مقالات آموزشی

شایع‌ترین دلایل آبریزش چشم یا اشک چشم

شایع‌ترین دلایل آبریزش چشم یا اشک چشم

اشک نقش کلیدی بسیاری در بدن ایفا می‌کند، آنها چشم‌ها را روان نگه می‌دارند و به شستن ذرات خارجی و گرد و غبار کمک می‌کنند. همچنین جزء سیستم ایمنی بدن محسوب می‌شوند که از شما در برابر عفونت محافظت می‌کنند. غدد زیر پوست پلک بالایی، اشک تولید می‌کنند که حاوی آب و نمک است. وقتی پلک می‌زنید، اشک پخش می‌شود و چشم‌ها را مرطوب نگه می‌دارد. غدد دیگر روغن‌هایی تولید می‌کنند که مانع از تبخیر سریع اشک یا ریختن اشک به بیرون از چشم می‌شود. اگر بیش از حد اشک دارید، آبریزش چشم در بیشتر موارد بدون درمان برطرف می‌شود. اما، این وضعیت گاهی اوقات می‌تواند به یک مشکل مزمن تبدیل شود. اگر برای مدت طولانی آبریزش چشم دارید، به خصوص اگر با علائم دیگری همراه است حتماً با پزشک خود مشورت کنید. آبریزش چشم می‌تواند به عوامل و شرایط زیادی مرتبط باشد.

علت آبریزش چشم

چیزی در چشم

هنگامی که چیزی در چشم فرو می‌رود – یک ذره خاک، گرد و غبار، یک مژه – بدن اشک بیشتری تولید می‌کند تا آن را بیرون بیاورد. حتی چیزهای خیلی کوچک مانند ذرات موجود در دود یا مواد شیمیایی موجود در پیاز، این واکنش را تحریک می‌کنند. هنگامی که مشکل برطرف شود، باید آب چشم‌ها نیز متوقف شود. اما مشکلات چشمی دیگری نیز وجود دارد و مسائل مربوط به سلامتی نیز می‌تواند باعث آبریزش چشم شود.

خشکی چشم

ممکن است خشکی چشم داشته باشید زیرا بدن شما به اندازه کافی اشک نمی‌سازد، چون خیلی سریع خشک می‌شوند یا تعادل مناسبی از آب، چربی و مخاط ندارند. خیلی موارد می‌تواند باعث این مشکلات شود، از روزهای بادی گرفته تا شرایط پزشکی. علت هر چه باشد، چشمان شما با ایجاد اشک بیشتر واکنش نشان می‌دهند.

علت آبریزش چشم به دلیل  خشکی

چشم صورتی (کانژونکتیویت)

چشم صورتی یکی از دلایل رایج آبریزش چشم برای کودکان و بزرگسالان است. این بیماری می‌تواند باعث صورتی یا قرمز به نظر رسیدن یک یا هر دو چشم شود و فرد در آنها احساس خارش و سوزش کند. عفونت با باکتری یا ویروس شایع‌ترین علت این وضعیت است. عفونت‌های ویروسی نیازی به درمان ندارند، اما اگر باکتریایی باشند، ممکن است به قطره‌های چشمی آنتی بیوتیکی نیاز داشته باشید.

آلرژی

آبریزش و خارش چشم اغلب با سرفه، آبریزش بینی و سایر علائم کلاسیک آلرژی همراه است اما ممکن است به خودی خود آلرژی چشمی داشته باشید. داروهای آلرژی، قطره‌های چشمی و اجتناب از محرک‌هایی مانند گرده، کپک یا شوره حیوانات خانگی می‌تواند به رفع این مشکل کمک کند. در حالی که سرماخوردگی می‌تواند باعث آبریزش چشم شود، اما باعث خارش آنها نمی‌شود، این یکی از راه‌های تشخیص سرماخوردگی و آلرژی است.

مجرای اشک مسدود شده

به طور معمول، اشک از غدد اشکی بالای چشم جاری شده، در سطح کره چشم پخش و در مجاری گوشه‌ای تخلیه می‌شود. اما اگر مجاری اشک مسدود شود، اشک جمع می‌شود و چشم پر از آب می‌شود. موارد بسیاری می‌تواند باعث این مشکل شود، مانند عفونت، آسیب و حتی افزایش سن.

دلیل آبریزش چشم

مشکلات پلک

پلک‌های انسان مانند برف پاک کن‌ها هستند وقتی پلک می‌زنید، اشک روی چشم پخش می‌شود و رطوبت اضافی را از بین می‌برد. اما گاهی اوقات آنها درست کار نمی‌کنند، پلک‌ها و مژه‌ها می‌توانند به سمت داخل خمیده شوند و روی چشم ساییده شوند، مشکلی به نام انتروپیون. یا به سمت بیرون آویزان می‌شوند که اکتروپیون نامیده می‌شود، بنابراین پلک‌ها نمی‌توانند کل چشم را هنگام پلک زدن پاک کنند. هر کدام می‌توانند باعث آبریزش چشم شود. در صورت نیاز، جراحی می‌تواند یک راه حل دائمی باشد.

خراش روی چشم

خاک، ماسه و لنزهای تماسی می‌توانند قسمت خارجی کره چشم (که قرنیه نامیده می‌شود) را خراش دهند. اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است چشم آسیب ببیند، درد داشته باشد، قرمز به نظر برسد و به نور حساس شود. در حالی که این خراش‌ها معمولا در یک یا دو روز بهبود می‌یابند، اما اگر قرنیه خراش پیدا کند باید به پزشک مراجعه کنید. ممکن است برای جلوگیری از عفونت نیاز به درمان داشته باشید.

گل مژه‌ها

آنها می‌توانند چشم شما را اشک آور کنند، اما علائم دیگر معمولا واضح‌تر هستند، مانند یک توده متورم، قرمز و دردناک در امتداد لبه پلک. باکتری‌ها علت اصلی گل مژه هستند و احتمالاً این وضعیت طی چند روز خود به خود از بین می‌رود. بهتر است آن را به حال خود رها کنید و سعی نکنید آن را مانند یک جوش بیرون بیاورید زیرا عفونت را پخش خواهید کرد. ممکن است یک پارچه شستشوی گرم روی چشم درد را کاهش دهد.

درمان آبریزش چشم

مشکلات مژه

آیا تا به حال موهای ابرویی داشته‌اید که سرسختانه با زاویه‌ای عجیب رشد کنند؟ همین اتفاق می‌تواند در مورد مژه‌های شما نیز بیفتد. اگر به جای بیرون به داخل چشم رشد کنند، به چشم مالیده می‌شوند که به آن تریشیازیس می‌گویند و ممکن است پس از عفونت، جراحت یا مشکلات دیگر رخ دهد. برای تسکین ناراحتی و اشک‌های اضافی، پزشک ممکن است مژه را برداشته یا آن را تغییر مسیر دهد تا در جهت درست قرار بگیرد.

بلفاریت

این حالت باعث می‌شود پلک‌ها نزدیک مژه‌ها متورم شوند و چشم‌ها گزگز و اشک آلود، قرمز، خارش‌دار و پوسته پوسته شوند. بسیاری از موارد باعث این وضعیت می‌شوند، مانند عفونت، روزاسه و آلرژی. روش‌های درمانی بسیاری می‌توانند این بیماری را درمان کنند، اگرچه بلفاریت اغلب می‌آید و می‌رود.

مشکلات غدد روغنی

غدد ریز لبه پلک که غدد میبومین نامیده می‌شوند، روغن‌هایی می‌سازند که به سلامت چشم کمک می‌کند. آنها از خشک شدن سریع چشم جلوگیری می‌کنند و مانعی ایجاد می‌کنند که اشک را در جای صحیح نگه می‌دارد. اما اگر این غدد مسدود شوند و به اندازه کافی روغن تولید نکنند، چشم تحریک شده و دچار آبریزش می‌شود. کمپرس گرم روی چشم یکی از راه‌های کمک به عملکرد طبیعی غدد است.

 

علل دیگر

بسیاری از شرایط پزشکی می‌توانند باعث آبریزش چشم شوند، مانند فلج بل، سندرم شوگرن، عفونت‌های مزمن سینوسی، مشکلات تیروئید و آرتریت روماتوئید. درمان‌های پزشکی مانند شیمی‌درمانی یا پرتودرمانی نیز همین‌طور است. اگر چشمان شما اغلب اشک می‌ریزد و دلیل آن را نمی‌دانید، به پزشک خود مراجعه کنید. درمان می‌تواند به شما کمک کند احساس بهتری داشته باشید و دوباره واضح ببینید.

چه زمانی باید با پزشک تماس گرفت؟

اگر آبریزش بسیار یا طولانی مدت دارید و دچار علائم زیر شدید، باید با پزشک یا چشم پزشک خود تماس بگیرید:

  • از دست دادن بینایی یا اختلالات بینایی
  • چشم زخمی یا خراشیده
  • مواد شیمیایی در چشم
  • ترشح یا خونریزی از چشم
  • گیر کردن جسم خارجی در داخل پلک
  • چشم‌های قرمز، تحریک شده، متورم یا دردناک
  • کبودی غیر قابل توضیح در اطراف چشم
  • حساسیت در اطراف بینی یا سینوس‌ها
  • مشکلات چشمی همراه با سردرد شدید

نتیجه گیری آبریزش چشم

در اکثر موارد آبریزش چشم جدی نیست و بدون درمان برطرف می‌شود. در صورت بروز هر گونه تغییر در بینایی، باید فوراً با چشم پزشک تماس بگیرید. تغییرات بینایی می‌تواند نشانه‌ای از مشکلات چشمی بسیار جدی باشد که نیاز به درمان فوری دارد.

منبع: eyes watery

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *