مقالات آموزشی

لنز هیبریدی بهتر است یا لنز اسکلرال؟

لنز هیبریدی

زمانی که برای معاینه و نصب لنز مراجعه می‌کنید، یکی از اولین مواردی که پزشک تعیین می‌کند این است که چشم‌های بیمار به چه چیزی نیاز دارند. در گذشته، لنزهای تماسی فقط می‌توانستند عیوب انکساری رایج مانند نزدیک‌بینی، دوربینی و آستیگماتیسم را برطرف کنند، اما از آن زمان تا کنون فناوری لنزهای تماسی به روش‌های خیره‌کننده‌ای تغییر پیدا کرده است. ما در ایران لنز انتخاب لنزها را گسترش داده‌ایم تا تمام لنزهای تخصصی مانند اسکلرال‌ها و هیبریدها را در بر بگیرد. با این حال، انتخاب لنز تماسی به این بستگی دارد که چه مشکلی روی دید و راحتی چشم‌ها تأثیر گذاشته است. در این مطلب قصد داریم نگاهی به تفاوت بین این دو لنز بیندازیم، مزایا و معایب آنها را با هم مقایسه کنیم و تصویر واضحی از لنز اسکلرال و لنز هیبریدی به شما ارائه دهیم.

برای مشاوره در مورد رفع نیازهای شخصی خود، حتما با تیم ما تماس بگیرید و یک نوبت مراجعه رزرو کنید. تیم مراقبت از چشم ما خوشحال خواهد شد که در یکی از معاینات جامع چشم به شما کمک کند!

لنز اسکلرال و لنز هیبریدی چیست؟

اولین قدم ما این است که این 2 نوع لنز مختلف را تعریف کنیم. اگرچه لنزهای تخصصی مزایای مختلفی دارند، اما ممکن است یک لنز برای یک فرد عالی باشد و برای فرد دیگر انتخاب خوبی نباشد.

لنزهای تماسی اسکلرال

لنزهای تماسی اسکلرال طراحی بزرگتری نسبت به لنزهای تماسی سنتی دارند. این لنزها به جای قرار گرفتن روی قرنیه، روی سفیدی (صلبیه) چشم می‌نشیند. لنزهای تماسی اسکلرال با قطر بزرگ بر روی صلبیه قرار گرفته و با طاق زدن روی قرنیه، نامنظمی‌های قرنیه را پوشش می‌دهند و اگر با بیماری‌های قرنیه مانند قوز قرنیه، اسکار قرنیه یا عوارض جراحی لیزر چشم دست و پنجه نرم می‌کنید، انتخابی فوق‌العاده خواهد بود.

اگر عیوب انکساری بالا مانند نزدیک بینی بالا، دوربینی بالا یا آستیگماتیسم بالا دارید، لنزهای اسکلرال می‌توانند انتخاب خوبی باشند. این لنزها برای هر فردی سفارشی ساخته می‌شوند و هزینه آن می‌تواند به طور قابل توجهی بیشتر از لنزهای استاندارد باشند.

لنزهای تماسی اسکلرال برای بسیاری از بیماری‌های چشم مفید هستند و بر خلاف سایر لنزها، تمام سطح قرنیه را می‌پوشانند. آنها بر روی سفیدی چشم قرار می‌گیرند و در مقایسه با لنزهای نرم دوام بیشتری دارند، کار با آن‌ها راحت‌تر است و دید واضح‌تری ارائه می‌دهند. لنزهای اسکلرال برای بیماری‌های چشمی زیر مفید هستند:

  • آستیگماتیسم
  • قوز قرنیه
  • خشکی چشم
  • بی‌نظمی قرنیه
  • بیماری پیوند علیه میزبان (GVHD)
  • سندرم استیون جانسون

طراحی این لنزها به آنها اجازه می‌دهد تا قرنیه نامنظم را به یک سطح نوری صاف تبدیل کنند. لنزهای اسکلرال معمولاً راحت‌تر از سایر لنزها هستند. یکی دیگر از مزایای لنزهای اسکلرال فواید آن برای مبتلایان به خشکی چشم است.

بیماری خشکی چشم می‌تواند استفاده از لنزهای تماسی را دشوار کند اما لنزهای اسکلرال به این افراد کمک می‌کند زیرا فضای قابل توجهی بین پشت لنز و قرنیه وجود دارد. این فضا به عنوان یک مخزن اشک عمل کرده و به مرطوب نگه داشتن سطح چشم کمک می‌کند.

لنز هیبریدی

انواع لنزهای اسکلرال

لنزهای اسکلرال در انواع مختلفی ارائه می‌شوند، آن‌ها در اندازه کلی وجود دارند و محل تماس آنها با چشم متفاوت است.

انواع لنزهای تماسی اسکلرال عبارتند از:

  • لنزهای فول اسکلرال: بزرگترین لنزهای موجود هستند، این لنزها بیشترین فضا را بین پشت لنز و قرنیه ایجاد می‌کنند.
  • لنزهای قرنیه اسکلرال: این عدسی‌ها بزرگتر از عدسی‌های معمولی قابل نفوذ گاز سفت و سخت هستند و بین قرنیه و صلبیه قرار دارند.
  • لنزهای مینی اسکلرال: این لنزها بر روی تمام سطح قرنیه و روی صلبیه قدامی قرار می‌گیرند.

لنزهای تماسی هیبریدی

لنزهای تماسی هیبریدی به معنای واقعی کلمه به دلیل طراحی منحصر به فرد آنها نامگذاری شده‌اند: آنها یک لنز معمولی سفت و سخت قابل نفوذ به گاز را با یک لبه ساخته شده از مواد نرم ترکیب می‌کنند. در واقع لنزهای تماسی هیبریدی دو ماده مختلف را ترکیب می‌کنند: مرکز لنز هیبریدی از مواد سخت نفوذ پذیر به گاز GP ساخته شده و لبه‌های آن از هیدروژل سیلیکون. در حالی که اندازهٔ این لنزها با لنزهای اسکلرال برابر نیست، لنزهای هیبریدی می‌توانند راحتی و دید واضحی را برای افراد مبتلا به بی‌نظمی قرنیه، آستیگماتیسم قرنیه و خشکی چشم فراهم کنند. این لنزها مانند بسیاری از لنزهای تماسی دیگر برای کاهش هر گونه عیوب انکساری در بینایی استفاده می‌شوند. با این حال، انواع لنزهای تماسی به بیماران مبتلا به مشکلات چشمی، از جمله قوز قرنیه (برآمدگی قرنیه)، زخم قرنیه، ترومای قرنیه و خشکی چشم کمک می‌کنند.

آنها چه کار متفاوتی انجام می‌دهند؟

اکنون زمان آن رسیده است که وارد این موضوع شویم: این لنزهای تماسی چه کاری انجام می‌دهند که با یکدیگر متفاوت است؟ اگرچه این لنزها مزایای مشترک زیادی دارند – به خصوص ایجاد دید راحت و واضح برای بیمارانی که با مشکلات قرنیه یا خشکی چشم دست و پنجه نرم می‌کنند – اما بین آن‌ها تفاوت‌هایی وجود دارد.

لنزهای اسکلرال به دلیل راحتی فوق العاده در مدت طولانی شناخته شده‌اند. علاوه بر این، لنزهای اسکلرال می‌توانند در اندازه‌های کوچکتر مانند لنزهای مینی اسکلرال و نیمه صلبیه باشند. با این حال، اسکلرال‌ها ممکن است همان دید واضحی را ارائه ندهند که لنزهای هیبریدی ارائه می‌دهند.

در مورد لنزهای هیبریدی، بسیاری از افراد معتقدند که حتی اگر لنزهای هیبریدی دید واضح‌تری را ارائه دهند، ممکن است پیدا کردن یک تناسب راحت چالش‌برانگیز باشد. اگر با عدسی آستیگماتیسم دست و پنجه نرم می‌کنید، ممکن است لنزهای هیبریدی انتخاب خوبی نباشند.

مزایای لنز هیبریدی

رفع خشکی چشم

خشکی چشم مشکل رایجی است که بسیاری از افراد با آن مواجه هستند و به نظر می‌رسد موارد ابتلا به این بیماری رو به افزایش باشد. هر دو لنزهای اسکلرال و هیبریدی دارای ویژگی‌های منحصر به فردی هستند که آنها را برای افراد مبتلا به خشکی چشم راحت‌تر می‌کند، اما هر یک از این لنزها به طور متفاوتی با این موضوع برخورد می‌کنند.

همانطور که قبلاً اشاره کردیم، لنزهای تماسی اسکلرال روی تمام قرنیه چشم قرار می‌گیرند و کل قرنیه را می‌پوشانند، که فضایی بین قرنیه و لنز ایجاد می‌کند و به هیدراته نگه داشتن چشم کمک می‌کند. یک مطالعه نشان داد که لنزهای اسکلرال می‌توانند نیاز به قطره چشم را کاهش دهند.

لنزهای هیبریدی دارای لبه‌های هیدروژلی هستند که پوشیدن آن برای برخی از بیماران هنگام مشاهده علائم خشکی چشم راحت‌تر است.

کدام یک برای شما مناسب است؟

در پایان تنها راه برای اینکه واقعاً بدانید لنزهای تماسی اسکلرال یا هیبریدی برای شما مناسب هستند یا خیر، انجام یک معاینه جامع و نصب لنزهای تماسی است. ایران لنز برای تعیین مشکلات چشمی و اینکه چگونه لنزهای تماسی می‌توانند به بهترین شکل نیازهای شما را برآورده کنند، از نزدیک با شما همکاری خواهد کرد.

آموزش لنز تماسی اسکلرال و لنز تماسی هیبریدی

هم لنزهای تماسی اسکلرال و هم لنزهای تماسی هیبریدی نیاز به کمی آموزش برای مهارت در گذاشتن و برداشتن دارند. ما در ایران لنز به شما آموزش می‌دهیم که چگونه با لنزهای تماسی تخصصی به درستی کار کنید.

نتیجه‌گیری
لنزهای تماسی اسکلرال و لنزهای تماسی هیبریدی برای بازیابی یا بهبود بینایی بیماران مبتلا به قوز قرنیه یا جراحی پیوند قرنیه استفاده می‌شوند.

منبع: scleral vs hybrid contact lenses

اشتراک گذاری

دیدگاهی در مورد “لنز هیبریدی بهتر است یا لنز اسکلرال؟

  1. ابراهیم محمد گفت:

    سلام خسته نباشید توضیحات شما واقعا مفید بودن
    میخواستم بدونم از کجا میشه لنز Hybrid contact رو تهیه کنم کدام مرکز چشم و کدام دکتر
    ممنون میشم اگر از طریق ایمیل واسم بفرستید

    1. مدیرسایت گفت:

      سلام ممنونم. لنزهای هیبریدی در ایران موجود نیست. در صورتی که نیاز به تهیه لنز اسکلرال دارید با کارشناسان پشتیبانی ایران لنز در تماس باشید. 09128894012

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *