مقالات آموزشی

راه‌های مراقبت از لنز تماسی روزانه، دو هفته و ماهانه

مراقبت از لنز تماسی

اگر از لنزهای تماسی استفاده می‌کنید، باید هر سال به اپتومتریست یا چشم‌پزشک خود مراجعه کنید. به یاد داشته باشید، لنزها و نسخه‌ها منقضی می‌شوند، بنابراین بهتر است برای جلوگیری از عفونت‌های احتمالی هر سال به چشم پزشک مراجعه کرده و راه‌های مراقبت از لنز را رعایت کنید.

اگر برایتان مقدور نیست به پزشک مراجعه کنید برای جلوگیری از تجمع باکتری و سلامت چشمان خود از دستور العمل‌های بهداشتی در مورد لنز، محلول و… پیروی کنید.

مراقبت از لنز تماسی برای لنزهای روزانه، دو هفته‌ای و ماهانه

لنزهای تماسی بی‌خطر هستند، اما اگر آنها را برای مدت طولانی استفاده کنید یا از روش‌های مراقبتی مناسب پیروی نکنید، می‌توانند به چشم‌های شما آسیب برسانند. بنابراین، بهترین کار این است که دستورالعمل‌های ارائه دهنده مراقبت از چشم خود را همیشه دنبال کنید.

لنزهای تماسی دارای جدول زمانی مختلفی هستند که آنها را برای مدت زمان مشخصی ایمن می‌کند. به عنوان مثال، لنزهای تماسی دو هفته‌ای برای دو هفته استفاده «غیر پیوسته» ایمن هستند. غیر مستمر به این معنی است که شما باید هر شب لنزهای خود را بردارید. از سوی دیگر، لنزهای تماسی ماهانه عموماً برای یک ماه استفاده غیرمستمر مناسب هستند.

بسته به نیازهای نوری شما، اپتومتریست یا چشم‌پزشک به شما کمک می‌کند تا مناسب‌ترین نوع لنز تماسی (شامل برنامه زمان بندی و جایگزینی) را برای سلامت چشم و سبک زندگی خود شناسایی کنید.

مراقبت از لنز تماسی

چگونه می‌توان از لنز تماسی یکبار مصرف روزانه مراقبت کرد؟

لنزهای روزانه فقط برای یک بار استفاده تعبیه شده‌اند. هنگامی که صبح یک جفت تازه می‌پوشید، حتماً آخر شب آن‌ها را دور بیندازید. چرا؟ چون این لنزها نازک‌تر هستند و بیشتر از کاربرد مشخص‌شده خود مقاومت نمی‌کنند.

در حالی که نیازی به محلول لنز تماسی یا کیف لنزهای یکبار مصرف روزانه ندارید، داشتن هر دو ایده خوبی است. زمانی که می‌خواهید لنزهای روزانه خود را برای مدت کوتاهی بردارید، می‌توانید از آنها استفاده کنید، مانند زمانی که می‌خواهید دوش بگیرید یا چند دقیقه چرت بزنید.

اگرچه نیازی به نگرانی در مورد تمیز کردن لنزهای یکبار مصرف روزانه نیست، اما هر بار که آنها را می‌پوشید یا بیرون می‌آورید، از این توصیه‌های مراقبت از لنز پیروی کنید:

  • دست‌های خود را کاملا با صابون بشویید (ما صابون بدون روغن، بدون لوسیون و بدون عطر را توصیه می‌کنیم).
  • قبل از دست زدن به لنزهای تماسی، دست‌های خود را با یک حوله بدون پرز خشک کنید.
  • هنگام استفاده از لنزهای تماسی، ناخن‌های خود را دور نگه دارید.
  • قبل از آرایش کردن یا استفاده از اسپری مو، لنزهای تماسی خود را داخل چشم بگذارید.
  • اگر در اثر استفاده از لنزهای تماسی دچار خشکی چشم شدید، از قطره‌های مرطوب‌کننده مناسب مربوط به آن مدل استفاده کنید.

چگونه می‌توان از لنز تماسی یکبار مصرف دو هفته‌ای مراقبت کرد؟

لنزهای تماسی یکبار مصرف دو هفته‌ای (که 1-2 لنز هفتگی نیز نامیده می‌شود) در جعبه‌هایی هستند که 6، 12 یا 24 لنز تماسی را در خود جای می‌دهند. در حالی که یک بسته تکی با 24 لنز گران‌تر است، اما در دراز مدت مقرون به صرفه است.

اگر اولین بار است که از لنزهای تماسی استفاده می‌کنید یا در حال تعویض از لنزهای روزانه به لنزهای دو هفته‌ای هستید، این نکات را به خاطر بسپارید:

  • لطفاً قبل از دست زدن به لنزها، دست‌های خود را کاملاً بشویید و با یک حوله بدون پرز خشک کنید.
  • لنزهای خود را هر شب بردارید. پس از انجام این کار، لنزها را به طور کامل تمیز کرده و آنها را در یک محفظه تماسی نگه دارید.
  • از یک محلول دوبار استفاده نکنید (به یاد داشته باشید، محلول 100٪ تازه و منقضی نشده امری حیاتی است).
  • هرگز از آب یا بزاق برای تمیز کردن یا نگهداری لنزهای تماسی خود استفاده نکنید.
  • همیشه تاریخ انقضای روی لنز را بررسی کنید. از لنزهای تماسی تاریخ گذشته استفاده نکنید (در مورد محلول لنز نیز همینطور است).
  • توصیه‌های ارائه دهنده مراقبت از چشم خود را برای پوشیدن و جایگزینی رعایت کنید.

با این حال، اجرای این شیوه‌های گسترده نیز بسیار مهم است:

هنگامی که چشمان شما در طول روز تحریک می‌شود، داشتن عینک یا یک لنز دیگر مفید است. انجام این کار ضروری است، به خصوص اگر در یک اتاق بدون تهویه مطبوع یا محیط پر گرد و غبار باشید. برای جلوگیری از گرفتار شدن غیرمنتظره، حمل محلول لنز تماسی و قطره‌های مرطوب‌کننده بسیار مهم است.

ثانیا، با لنزهای خود چرت نزنید، زیرا ممکن است میزان اکسیژن دریافتی چشم شما را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. همچنین، ممکن است لنز در هنگام خواب تغییر شکل دهد و خطر عفونت چشم، التهاب یا ساییدگی را افزایش دهد. بنابراین، در صورت تغییر شکل لنزهای خود، آنها را دور بیندازید (از لنزهای خشک شده نیز استفاده مجدد نکنید).

اگر بعد از ظهر احساس خشکی و خستگی بیشتر می‌کنید، وقتی به خانه رسیدید، لنزهایتان را بردارید و تا زمان خواب از عینک‌های خود استفاده کنید. این عمل به چشمان شما زمان استراحت بیشتری می‌دهد و باعث می‌شود کمتر آسیب ببیند.

مراقبت از لنز تماسی روزانه
چگونه می‌توان از لنز تماسی ماهانه مراقبت کرد؟

لنزهای تماسی ماهانه لنزهای تماسی نرمی هستند که برای استفاده 30 روزه طراحی شده‌اند و معمولاً در بسته بندی 6 یا 12 لنز ارائه می‌شوند. در ایران لنز هزاران برند لنز ماهانه محبوب وجود دارد که همگی دارای کمترین قیمت ممکن هستند.

پوشیدن لنزهای ماهانه یک انتخاب محبوب است زیرا راحتی بیشتری را ارائه می‌دهد. علاوه بر این، اگر به طور منظم از لنز استفاده می‌کنید، آنها را مقرون به صرفه‌تر از خرید لنزهای روزانه خواهید یافت.

با این حال، هنگام استفاده از لنزهای تماسی ماهانه باید چند نکته را بدانید:

  • دستورالعمل‌های ارائه‌دهنده مراقبت از چشم را دنبال کنید.
  • با لنزهای ماهانه خود نخوابید (مگر اینکه متخصص مراقبت از چشم لنزهای طولانی مدت را تجویز کند).
  • 30 روز پس از باز کردن لنز آنها را دور بریزید.
  • برای اطمینان از اینکه تاریخ انقضا را فراموش نکنید یک یادآور تنظیم کنید.
  • با متخصص چشم خود مشورت کنید تا بدانید چند ساعت می‌توانید لنزهای ماهانه خود را بپوشید.
  • همیشه دست‌های خود را با صابون بشویید و قبل از دست زدن به لنزها با یک حوله بدون پرز خشک کنید.
  • اگر لنزهای ماهانه خود را فقط چند روز استفاده کرده‌اید و بیش از یک ماه از روز اول گذشته است، آن‌ها را دور بیندازید.

سفر با لنزهای تماسی

هنگام سفر با لنزهای تماسی باید این اقدامات پیشگیرانه را انجام دهید:

  • همیشه عینک‌های پشتیبان را به همراه داشته باشید و مطمئن شوید که از آخرین نسخه استفاده می‌کنند.
  • قطره‌های مرطوب‌کننده را فراموش نکنید (اگر در حال پرواز هستید، این امر ضروری است زیرا هوای کابین دارای تهویه مطبوع و خشک است).
  • محلول منقضی نشده و کیس تماسی همراه داشته باشید. به اندازه کل سفر محلول داشته باشید.
  • لنزهای تماسی کافی برای تمام طول سفر همراه داشته باشید + 1 جفت اضافی برای سناریوهای پیش بینی نشده.
  • یک نسخه از نسخه لنز تماسی خود را در تلفن خود ذخیره کنید.
  • داشتن یک نسخه از لنز تماسی شما امری حیاتی است در صورتی که لنزهای شما تمام شده است و به سفارش یک جفت دیگر نیاز دارید. بنابراین، تاریخ نسخه خود را بررسی کنید و در صورت نیاز برای تمدید به متخصص چشم مراجعه کنید.

مراقبت از لنز تماسی دو هفته‌ای

سوالات متداول
آیا می‌توانم لنزهای خود را در آب قرار دهم؟
بهتر است لنزهای تماسی خود را در آب قرار ندهید مگر اینکه آخرین راه حل باشد. قرار دادن لنزها در آب، فضایی را برای تجمع باکتری‌ها و میکروب‌ها بر روی لنزها ایجاد می‌کند و ورود این ارگانیسم‌ها به چشم‌ها می‌تواند باعث مشکلات چشمی شدید شود.

آیا می‌توانم با لنزهای تماسی خود دوش بگیرم؟
دوش گرفتن با لنزهای تماسی توصیه نمی‌شود زیرا لنزهای تماسی می‌توانند میکروب‌های مضر موجود در آب را جذب کنند.

آیا لنزهای تماسی رنگی ایمن هستند؟
لنزهای رنگی نسخه‌ای ایمن هستند. با این حال، متخصص مراقبت از چشم باید چشمان شما را معاینه کند تا مطمئن شود که برای لنزهای تماسی مناسب هستند. پس از اثبات ایده آل بودن، می‌توانید از لنزهای تماسی رنگی استفاده کنید حتی اگر نیازی به اصلاح بینایی نداشته باشید.

بهترین لنزها برای چشم‌های حساس کدامند؟
اگر چشم‌های حساسی دارید، اپتومتریست شما ممکن است لنزهای قابل نفوذ گاز (GP) یا هیدروژل را توصیه کند. لنزهای GP کوچکتر هستند و رطوبت را از چشم شما جذب نمی‌کنند. از طرف دیگر، یک لنز تماسی نرم ساخته شده از مواد هیدروژل، سازگاری زیستی منحصر به فردی با چشم دارد و آن را برای چشم‌های حساس یا خشک مناسب می‌کند.

آیا می‌توانم لنزهای خود را بدون محلول نگهداری کنم؟
اگر محلول لنزتان تمام شده است، می‌توانید لنزهایتان را یک شب در آب نمک یا آب مقطر نگهداری کنید. بر خلاف محلول‌های چند منظوره، این جایگزین‌ها لنزهای شما را تمیز یا ضدعفونی نمی‌کنند. آنها خطر عفونت کمی دارند و فقط باید در مواقع اضطراری استفاده شوند.

هم اکنون ایران لنز یکی از معتبرترین و با سابقه‌ترین مراکز تخصصی چشمی با سابقه بیش از ۱۰ سال فعالیت در عرصه تامین و عرضه لنز طبی و زیبایی از معتبرترین تولیدکنندگان لنز، آماده خدمات رسانی به شما خریداران لنز در سراسر ایران است. شما می‌توانید بهترین لنز روزانه، ماهانه و فصلی را از فروشگاه سایت ایران لنز با کمترین قیمت با تضمین کیفیت کالا دریافت کنید و یا اگر سوالی در زمینه لنزهای طبی و زیبایی و انواع برندهای موجود در بازار ایران دارید با مشاورین و متخصصین ما از طریق واتس اپ، تلگرام، دایرکت و شماره‌های تماس در ارتباط باشید و به صورت رایگان از آن‌ها در خصوص خرید لنز مشاوره بگیرید.

منبع: care of contacts

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *