مقالات آموزشی

خوابیدن با لنز تماسی چه خطراتی دارد؟

عوارض خوابیدن با لنز تماسی

تقریباً یک سوم افرادی که از لنز استفاده می‌کنند اذعان می‌کنند که با لنزهای خود به خواب می‌روند. اگرچه گذاشتن آن‌ها در طول روز راحت و آسان است، اما خوابیدن با لنز می‌تواند یک مسئله آزاردهنده باشد. آیا می‌توانید با لنزهای خود بخوابید؟ اگر فراموش کنید آنها را بیرون بیاورید چه اتفاقی می‌افتد؟

نکته: از خطرات خوابیدن با لنز چشم پوشی نکنید!

برای کسب اطلاعات بیشتر به ادامه مطلب مراجعه کنید.

آیا می‌توانید با لنز بخوابید؟

نه، خوابیدن با لنزهای تماسی هرگز ایده خوبی نیست. بزرگترین دلیل برای جلوگیری از خوابیدن با لنز خطر عفونت است. خوابیدن با لنز باعث می‌شود شش تا هشت برابر بیشتر در معرض ابتلا به عفونت چشم باشید.

حتی اگر فقط قصد دارید یک چرت کوتاه داشته باشید، ابتدا باید لنزهای خود را بردارید. چرت زدن با لنزها همچنان می‌تواند احتمال عفونت را افزایش دهد.

امروزه انواع مختلفی از لنزهای تماسی در بازار موجود است. برخی از آنها به عنوان لنزهایی که می‌توانید با آنها بخوابید، مانند لنزهای طولانی مدت و لنزهای شبانه به بازار عرضه می‌شوند. حتی این لنزها هم می‌توانند برای چشم‌های شما خطراتی ایجاد کنند.

سالم‌ترین انتخاب این است که هرگز با لنزهای خود نخوابید. فقط چند لحظه طول می‌کشد تا لنزهای خود را قبل از خواب بردارید، با این کار یک عمر چشم‌هایتان را از تحریک و از دست دادن بینایی نجات می‌دهید.

خوابیدن با لنز

خطرات خوابیدن با لنز تماسی

اگر با لنزهای خود بخوابید چه اتفاقی می‌افتد؟ برخی افراد نگران این هستند که لنزهای تماسی پشت چشم آن‌ها بچرخد و در کاسه چشم گم شود.

این در واقع یک افسانه است، زیرا عبور عدسی از پشت پلک و ملتحمه غیرممکن است. با این حال، هنوز هم خطرات جدی برای سلامتی وجود دارد، یعنی عفونت.

عفونت قرنیه

قرنیه برای محافظت از خود در برابر آلودگی‌ها به دو چیز ضروری نیاز دارد: هیدراتاسیون و اکسیژن. در حالی که بیدار هستید، مژه زدن و اشک هر دو را به چشمان شما می‌رساند. استفاده از لنز میزان اکسیژن و رطوبت چشم را کاهش می‌دهد.

خوابیدن با لنز اکسیژن و هیدراتاسیون را بیشتر محدود می‌کند، سلول‌های چشم را ضعیف کرده و باعث عفونت می‌شود. علائم عفونت چشم عبارتند از:

  • ترشحات چشم
  • درد یا تورم چشم
  • خارش یا سوزش چشم
  • قرمزی چشم
  • آبریزش چشم
  • حساسیت به نور
  • تاری دید

عفونت طولانی مدت می‌تواند منجر به آسیب قرنیه شود که نیاز به جراحی و حتی از دست دادن بینایی دارد. سه نوع رایج عفونت چشمی وجود دارد که ممکن است به دلیل خوابیدن با لنز به آن‌ها مبتلا شوید.

خطرات خوابیدن با لنز تماسی

کراتیت باکتریایی

کراتیت باکتریایی زمانی رخ می‌دهد که چشم با باکتری‌هایی آلوده شود که معمولاً در بدن انسان یافت می‌شود. استافیلوکوکوس اورئوس و سودوموناس آئروژینوزا محتمل‌ترین باکتری‌هایی هستند که چشم‌ها را آلوده می‌کنند. استفاده از لنزهای تماسی در طولانی مدت می‌تواند شانس ابتلا به کراتیت باکتریایی افزایش دهد. چشم پزشکان معمولاً می‌توانند کراتیت باکتریایی را با قطره‌های چشمی یا قطره‌های استروئیدی درمان کنند. در موارد نادر، عفونت می‌تواند قرنیه را برای همیشه زخم کند.

علائم کراتیت باکتریایی

  • کاهش دید
  • احساس درد دو چشم (که معمولاٌ بصورت ناگهانی اتفاق می‌افتد)
  • آبریزش اشک از چشم
  • ترشحات چشمی
  • حساسیت به نور
  • تاری دید
  • قرمزی چشم

کراتیت قارچی

کراتیت قارچی التهاب قرنیه ناشی از عفونت قارچی است. کراتیت قارچی نادرتر از کراتیت باکتریایی است، اما اغلب می‌تواند افرادی را مبتلا کند که در آب و هوای گرمسیری زندگی می‌کنند. برخلاف کراتیت باکتریایی، کراتیت قارچی معمولاً با آسیب چشم شروع می‌شود.

پوشیدن و خوابیدن با لنز خطر ابتلا به این عفونت را افزایش می‌دهد، به خصوص اگر ضربه چشمی را تجربه کرده باشید. اگر کراتیت قارچی به سرعت درمان نشود، می‌تواند بینایی چشم را در معرض خطر قرار دهد. کراتیت قارچی شایع‌ترین علت نابینایی در هند است.

کراتیت آکانتامبا

آکانتامبا موجودی است که در بسیاری از آب‌ها و خاک‌ها از جمله آب لوله کشی، جکوزی‌ها، دریاچه‌ها و رودخانه‌ها وجود دارد. آلودگی باکتریایی اغلب با این نوع عفونت چشم همراه است. بهداشت نامناسب لنز دلیل ابتلا به کراتیت آکانتامبا است.

معمولاً آمیب زمانی وارد چشم می‌شود که فرد در حال شنا یا دوش گرفتن است. در صورت ایجاد خراش یا پارگی کوچک در قرنیه (نتیجه رایج استفاده از لنزهای تماسی) ممکن است عفونت ایجاد شود. شنا کردن، شستن لنز با آب لوله کشی و خوابیدن با لنز می‌تواند خطر ابتلا به این عفونت را افزایش دهد.

پزشکان می‌توانند این عفونت را با یک رژیم گسترده از قطره‌های چشمی درمان کنند، اما اگر آمیب ادامه پیدا کند، ممکن است عمل جراحی امری ضروری باشد. در این بیماری هم مانند سایر عفونت‌های چشمی، خطر از دست دادن بینایی جدی است.

عوارض خوابیدن با لنز تماسی

اگر با لنز به خواب رفتید چه کاری انجام دهید؟

برای بیشتر ما اتفاق می‌افتد یک دقیقه صفحات یک رمان را ورق می‌زنیم و لحظه‌ای بعد در بالش خوابمان می‌برد. خوابیدن با لنز و درنیاوردن لنزهای تماسی پایان دنیا نیست، اما باید برای آبرسانی مجدد و اکسیژن رسانی به چشم‌ها اقدامات احتیاطی را انجام دهید.

به محض بیدار شدن از خواب، لنزهای تماسی خود را بردارید. اگر چشمان شما خیلی خشک است و جدا کردن لنزها دشوار است، از قطره چشمی استفاده کنید و چند دقیقه دیگر دوباره امتحان کنید.

پس از برداشتن لنز، حداقل یک روز از عینک استفاده کنید تا چشمان شما نفس بکشد. مطمئن شوید که چشمانتان در چند روز آینده مرطوب هستند و مراقب علائم عفونت مانند ترشح یا خارش باشید.

بستن ایمن چشم را تمرین کنید

بنابراین، آیا می‌توانید با لنزهای خود بخوابید؟ شما از نظر فنی می‌توانید، اما نباید این کار را انجام دهید. ممکن است ناخوشایند به نظر برسد، اما چند دقیقه مراقبت از چشم قبل از خواب برای جلوگیری از ماه‌ها درد و پشیمانی ارزشش را دارد.

علاوه بر ایجاد روتین‌های مراقبت از چشم سالم، به یاد داشته باشید که معاینات منظم چشم را رعايت کنید! ایران لنز خوشحال می‌شود که در مورد تمام نیازهای معاینه و لنز به شما کمک کند.

ایران لنز یکی از مراکز بزرگ فروش انواع لنز در ایران، با داشتن یک تیم مشاوره قوی و قیمت‌های واقعا مناسب، مقصد قابل اعتمادی برای تهیه انواع لنزهای تماسی، طبی، داخل چشمی اصلی و روش‌های مراقبتی چشمی از جمله تعویض انواع لنزهای چشمی و تشخیص انواع بیماری‌های چشم است. شما می‌توانید برای خرید آنلاین لنز به فروشگاه سایت ایران لنز مراجعه کنید و بر اساس توضیحات ارائه شده بهترین و مناسب‌ترین آن را انتخاب کنید. اگر برای اولین بار می‌خواهید لنز رنگی را امتحان کنید برای اطلاعات بیشتر با مشاورین ما از طریق واتس اپ، تلگرام، دایرکت و شماره‌های تماس در ارتباط باشید و به صورت رایگان از آن‌ها در خصوص خرید لنز مشاوره بگیرید.

منبع: sleep with contacts in

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *