای تماسی دو بار استفاده کرد، بلکه برای جلوگیری از تجمع باکتری باید بعد از هر بار استفاده آن را خالی کرده و عوض کرد.

محفظه نگهداری لنز هم باید از باکتری‌ها پاک شود، اما از آب لوله کشی استفاده نکنید! همیشه محلول کثیف و قدیمی را خالی کنید، آن را با محلول تازه بشویید و آن را وارونه کنید تا خشک شود.

از شستن محفظه نگهداری با آب لوله کشی خودداری کنید، زیرا آب لوله کشی برای نوشیدن بی‌خطر است، اما می‌تواند حامل بسیاری از میکروارگانیسم‌ها و باکتری‌ها باشد که می‌توانند تکثیر و منجر به عفونت شوند.

قبل از دست زدن به لنز، دستان خود را نمی‌شویید

دست‌ها و ناخن‌های شما می‌توانند صدها باکتری مختلف را با خود حمل کنند و لمس آن‌ها به چشم باعث عفونت می‌شود. به همین دلیل باید قبل از گذاشتن یا برداشتن لنز دست‌های خود را با آب گرم و صابون آنتی باکتریال بشویید.

با لنزهای خود می‌خوابید یا چرت می‌زنید

توصیه می‌شود همیشه لنزها را قبل از خوابیدن بردارید مگر اینکه از لنزهایی استفاده کنید که برای خوابیدن طراحی شده‌اند. خوابیدن با لنزهای یکبار مصرف خطر عفونت چشم را افزایش می‌دهد، زیرا لنزها می‌توانند باعث پارگی‌های میکروسکوپی روی قرنیه شوند و احتمال ورود باکتری به چشم را افزایش دهند.

علاوه بر این، ماندن لنزها در طول شب مانع از رسیدن اکسیژن به قرنیه می‌شود که می‌تواند منجر به رشد بیش از حد رگ‌های خونی جدید در قرنیه شود. به این کار نئوواسکولاریزاسیون قرنیه می‌گویند و اگر آسیب زیادی وارد شود، ممکن است اصلا نتوانید از لنزهای چشمی استفاده کنید.

پوشیدن لنزهای تماسی در طول شب نیز می‌تواند باعث زخم، قرمزی چشم، از دست دادن بینایی، درد و ترشح شود. برای جلوگیری از هر گونه عوارض جانبی بهتر است که همیشه لنزهای تماسی خود را قبل از خواب بیرون بیاورید.

چند اشتباه در استفاده از لنزهای چشمی

قبل از گذاشتن یا برداشتن لنز دست‌های خود را با آب گرم و صابون آنتی باکتریال بشویید.

وقتی لنز درون چشم است چشم‌ها را می‌مالید

از مالیدن چشم‌ها، هنگامی که درون آن‌ها لنز وجود دارد خودداری کنید. زیرا ممکن است دست‌ها آلوده باشد. اگر چشم‌ها آرایش (مدل آرایش با لنزهای آبی، سبز، طوسی و قهوه‌ای) داشته باشند، با مالیدن چشم‌ها ممکن است مواد آرایشی وارد آن‌ها شود و عفونت، سوزش و قرمزی ایجاد کند.

همچنين ممکن است لنزها در اثر مالش پاره شوند و یا یک گوشه از آن‌ها آسیب ببیند.

با لنزهای خود دوش می‌گیرید

دوش گرفتن با لنزها به دلیل تماس با آب لوله کشی یک اشتباه بزرگ است. اگر لنزهای تماسی با هر نوع آب لوله کشی تماس پیدا کند، در معرض خطر عفونتی به نام آکانتاموبا (acanthamoeba) قرار می‌گیرد که توسط آمیب ایجاد می‌شود. آب معمولی حاوی نوعی آمیب است که سبب ایجاد “آکانتامبا کراتیت” می‌شود که یکی از شدیدترین عفونت‌های چشمی است. آب می‌تواند زیر لنز نفوذ کند و به طور بالقوه قرنیه را در معرض آمیب قرار دهد و باعث عفونت شود. قبل از اینکه زیر دوش یا حتی حمام بروید، لنزهای خود را بردارید.

در مورد شنا باید احتیاط را رعایت کنید برای اطمینان بیشتر از اپتومتریست خود بپرسید که آیا منطقه‌ای که می‌خواهید در آن شنا کنید برای لنز ایمن است یا خیر.

به طور کلی، تنها مایعی که لنزها می‌توانند لمس کنند محلول لنز است.

از لوازم آرایش استفاده می‌کنید

با انجام برخی راه‌ها می‌توانید آرایش خود را اعمال کنید تا با لنزهای شما تداخل نداشته باشد. ذرات لوازم آرایش، مانند ذرات موجود در پودرها می‌توانند لنزها را آلوده کنند. از آنجایی که پودر کمی نرم است، احتمال بیشتری دارد که روی لنزهای شما بیفتند تا محصولات مبتنی بر کرم.

قانون دیگر: مهم نیست که از چه نوع آرایشی استفاده می‌کنید مهم این است كه قبل از استفاده از لوازم آرایش، لنزها را در چشم‌های خود قرار دهید زیرا در این وضعیت لنزها در چشم‌ها قرار می‌گیرند و کمتر ذرات آرایش را جمع می‌کنند.

اگر از سایه چشم پودری استفاده می‌کنید، قبل از استفاده چشمان خود را کاملا ببندید و اگر تمایل دارید برای جلوگیری از ذرات پودر، از کرم پودر یا سایه چشم استفاده کنید.

نکاتی برای استفاده از لنزهای چشمی

هر 3 ماه یکبار محفظه نگهداری لنزهای تماسی را تعویض کنید.

از محلول لنز مناسب استفاده نمی‌کنید

همه لنزهای تماسی یکسان ساخته نمی‌شوند. چندین محلول مختلف وجود دارد که ممکن است اپتومتریست برای شما تجویز کند. لنزهای مختلف با حساسیت‌های شیمیایی و ناسازگاری‌های متفاوتی ارائه می‌شوند.

همیشه قبل از انتخاب محلول لنز با اپتومتریست خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که با شرایط شما سازگار است و طول عمر لنز را افزایش می‌دهد. اکثر لنزهای تماسی از نوع خاصی از محلول برای حفظ تازگی و مرطوب نگه داشتن لنزهای تماسی استفاده می‌کنند.

متاسفانه در حال حاضر محلول‌هایی در بازار هستند که به دلیل برند بودن، کاربران لنز از آن استفاده می‌کنند و شاهد خرابی لنز یا احساس ناراحتی در چشمان خود هستند. اگر قصد خرید بهترین مایع لنز را دارید می‌توانید به فروشگاه سایت ایران لنز مراجعه کنید و بهترین و مناسب‌ترین محلول لنز را انتخاب کنید.

چه زمانی نباید از لنزهای چشمی استفاده کنید؟

در شرایط زیر از استفاده از لنزهای چشمی خودداری کنید:

  • بیماری چشم یا عفونت فعال
  • التهاب یا آسیب دیدگی چشم
  • خشکی چشم
  • آلرژی به لنزهای تماسی یا محلول‌های لنز
  • مشکل در حفظ بهداشت برای مراقبت از لنز
  • استفاده از آرایش هنگام استفاده از لنزهای تماسی

منبع: common contact lens care mistakes

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *