مقالات آموزشی

لنز مینی اسکلرال چیست انواع لنزهای اسکلرال و مزایای آن

انواع لنزهای مینی اسکلرال

لنزهای مینی اسکلرال لنزهای سفت و سخت با قطر بزرگ هستند که برای بازتوانی بینایی استفاده می‌شوند. این لنزها زمانی کاربرد دارند که شکل قرنیه به دلیل بیماری، اسکار یا پس از عمل پیوند قرنیه منحرف شده باشد. لنزهای مینی اسکلرال بزرگتر از قرنیه هستند و معمولاً 15 تا 18 میلی‌متر قطر دارند و روی صلبیه (سفیدی چشم) قرار می‌گیرند و قرنیه آسیب‌دیده یا منحرف شده را می‌پوشانند.

این لنزها برای کسانی مفید است که چشم‌های خشک دارند زیرا لنز مینی اسکلرال می‌تواند علائم خشکی چشم را کاهش دهد. البته قرار دادن لنزهای مینی اسکلرال یک فرآیند پیچیده است و به تمرین زیادی نیاز دارد.

فرآیند قرار دادن لنزهای مینی اسکلرال و تکنیک‌های مربوط به آن در زمان اولین قرار ملاقات به شما یاد داده می‌شود.

انواع لنزهای مینی اسکلرال

سه نوع لنز مینی اسکلرال وجود دارد که بر اساس اندازه با هم متفاوت است. لنزهای اسکلرال، لنزهای تماسی با قابلیت نفوذپذیری گاز هستند که قطری به مراتب بیشتر از لنزهای معمولی دارند و اندازه آن‌ها بین 14.5 تا 24 میلی‌متر است. کوچک‌ترین اسکلرال‌ها تقریباً 14.5 میلی‌متر قطر دارند و بزرگترین آن‌ها می‌تواند تا 24 میلی‌متر باشد. اندازه عدسی صلبیه به آن اجازه می‌دهد تا تمام قرنیه را بپوشاند و تا صلبیه گسترش پیدا کند.

متأسفانه، برخی بیماری‌های چشمی بر شکل قرنیه، (یعنی بافت گنبدی شفافی که قسمت رنگی یا عنبیه سطح چشم را می‌پوشاند) تأثیر می‌گذارد. اگر این بافت آسیب ببیند (اسکار) یا نازک شود (در اثر بیماری مانند قوز قرنیه)، شکل گرد خود را از دست داده و نامتقارن می‌شود. این شکل نامنظم قرنیه دید را مختل می‌کند و بر خلاف نزدیک بینی یا دوربینی این تاری دید را نمی‌توان با عینک اصلاح کرد.

به منظور بازسازی بینایی، یک لنز تماسی ساخته شده از مواد سفت و سخت روی چشم نصب می‌شود. با وجود این لنز دید شفاف بازیابی می‌شود زیرا لایه اشکی که زیر عدسی به دام افتاده است، بی‌نظمی قرنیه را خنثی می‌کند.

برای کمک به بسیاری از بیماران مخصوصاً مبتلایان به قوز قرنیه و خشکی چشم از لنز مینی اسکلرال استفاده می‌شود. امروزه طرح‌های مختلفی از لنز مینی اسکلرال به بازار عرضه می‌شود. اگر بیماران آن را به درستی روی چشم‌های خود قرار دهند، می‌توانند ساعت‌های طولانی از آن استفاده کنند و بینایی خود را تا حد بسیاری به دست آورند.

این لنزها مانند لنزهای نرم حس راحتی بسیاری در افراد بوجود می‌آورند و وضوح دید بالایی دارند. همچنين این لنزها هنگام استفاده نمی‌افتند و اجسام خارجی به آن نمی‌چسبد. این لنز از جای خود خارج نمی‌شود یا روی سطح چشم حرکت نمی‌کند. با توجه به اندازه‌شان، در صورت افتادن راحت‌تر پیدا می‌شوند و بخاطر وزن زیاد شکستن آن‌ها بسیار کمتر است. بسیاری از افراد در گذشته تجربیات خوبی با لنزهای تماسی نداشته‌اند و همین باعث شده که برخی افراد فکر کنند لنزهای تماسی گزینه‌ای مناسب نیستند. اما این مطلب لزوما درست نیست. فناوری لنزهای تماسی در طول سال‌ها به طور قابل توجهی پیشرفت کرده است. امروزه، گزینه‌های لنز تخصصی تقریباً برای همه افراد وجود دارد. شاید همه کاره‌ترین نوع لنز تماسی تخصصی لنز تماسی اسکلرال باشد.

انواع لنزهای مینی اسکلرال

لنزهای اسکلرال، لنزهای تماسی با قابلیت نفوذپذیری گاز هستند که قطری به مراتب بیشتر از لنزهای معمولی دارند.

مزایای لنزهای مینی اسکلرال

لنزهای اسکلرال در مقایسه با لنزهای معمولی بزرگتر هستند و این موضوع آنها را پایدارتر می‌کند و خطر حرکت یا افتادن تصادفی آنها را حتی با پلک زدن کاهش می‌دهد. اگرچه لنزهای اسکلرال بزرگتر هستند، اما وضوح و راحتی بالایی را در مقایسه با لنزهای استاندارد ارائه می‌دهند.

لنزهای اسکلرال یک مخزن اشک را فراهم می‌کنند که به طور مداوم رطوبت و اکسیژن را به چشم می‌رساند و برای بیماران مبتلا به بیماری خشکی چشم تسکین دهنده است. تامین دائمی رطوبت توسط این لنز به جلوگیری از آسیب‌های چشمی مانند ساییدگی قرنیه کمک می‌کند.

عدسی اسکلرال نه تنها بینایی را اصلاح می‌کند، بلکه سلامت چشم را نیز بهبود می‌بخشد. این لنز می‌تواند به کاهش نیاز به مداخله جراحی برای بیماران مبتلا به بیماری‌های شدید سطح چشم کمک کند.

متاسفانه در حال حاضر لنزهایی در بازار هستند که به دلیل برند بودن، کاربران لنز از آن استفاده می‌کنند و شاهد خرابی لنز یا احساس ناراحتی در چشمان خود هستند. اگر قصد خرید بهترین لنز را دارید می‌توانید به فروشگاه سایت ایران لنز مراجعه کنید و بهترین و مناسب‌ترین لنز را انتخاب کنید.

هزینه لنز مینی اسکلرال

با توجه به ماهیت فردی لنز، هزینه لنزهای اسکلرال از بیماری به بیمار دیگر متفاوت است. اپتومتریست می‌تواند اطلاعاتی در مورد هزینه عمل و پوشش بیمه‌ای ارائه دهد.

عوامل نوری مانند بیماری‌های شبکیه، زخم قرنیه و سایر شرایط ممکن است بر کیفیت دید با این لنز تأثیر بگذارد.

لنزهای اسکلرال معمولاً گزینه خوبی برای بیمارانی هستند که شرایط زیر را دارند:

  • چشم‌هایی که دارای مشکلات قرنیه از جمله کراتوکونوس (قوز قرنیه)، قرنیه‌های نامنظم،‌ اکتازی قرنیه هستند.
  • چشمهایی که تحت عمل پیوند قرنیه قرار دارند.
  • افرادی که خشکی چشم شدید دارند.
  • چشم‌هایی که تحت عمل لیزیک،‌ پی آر کی و لازک قرار گرفته‌اند و امکان دوباره عمل را ندارند.
  • شماره‌های بالای چشم که امکان عمل لیزری برایشان میسر نیست.
  • قرنیه‌هایی که ضربه خورده‌اند.
  • افرادی که به پیرچشمی مبتلا هستند.
  • افرادی که به علت نازکی قرنیه قادر به انجام عمل لیزیک نیستند.
  • کسانی که استفاده از لنزهای تماسی هارد، برایشان دشوار است.

فضای کافی بین سطح پشتی لنز و قرنیه به عنوان یک مخزن اشک عمل می‌کند، چشم را مرطوب کرده و تجربه لنز تماسی راحت‌تری را ارائه می‌دهد.

مزایای لنزهای مینی اسکلرال

همیشه قبل از دست زدن به لنزها یا دست زدن به چشم‌ها دست‌های خود را به خوبی بشویید.

مراقبت از لنزهای مینی اسکلرال

از لنزهای خود به خوبی مراقبت کنید تا از انتقال باکتری به چشم و ایجاد عفونت جلوگیری کنید. از لنزهای اسکلرال مانند دیگر لنزهای استاندارد مراقبت کنید.

علاوه بر موارد زیر، هر دستورالعمل ارائه شده توسط اپتومتریست را دنبال کنید:

  • همیشه قبل از دست زدن به لنزها یا دست زدن به چشم‌ها دست‌های خود را به خوبی بشویید.
  • لنزها را با چند قطره محلول چند منظوره در کف دست خود قرار دهید.
  • به آرامی لنز را با حرکت دایره‌ای مالش دهید و دو طرف لنز را مالش دهید.
  • لنز را با محلول چند منظوره بشویید.
  • هر لنز را در محفظه لنز خود قرار دهید و با محلول تازه پر کنید.
  • درب محصول را محکم ببندید.
  • هر بار که لنزها و کیس را شستشو می‌دهید از محلول تازه استفاده کنید.
  • کیس خود را هر 3 ماه یکبار عوض کنید.
آیا می‌توان با لنزهای اسکلرال دوش گرفت و یا رانندگی کرد؟

لنزهای اسکلرال باید هر شب تمیز و ضدعفونی شوند. به هنگام خواب از لنزهای اسکلرال استفاده نکنید. می‌توان زیر دوش از لنز مینی اسکلرال استفاده کرد اما نباید در هنگام شنا از آنها استفاده کرد.

اندازه لنزهای اسکلرال و توانایی مرطوب کنندگی آنها باعث می‌شود تا برای استفاده در تمام روز بسیار مناسب باشند، بنابراین رانندگی با این لنز بسیار آسان است.

لنزهای مینی اسکلرال از یک پلیمر قوی ساخته شده‌اند که آنها را در برابر آسیب مقاوم می‌کند. این امر بسیار نادر است که عدسی لنز در چشم بشکند مگر اینکه چیزی به چشم برخورد کند یا تکنیک برداشتن لنز نادرست و یا خیلی قوی باشد.

مراقبت از لنزهای مینی اسکلرال

فرآیند نصب لنزهای اسکلرال پیچیده‌تر از لنزهای تماسی معمولی است.

چه انتظاری از لنزهای مینی اسکلرال باید داشت؟

از آنجایی که لنزهای اسکلرال بسیار بزرگتر از لنزهای تماسی نرم هستند گاهی اوقات قرار دادن و برداشتن لنزهای اسکلرال می‌تواند یک چالش باشد. اما در طی چند هفته، اکثر بیماران به خوبی با لنزهای اسکلرال خود سازگار می‌شوند.

گاهی اوقات ممکن است لازم باشد لنزهای اسکلرال را در طول روز بردارید و داخل مخزن نگهداری کنید تا دید واضحی داشته باشید و از مه شدن لنزها جلوگیری کنید.

اکثر بیمارانی که از لنز اسکلرال استفاده می‌کنند می‌توانند به راحتی لنزهای خود را از صبح تا شب استفاده کنند و از دید خوب با آن لذت ببرند.

فرآیند استفاده و نصب لنز مینی اسکلرال

  • فرآیند نصب لنزهای اسکلرال پیچیده‌تر از لنزهای تماسی معمولی است.
  • پس از ارزیابی اولیه نسخه و سلامت چشم، اپتومتریست با توپوگرافی قرنیه یک تصویر توپوگرافی سه بعدی از سطح چشم می‌گیرد تا نواحی بی‌نظمی قرنیه، شکل و اندازه چشم را ارزیابی کند.
  • سپس یک لنز مینی اسکلرال مناسب را از مجموعه لنزهای آزمایشی انتخاب کرده و نحوه قرار گرفتن آن بر روی چشم را ارزیابی می‌کند.
  • برای طراحی مجموعه‌ای از لنزهای اسکلرال سفارشی‌ از نرم‌افزار رایانه‌ای پیچیده استفاده می‌شود.
  • ساخت لنزهای اسکلرال حدود 2 هفته طول می‌کشد. هنگامی که لنزها آماده شد، روی چشم‌ها ارزیابی می‌شود.
  • در چند ماه اول چندین مشاوره برای نظارت بر پیشرفت با لنزهای اسکلرال انجام می‌شود تا اطمینان حاصل شود که چشمان سالم می‌مانند و بینایی رضایت بخش است.
  • گاهی اوقات، لنزهای اسکلرال نیاز به اصلاح و بهبود دارند تا تناسب، دید یا راحتی را بهبود بخشند.

چه کسانی نباید از لنز مینی اسکلرال استفاده کنند؟

  • افرادی که خشکی چشم و آستیگماتیسم قوز قرنیه انحطاط حاشیه‌ای شفاف دارند.
  • کسانی که عمل لیزیک یا سایر جراحی‌های انکساری را انجام داده‌اند.
  • کسانی که دچار پیرچشمی هستند (کاهش دید نزدیک رایج در افراد 40 ساله و بالاتر).

چه کارهایی را نمی‌توان با لنزهای اسکلرال انجام داد؟

با لنزهای خود نخوابید. از آنجایی که هنگام خواب چشمان شما بسته است، ضایعاتی که معمولاً توسط اشک شسته می‌شوند می‌توانند روی لنز یا اطراف لنز جمع شوند.

از مایعات دیگری غیر از محلول تجویز شده توسط پزشک استفاده نکنید.

از لنزهای خود برای مدت طولانی استفاده نکنید.

اگر برای اولین بار می‌خواهید لنزهای مینی اسکلرال را امتحان کنید، از این لیست به عنوان راهنما استفاده کنید و برای اطلاعات بیشتر با مشاورین ما از طریق واتس اپ، تلگرام، دایرکت و شماره‌های تماس در ارتباط باشید و به صورت رایگان از آن‌ها در خصوص خرید لنز مشاوره بگیرید.

منابع: scleral lenses melbourne، Mini-scleral Lenses

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *