مقالات آموزشی

هنگام خرید لنز به چه نکاتی توجه کنیم؟

نکات کلیدی برای خرید لنز

اکثر افرادی که از لنزهای اصلاحی استفاده می‌کنند، عینک یا لنزهای خود را از همان مطب معاینه چشم خریداری می‌کنند. اما طبق قانون ارائه دهندگان مراقبت از چشم پس از معاینه موظف هستند نسخه‌ای از معاینه چشم را به شما بدهند تا شما بتوانید گزینه مناسبی را از طیف گسترده‌ای از عینک‌ها و لنزهای موجود به صورت آنلاین، در فروشگاه‌های بزرگ و سایر خرده فروشی‌های زنجیره‌ای و مستقل خریداری کنید. اما هنگام خرید لنز به چه نکاتی توجه کنیم؟ در ادامه این موارد را با هم بررسی می‌کنیم.

نکات کلیدی برای خرید لنز

هزینه

چه در حال خرید آنلاین لنز باشید و چه در یک فروشگاه ساده به دنبال آن باشید مطمئناً هزینه یکی از ملاحظات اصلی شما خواهد بود. در مورد لنز و عینک تفاوت زیادی وجود دارد – ارزان‌ترین گزینه‌ها را میتوان با میانگین کمتر از 100 دلار خریداری کرد در حالی که گران‌ترین آنها بیش از 400 دلار قیمت دارند.

انواع لنز

لنزها درست مثل ابزار هستند، برخی برای یک شغل مناسب هستند در حالی که برخی دیگر در جای دیگر بهتر عمل می‌کنند. لنزهایی که عملکردهای زیادی ارائه می‌دهند ممکن است مانند ابزارهای چند کاره تمام نیازهای شما را انجام دهند، اما احتمال دارد عملکرد لنز را به خطر بیندازند.

  • لنز تک دید (Single Vision Lenses): این لنزها فقط برای یک فاصلهٔ دید تنظیم شده‌اند که ممکن است نزدیک، متوسط ​​یا دور باشد. استفاده از آنها می‌تواند شامل عینک رانندگی (برای راه دور) عینک کامپیوتر (برای کارهای متوسط) یا عینک خواندن (برای دید نزدیک) باشد. لنزهای تک دید مانند بسیاری از لنزها، می‌توانند وضعیتی به نام آستیگماتیسم را اصلاح کنند. آستیگماتیسم یک نقص در چشم است که ممکن است باعث تار شدن تمرکز در تمام فواصل دور و نزدیک شود.
  • لنز دو کانونی (Bifocal Lenses): لنزهای دو کانونی به دو بخش مجزا تقسیم می‌شوند که یک نسخه برای مطالعه‌ نزدیک و دیگری برای دید طبیعی و دور است. مانند لنزهای تک دید، لنزهای دو کانونی نیز می‌توانند آستیگماتیسم (معمولاً قسمت فاصله) را اصلاح کنند.
  • لنزهای پیشرونده (Progressive Lenses): لنزهای پیشرونده دید را در فواصل نزدیک، میانی و دور بدون شکاف یا خط قابل مشاهده اصلاح می‌کنند. این قابلیت به کاربران (که نیازهای زیادی دارند) این امکان را می‌دهد تا بدون نیاز به برداشتن و گذاشتن با یک لنز از منظره‌ها در تمام فواصل لذت ببرند. لنزهای پیشرونده نیز می‌توانند آستیگماتیسم را درمان کنند. انتخاب این نوع لنز ممکن است بر انتخاب فریم شما تأثیر بگذارد.
  • لنزهای غیر کروی(آسفریک): لنزهای معمولی دارای سطح جلویی کروی هستند در حالی‌که لنزهای آسفریک سطح جلویی پیچیده‌تری دارند که به تدریج انحنای آن از مرکز لنز به سمت لبه تغییر می‌کند. این به لنزها اجازه می‌دهد باریک‌تر و سبک‌تر شوند و دید واضح‌تری ارائه دهند.
نکات کلیدی برای خرید لنز

هنگام خرید لنز باید از شهرت خرده فروش و میزان قابل اعتماد بودن آنها نیز آگاه باشید.

مدت زمان استفاده از لنز

انواع مختلفی از لنزهای تماسی وجود دارد که بر اساس مدت زمان ماندگاری گروه بندی می‌شوند:

  • لنزهای روزانه: لنزهای روزانه معمولاً گران‌تر هستند و پس از هر بار پوشیدن دور ریخته می‌شوند. این بدان معنی است که شما نیازی به تمیز کردن یا ضد عفونی کردن آنها ندارید، که ممکن است راحتی بیشتری را ارائه دهد.
  • لنزهای هفتگی: این لنزها به مدت یک یا دو هفته پوشیده می‌شوند، پس از هر بار پوشیدن تمیز و ضدعفونی می‌شوند و سپس دور ریخته می‌شوند.
  • لنزهای ماهانه: لنزهای ماهانه به مدت یک ماه پوشیده می‌شوند، پس از هر بار پوشیدن تمیز و ضدعفونی شده و سپس دور ریخته می‌شوند.
  • لنزهای فصلی: منظور از لنز فصلی، لنز مخصوص فصل بهار یا زمستان نیست. لنز فصلی به لنزهایی گفته می‌شود که طول عمر ۹۰ روزه دارند و پس از این دوره مصرف، باید دور انداخته شوند.
  • لنزهای سالانه: لنزهای سالانه به لنزهایی گفته می‌شود که از زمان باز شدن درب آن می‌توانید تا یکسال از آن استفاده کنید. این لنزها برای افرادی طراحی شده‌اند که کار و برنامه‌های زیادی دارند و نمی‌توانند هر روز یا هر ماه لنزهای خود را تعویض کنند.

مواد لنز

بودجه، نسخه، ایمنی و میل به دید شفاف ممکن است در انتخاب لنز مناسب نقش مساوی داشته باشند.

  • پلاستیک: مقرون به صرفه‌ترین گزینه، پلاستیک است که سبک‌تر از شیشه و در برابر خراش بسیار مقاوم بوده و از چشم‌ها در برابر نور UV محافظت می‌کند.
  • پلی کربنات: این لنزها از نوعی پلاستیک ساخته شده‌اند که نسبت به لنزهای پلاستیکی استاندارد در برابر ضربه مقاوم‌تر است. همچنین از نظر وزن بسیار نازک‌تر و سبک‌تر از پلاستیک هستند و نور UV را مسدود می‌کنند. به دلیل این ویژگی‌ها، به طور گسترده‌ای به عنوان اولین گزینه برای لنزهای کودکان، لنزهای ورزشی و لنزهای ایمنی استفاده می‌شود.
  • عدسی تریوکس: این یک ماده نسبتاً جدید است که شبیه به لنزهای پلی کربنات است اما با اپتیک با کیفیت‌تر که دید واضح‌تری را ارائه می‌دهد. تریوکس از نظر وزن سبک‌تر از پلاستیک استاندارد است اما به نازکی پلی کربنات نیست. این عدسی محافظ اشعه ماوراء بنفش است و به اندازه پلی کربنات در برابر ضربه مقاوم است. لنزهای تریوکس برای اولین بار توسط موسسه PPG ایالات متحده آمریکا ساخته شد و در حال حاضر در طرح‌ها و شکل‌های مختلف مانند عدسی پروگرسیو و عدسی فتوکرومیک در بازار موجود هستند.
  • عدسی‌های فشرده یا با ایندکس بالا (high-index): این لنزها از پلاستیک خاصی ساخته شده‌اند که نور را به روشی متفاوت از لنزهای پلاستیکی معمولی متمرکز می‌کند. این باعث می‌شود بینایی با مواد کمتری اصلاح شود و لنز بسیار نازک‌تر و سبک‌تر شود. لنزهای Hi-Inde به دلیل وزن، راحت‌تر استفاده می‌شود و برای بیمارانی مناسب است که نسخه چشم بالایی دارند.
مدت زمان استفاده از لنز

هزینه یکی از ملاحظات اصلی بیشتر افراد هنگام خرید لنز است.

قبل از اینکه بتوانید لنزهای تماسی را به صورت آنلاین خریداری کنید، به نسخه به روز لنز تماسی توسط چشم پزشک نیاز دارید. زمانی که نسخه‌ای در دست داشته باشید، می‌توانید از هر فروشنده‌ای لنز خود را دریافت کنید.

بهتر است معاینه چشم و لنز تماسی خود را از همان متخصص مراقبت از چشم (ECP) دریافت کنید. معاینه چشم با لنز تماسی معمولاً شامل موارد زیر است:

تست بینایی: چشم پزشک بینایی شما را با استفاده از نمودار چشمی بررسی می‌کند. این بررسی به پزشک کمک می‌کند تا تشخيص دهد که شما دارای عیوب انکساری مانند نزدیک بینی یا دوربینی هستید یا خیر.

بررسی‌های سلامت چشم: اپتومتریست یا پزشک آزمایش‌های مختلفی را انجام می‌دهد تا مطمئن شود که چشمان شما سالم هستند و لنزهای تماسی ایده خوبی برای شما هستند.

سوالات تماس: اپتومتریست یا پزشک در مورد سبک زندگی و ترجیحات لنز تماسی سوالاتی می‌پرسد تا مشخص کند کدام نوع لنز تماسی را تجویز کند.

اندازه‌گیری چشم: ECP سپس قرنیه، عنبیه و مردمک چشم را اندازه‌گیری می‌کند تا لنزهای تماسی مناسب را تجویز کند. آنها همچنین خشکی چشم را بررسی می‌کنند تا این وضعیت در اثر لنز تماسی بدتر نشود یا اینکه لنزهای تخصصی مخصوص خشکی تجويز می‌کند.

بررسی سطح و تناسب چشم: چشم پزشک یک جفت لنز آزمایشی به شما می‌دهد و از یک اسلیت لامپ (بیومیکروسکوپ) برای مشاهده سطح چشم و بررسی تناسب لنز استفاده می‌کند.

ویزیت‌های بعدی: چشم پزشک باید مجدداً شما را ببیند تا مطمئن شود که لنزها راحت و مناسب هستند و به چشم آسیب نمی‌رسانند. در این مرحله، چشم پزشک می‌تواند برای شما نسخه لنز بنویسد.

خرید آنلاین لنز

بودجه، نسخه، ایمنی و میل به دید شفاف در انتخاب و خرید لنز نقش مهمی دارد.

ممکن است لازم باشد قبل از پیدا کردن لنز مناسب، چند مارک و سبک لنز را امتحان کنید. این امر به ویژه در صورت داشتن نسخه پیچیده‌تر صادق است – برای مثال، اگر برای آستیگماتیسم به لنزهای توریک نیاز دارید.

اگر به دنبال خرید آنلاین لنز و محلول‌های لنز هستید، قیمت تنها عامل مهم نیست بلکه باید از شهرت خرده فروش و میزان قابل اعتماد بودن آنها نیز آگاه باشید. نظرات مشتریان را بررسی کنید و فقط از خرده فروشانی خرید کنید که رتبه بالایی دارند.

همه خرده فروشان آنلاین معتبر نیستند و برخی حتی لنزهای تماسی تقلبی می‌فروشند. پس توصیه می‌کنیم خط مشی‌های خدمات مشتری، بازگشت و همچنین امنیت وب سایت آنها را بررسی کنید. سهولت سفارش، انتخاب محصول و گزینه‌های پرداخت نیز می‌تواند به شما در تصمیم‌گیری در مورد خرید لنز کمک کند. شما باید همیشه لنزهای تماسی و محلول در دسترس داشته باشید، بنابراین به موقع بودن ارسال می‌تواند عاملی برای سفارش باشد.

اگر لنز چشمی که تهیه می‌کنید یک لنز استاندارد باشد و از مراکز معتبر فروش لنز چشم تهیه کرده باشید و پزشک آن را تجویز و تایید کرده است باید حس راحتی لنز در چشم را داشته باشید. شما می‌توانید برای خرید آنلاین لنز به فروشگاه سایت ایران لنز مراجعه کنید و بر اساس توضیحات ارائه شده بهترین و مناسب‌ترین لنز را انتخاب کنید. اما اگر برای اولین بار می‌خواهید به صورت آنلاین خریداری کنید، برای اطلاعات بیشتر با مشاورین ما از طریق واتس اپ، تلگرام، دایرکت و شماره‌های تماس در ارتباط باشید و به صورت رایگان از آن‌ها در خصوص خرید آنلاین لنز مشاوره بگیرید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *