مقالات آموزشی

مزایای لنز هیبریدی و موارد استفاده از آن

مزایای لنز هیبریدی

لنز هیبریدی نوعی لنز تخصصی است که برای اصلاح نزدیک بینی، دوربینی و آستیگماتیسم مورد استفاده قرار می‌گیرد و مزایای بسیاری نسبت به لنزهای دیگر دارد. اگر استفاده از لنزهای قابل نفوذ گاز سفت و سخت یا RGp برایتان سخت و ناراحت کننده است این لنزها می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. لنزهای هیبریدی وضوح و دقت دید لنزهای سخت را با راحتی پوشش لنزهای نرم ادغام می‌کند تا هم بیمار راحت باشد هم مشکل بینایی‌اش برطرف شود. این لنزها از یک بخش مرکزی نفوذ پذیر به گاز با یک لبه بیرونی از جنس هیدروژل سیلیکونی نرم تشکیل شده‌اند.

لنزهای تماسی سخت و نرم همیشه طرفداران خاص خود را داشته‌اند. لنزهای سخت، دقت بینایی را به ارمغان می‌آورند که آستیگمات‌ها و پیرچشمی‌ها برای بدست آوردن آن از لنزهای نرم استفاده می‌کنند، در حالی که لنزهای نرم سطح راحتی را به ارمغان می‌آورند که استفاده کنندگان RGP رویای آن را دارند. لنز هیبریدی هر دوی این عناصر را در کنار هم قرار می‌دهد و تمام مزایای لنزهای RGP و نرم را بدون عوارض آن‌ها در کنار هم جمع می‌کند.

لنزهای هیبریدی جدید نیستند، اولین نسخه‌های لنز با مرکز RGP در دهه 1980 ظاهر شد، اما به دلیل مشکلات اتصال بین مرکز سخت و لبه هیدروژل، آن‌ها را سخت می‌دانستند ولی به مرور زمان نسخه‌های آن پیشرفت کرد، نوآوری‌های اخیر در فناوری و مواد به این معناست که می‌توانید لنزی با ویژگی‌های برتر نسبت به لنزهای قبلی داشته باشید.

لنز هیبریدی تلفیقی از لنز نرم (Soft) و سخت (Hard_RGP) است که باعث افزایش کیفیت بینایی می‌شود. آنها بینایی شفاف، واضح و عالی ارائه می‌دهند و اغلب مانند عینک عمل می‌کنند.

مزایای لنز هیبریدیچه کسانی به لنزهای تماسی هیبریدی نیاز دارند؟

از آنجا که یک لنز قابل نفوذ گاز سفت و سخت یا RGp برای برخی افراد راحت نیست؛ با طراحی لنز تماسی هیبریدی، اپتیک واضح یک لنز سخت با لنز صلب مرکزی ارائه می‌شود. موارد زیر می‌تواند به شما کمک کند تا مشخص کنید آیا کاندیدای لنزهای تماسی هیبریدی هستید یا خیر:

  • آیا احساس می‌کنید به تصحیح دید واضح‌تر نیاز دارید؟
  • آیا از بینایی خود (که توسط لنزهای تماسی نرم معمولی اصلاح می‌شود) ناراضی هستید؟
  • آیا به میزان بالایی از آستیگماتیسم مبتلا هستید؟
  • اگر میزان بالایی از آستیگماتیسم دارید، آیا می‌خواهید از لنز تماسی دو کانونی استفاده کنید؟
  • آیا قوز قرنیه دارید؟
  • آیا ضربه قرنیه یا پیوند قرنیه داشته‌اید و اعوجاج تصاوير و کج و معوج دیدن تصاویر را تجربه کرده‌اید؟
  • آیا جراحی انکساری انجام داده‌اید و از نتیجه آن ناراضی هستید؟
  • آیا از حرکت لنزهای تماسی با لنزهای تماشای توریکی نرم شکایت دارید؟
  • آیا از کیفیت دید لنزهای GP راضی هستید، اما از احساس داشتن آن نگران هستید؟

برخی از مشکلات ذکر شده در بالا با بی‌نظمی قرنیه و اعوجاج بینایی همراه است. بسیاری از اوقات این مشکل با عینک قابل اصلاح نیست و ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی سعی می‌کنند یک لنز معمولی سفت و سخت با قابلیت نفوذ گاز نصب کنند.

یک لنز سخت دید بهتری تولید می‌کند، زیرا اعوجاج قرنیه را می‌پوشاند و از یک سطح نوری صاف جدید برای تمرکز نور تقلید می‌کند.

مزایای لنز هیبریدیبا یک لنز تماسی نرم، آستیگماتیسم یا اعوجاج بینایی اصلاح نمی‌شود، زیرا لنز نرم روی قرنیه را می‌پوشاند. چشم برخی افراد آنقدر انحراف دارد که برای اپتومتریست کمی دشوار است که لنز را به درستی روی قرنیه و مردمک متمرکز کند. افراد مبتلا به این مشکل (که از لنزهای هیبریدی استفاده می‌کنند) اغلب متوجه می‌شوند که دید آنها بسیار واضح‌تر از زمانی است که با یک لنز نرم اصلاح می‌شود.

گاهی اوقات، یک لنز هیبریدی به درستی کار نمی‌کند این وضعیت معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که فرد به جای آستیگماتیسم قرنیه، به آستیگماتیسم عدسی مبتلا باشد.

لنزهای هیبریدی برای بیماران مبتلا به آستیگماتیسم قرنیه یا پیرچشمی مبتلا به آستیگماتیسم بسیار عالی است و بینایی آن‌ها را تصحيح می‌کند.

لنزهای هیبریدی برای بیماران مبتلا به آستیگماتیسم قرنیه یا پیرچشمی مبتلا به آستیگماتیسم بسیار ایده‌آل است. آنها همچنین برای افرادی مفید هستند که برای داشتن دید مطلوب با لنزهای نرم مشکل دارند یا کسانی که از سختی لنزهای RGP ناراضی هستند. این چهار مزیت لنزهای هیبریدی را نسبت به سایر لنزهای تماسی در نظر بگیرید.

مزایای لنز هیبریدی

لنزهای هیبریدی راحت‌تر از لنزهای RGP هستند. در حالی که بسیاری از افراد هر روز از لنزهای تماسی سخت استفاده می‌کنند و هیچ مشکلی ندارند، برخی افراد با بودن این لنزها در چشمان خود مشکل دارند. استفاده صحیح از لنزهای RGP و دادن زمان کافی به چشم‌ها برای سازگاری با آنها بسیار مهم است. با این حال، برخی افراد نمی‌توانند به بودن لنزهای سفت در چشم‌هایشان عادت کنند، به خصوص اگر قرنیه بسیار نامنظم داشته باشند. لنزهای هیبریدی باعث راحتی بیشتری در چشم می‌شوند و برای استفاده طولانی مدت آسان‌تر هستند.

مزایای لنز هیبریدیلنزهای هیبریدی دید بهتر و پایدارتری نسبت به لنزهای نرم دارند. از آنجایی که مرکز لنز هیبریدی از مواد سفت و سخت ساخته شده است، وقتی روی سطح چشم قرار می‌گیرد، شکل خود را تغییر نمی‌دهد و می‌تواند به خنثی کردن بی‌نظمی‌های قرنیه کمک کند. این پایداری مشکل حرکت لنزهای نرم یا ایجاد شکل نامنظم قرنیه را کاهش می‌دهد یا از بین می‌برد و باعث می‌شود آستیگماتیسم نامنظم اصلاح نشود. در مواردی که لنزهای نرم نمی‌توانند دید مطلوبی را برای بیماران مبتلا به آستیگماتیسم فراهم کنند، لنزهای هیبریدی می‌توانند این کار را انجام دهند.

هر فردی می‌تواند از لنزهای هیبریدی استفاده کند. اگر از لنزهای تماسی نرم استفاده می‌کنید، این احتمال وجود دارد که بتوانید از لنزهای هیبریدی هم استفاده کنید. این بدان معنا نیست که آنها گزینه بهتری هستند، زیرا لنز هیبریدی مزایای خاصی برای بیماران خاص دارد، مانند کسانی که مبتلا به آستیگماتیسم قرنیه هستند یا کسانی که به دلیل برخی عوامل نمی‌توانند از لنزهای RGP استفاده کنند. با این حال، اگر با سختی لنزهای RGP دست و پنجه نرم کرده‌اید و به دید خوب آن‌ها نیاز دارید، به احتمال زیاد با لنزهای هیبریدی مشکلی نخواهید داشت.

نگهداری از لنزهای هیبریدی آسان است و همه آن‌ها به تمیز کردن منظم و نگهداری مناسب نیاز دارند مگر اینکه از لنزهای روزانه استفاده کنید و هر شب آنها را دور بیاندازید. پیروی از شیوه نامه‌های بهداشتی و نگهداری مناسب به طور قابل توجهی خطر ابتلا به عفونت چشمی را کاهش می‌دهد. با این حال، مراقبت از لنزهای تماسی هیبریدی دشوارتر از سایر لنزها نیست و مراقبت از بیشتر آن‌ها مانند لنزهای نرم آسان است. گاهی اوقات، ممکن است از همان محلول‌های تمیز کننده استفاده شود. از آنجایی که قسمت مرکزی آن سفت و سخت است، اگر هنگام مالش یا تمیز کردن لنز، فشار زیادی به آن وارد شود، ممکن است شکسته شود و اگر با آن به آرامی برخورد نکنید، ممکن است قسمت بیرونی آن پاره شود. به طور کلی، هر بار که لنزهای خود را جدا می‌کنید، باید آنها را تمیز کنید و سپس آنها را در یک محفظه تمیز پر از محلول تازه نگهداری کنید. اکثر مردم به سرعت با این روال سازگار می‌شوند و متوجه می‌شوند که هر شب این کار فقط یک یا دو دقیقه طول می‌کشد.

سخن پایانی
اگر می‌توانید از یک لنز تماسی نرم معمولی استفاده کنید، احتمالاً می‌توانید از لنز هیبریدی هم استفاده کنید. با این حال، ممکن است از مزایای زیادی برخوردار نشوید، مگر اینکه یکی از مشکلات بینایی را داشته باشید که با این نوع لنز قابل اصلاح است. یک اپتومتریست چندین آزمایش انجام می‌دهد تا تعیین کند که آیا یک لنز هیبریدی برای شما کار می‌کند یا خیر.

منبع: benefits of hybrid lenses

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *