مقالات آموزشی

نحوه صحیح شستن لنزهای تماسی برای جلوگیری از عفونت

نحوه صحیح شستن لنزهای تماسی

یکی از مهمترین مزایای لنزهای تماسی این است که تصحیح بینایی را فراهم می‌کنند. این افزودنی‌های نوری با چشم‌های فرد حرکت می‌کنند، مانند عینک، دید فرد را مه‌آلود نمی‌کنند یا تا حدی مانع دید او نمی‌شوند و برای فعالیت‌های بدنی عالی هستند.

اگرچه لنزهای تماسی، جایگزین ایمنی برای عینک هستند، اما کاربران باید در مورد شیوه‌های مراقبت از لنزهای تماسی مانند تمیز کردن لنزهای تماسی برای جلوگیری از عفونت چشم اطلاعات به روزی داشته باشند. چه از لنزهای تماسی ارزان قیمت یا پیشرفته استفاده کنید، مهم است که همیشه به سلامت چشمان خود توجه ویژه‌ای داشته باشید.

با توجه به انجمن بینایی سنجی آمریکا، موارد زیر علل اصلی عفونت لنز هستند:

  • استفاده از لنزهای طولانی مدت
  • کاهش تبادل اشک در زیر عدسی
  • فاکتورهای محیطی
  • بهداشت ضعیف

با توجه به این موضوع، ما بهترین نکات و روش‌ها را برای لنزهای تماسی و اصول کلی مراقبت از چشم برای کمک به کاهش احتمال عفونت بیان کرده‌ایم.

یادگیری نحوه تمیز کردن لنزهای تماسی اولین قدم در رعایت بهداشت است. رعایت این نکات به طور موثری خطر تجمع باکتری و عفونت را هنگام تمیز کردن لنزهای تماسی کاهش می‌دهد.

قبل از استفاده از لنزهای تماسی، مطمئن شوید که دستان خود را به طور کامل با آب و صابون شسته‌اید. سپس از یک حوله بدون پرز برای خشک کردن دستان خود استفاده کنید.

با این اوصاف، بیایید به روش‌هایی نگاه کنیم که می‌توانید لنزهای خود را تا حد امکان به طور موثر پاک کنید:

از روش تمیز کردن «مالش و آبکشی» استفاده کنید

تکنیک تمیز کردن “مالیدن و آبکشی” می‌تواند مفید باشد حتی اگر محلول‌های متنوع “بدون مالش” داشته باشید. در اینجا، تنها کاری که باید انجام دهید این است که این مراحل را رعایت کنید:
مرحله اول: لنزهای تماسی خود را با انگشتان خود مالش دهید.
مرحله دوم: قبل از خیساندن لنزها را با محلول بشویید.
از بزاق دور نگه دارید.
بسیاری از مردم معتقدند که می‌توانند از بزاق و کف دست خود برای تمیز کردن لنزهای خود استفاده کنند. با این حال، این کار اصلا مناسب نیست. همچنین، استفاده از هر چیزی غیر از محلول استریل برای تمیز کردن لنزها می‌تواند ناراحت کننده و خطرناک باشد.

صرف نظر از این، یک راه حل دیگر وجود دارد. اگر به دنبال لنزهایی هستید که احتمال عفونت را کاهش دهد، یا اگر به طور منظم از لنز استفاده نمی‌کنید، متخصصان لنزهای یکبار مصرف روزانه را توصیه می‌کنند. با این اوصاف، شما همچنان باید مراحل خاصی را (که برای سلامت چشم ضروری هستند) دنبال کنید.

نحوه صحیح شستن لنزهای تماسی

آیا می‌توانید لنزهای تماسی را در آب تمیز قرار دهید؟

این سوال در بین مصرف کنندگان لنزهای تماسی بسیار رایج است. با این حال، تمیز کردن لنزها در آب برای استریل کردن مناسب نیست.

چرا؟

صرف نظر از درخشش، آب ممکن است حاوی باکتری‌ها و میکروب‌های دیگری باشد که برای چشم شما مضر هستند. کراتیت آکانتاموبا، یک انگل طبیعی که در آب وجود دارد، می‌تواند از طریق لنزهای تماسی به چشم شما نفوذ کند و باعث مشکلات شدید بینایی شود.

بنابراین، برای اطمینان از تمیز کردن کامل و ایمن لنزهای خود، باید از محلول تماسی جدید استفاده کنید.

چگونه لنزهای تماسی خود را با خیال راحت بردارید؟

تسلط بر در آوردن لنزهای تماسی در همه زمینه‌ها بسیار مهم است. برداشتن لنزهای تماسی به صورت غیر ایمن می‌تواند منجر به عوارضی مانند عفونت چشم یا آسیب دیدن قرنیه شود. بنابراین، ممکن است برای پوشیدن و برداشتن لنز به چند روز تمرین نیاز داشته باشید.

اگر می‌خواهید با خیال راحت لنزهای خود را حذف کنید، این مراحل را انجام دهید:

  • مطمئن شوید که دستانتان تمیز و خشک هستند. سپس با دقت به بالا نگاه کنید و با انگشت وسط پلک پایینی خود را به سمت پایین بکشید.
  • اکنون با استفاده از انگشت اشاره خود، لبه پایینی لنز را به آرامی لمس کرده و آن را به سمت پایین و به سمت قسمت سفید پایین چشم خود بلغزانید.
  • برای اطمینان از برداشتن ایمن، لنز را بین انگشت شست و اشاره خود فشار دهید. اکنون می‌توانید بدون دردسر لنز را بردارید.
  • این روش را برای چشم دیگر خود نیز تکرار کنید.

بهترین روش برای شستن لنزهای تماسی

دانستن نحوه صحیح شستن لنزهای تماسی بسیار مهم است که در ادامه ما این نکات را بیان می‌کنیم:

از یک محلول تازه استفاده کنید
وسوسه نشوید که از یک محلول تمیزکننده قدیمی برای لنزهای تماسی خود استفاده کنید. هنگامی که آنها منقضی می‌شوند، قدرت پاکسازی آن به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.

محلول را در ظرف مناسب خود نگه دارید
انتقال محلول‌های تماسی به ظروف جدید می‌تواند بر استریل بودن آن تأثیر بگذارد. بنابراین، اگر قصد سفر با لنزهای خود را دارید، به اندازه مورد نیاز محلول لنز خریداری کنید.

نوک بطری را استریل نگه دارید
اجازه ندهید نوک بطری به هیچ سطحی برخورد کند. تمیز نگه داشتن لنز تماسی به جلوگیری از تجمع باکتری و عفونت کمک می‌کند.

بهترین روش برای شستن لنزهای تماسی

چگونه لنز تماسی را بدون محلول نگهداری کنیم: آیا امکان پذیر است؟

بهتر است لنزهای خود را در محلول لنزهای تماسی نگهداری کنید. اگر محلول‌های لنز تماسی‌تان تمام شده است و نیاز به نگه‌داشتن لنزهایتان دارید، ممکن است بخواهید گزینه‌هایی مانند آب مقطر، محلول نمکی یا آب شور را در نظر بگیرید.
اگر چه محلول سالین به عنوان ایمن‌ترین محلول در بین این سه مورد رتبه بندی می‌شود، اما باید تنها زمانی از آن استفاده کنید که جایگزینی وجود نداشته باشد. آب مقطر نیز بی‌خطر است، اما همچنان خطر عفونت جزئی وجود دارد. خطر ابتلا به بیماری در آب شور بیشتر از سایرین است و فقط باید به عنوان آخرین راه چاره وارد شود.

سایر نکات مراقبت از لنز تماسی

علاوه بر نکات مهمی که فهرست کرده‌ایم، می‌توانید از این روش‌ها استفاده کنید تا اطمینان حاصل کنید که بهداشت لنزهای تماسی شما همیشه عالی باقی می‌ماند:

تماس با آب را به حداقل برسانید
برای جلوگیری از حوادث ناگوار و عفونت، قبل از شنا، استفاده از وان آب گرم یا دوش گرفتن، لنزهای خود را بردارید.

لنز و محلول لنز را به موقع تعویض کنید
استفاده از لنزهای تاریخ گذشته خطرناک است. برای جلوگیری از تجمع باکتری و آلودگی، لنزهای خود را قبل از تاریخ انقضا تعویض کنید.

دستورالعمل‌های خاص تمیز کردن و ذخیره‌سازی لنز را رعایت کنید
به دستورالعمل‌های مراقبت از چشم و هر دستورالعملی از سازنده محلول یا لنز توجه کنید.

قاب لنز خود را تمیز نگه دارید
کیف لنز را با محلول جدید بشویید. سعی کنید کیس خود را با آب شستشو ندهید. در عوض، جعبه خالی خود را باز کنید و بگذارید خشک شود. با این حال، توصیه می‌کنیم در صورت آسیب دیدن آنها را تعویض کنید.

هنگام نگهداری لنزها برای مدت طولانی به ضدعفونی کردن آن توجه ویژه‌ای داشته باشید
اگر قصد دارید لنزهای خود را برای مدت طولانی نگهداری کنید، ممکن است دستورالعمل‌هایی توسط سازنده لنز یا محلول لنز ارائه شود. به هیچ وجه نباید از لنزهایی استفاده کنید که به مدت 30 روز یا بیشتر بدون ضدعفونی مجدد نگهداری می‌شوند.

بهترین روش برای شستن لنزهای تماسی

مراقبت از چشم برای استفاده کنندگان لنزهای تماسی

در حالی که مراقبت صحیح از لنز و محلول بسیار مهم است، باید سلامت کلی چشم خود را در نظر بگیرید. بنابراین، نکات زیر را در مورد مراقبت مناسب از چشم دنبال کنید:

بدانید چه زمانی باید با چشم پزشک مشورت کنید
در صورت مشاهده علائم زیر با یک متخصص چشم مشورت کنید:

  • سرخی
  • سوزش چشم
  • درد
  • پاره شدن
  • افزایش حساسیت به نور
  • تاری دید
  • عفونت
  • تورم

کنترل به موقع این مسائل برای جلوگیری از وخامت بیشتر امری ضروری است.

سیگار نکشید
سیگاری‌هایی که از لنزهای تماسی استفاده می‌کنند بیشتر از افراد غیر سیگاری به بیماری‌های چشمی مبتلا می‌شوند.

به طور منظم معاینه چشم انجام دهید
اگر از لنزهای تماسی استفاده می‌کنید، بازدید سالانه از ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی ضروری است. به یاد داشته باشید، لنزهای تماسی و نسخه‌ها منقضی می‌شوند، بنابراین بهتر است سالانه برای جلوگیری از عفونت‌های احتمالی به چشم پزشک مراجعه کنید.

با این حال، اگر ویزیت امکان پذیر نیست، مراقبت از لنز، محلول و مراقبت از چشم به طور کلی، برای جلوگیری از تجمع باکتری ضروری است.

ایران لنز یکی از مراکز بزرگ فروش انواع لنز در ایران، با داشتن یک تیم مشاوره قوی و قیمت‌های واقعا مناسب، مقصد قابل اعتمادی برای تهیه انواع لنزهای تماسی، طبی، داخل چشمی اصلی و روش‌های مراقبتی چشمی از جمله تعویض انواع لنزهای چشمی و تشخیص انواع بیماری‌های چشم است. شما می‌توانید برای خرید آنلاین لنز و انواع محلول لنز به فروشگاه سایت ایران لنز مراجعه کنید و بر اساس توضیحات ارائه شده بهترین و مناسب‌ترین آن را انتخاب کنید. اگر برای اولین بار می‌خواهید محلول لنز خریداری کنید برای اطلاعات بیشتر با مشاورین ما از طریق واتس اپ، تلگرام، دایرکت و شماره‌های تماس در ارتباط باشید و به صورت رایگان از آن‌ها در خصوص خرید خود مشاوره بگیرید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *