مقالات آموزشی

بررسی مزایا و معایب عینک دوکانونه

عینک دوکانونه

لنزهای عینک دوکانونه لنزهایی هستند که دارای دو قدرت عدسی هستند و به شما کمک می‌کنند تا در تمام فواصل به درستی ببینید. هنگامی که به عینک نگاه می‌کنید احتمالاً بتوانید یک لنز دو کانونی درون عینک ببینید، به نظر می‌رسد که یک لنز کوچک در داخل لنز دیگر وجود دارد یا شاید تا نیمی از لنز متفاوت باشد.

اکثر مردم ترجیح می‌دهند لنزهای پیشرونده‌ای داشته باشند که این خط تفاوت را حذف کرده باشد. لنزهای دو کانونی برای افرادی استفاده می‌شود که هم نزدیک بینی و هم دوربینی دارند.

این نوع عینک معمولاً برای افراد بالای ۴۰ سال تجویز می‌شود که با بالا رفتن سن تمرکزی روی دید اشیا در فواصل مختلف را ندارند. با این حال اما لنزهای دو کانونی تنها به افراد مسن داده نمی‌شود. حتی کودکان در صورتی که مشکل تمرکز دید بر روی اشیا داشته باشند و یا در اثر خواندن دچار خستگی چشم شوند، می‌توانند از لنزهای دو کانونی استفاده کنند.

همچنین در صورتی‌که یک فرد آستیگمات باشد و دارای نقص چشم دیگری نیز باشد می‌تواند با استفاده از عینک دو کانونی مشکل خود را برطرف کند. می‌توان یکی از چندین نوع لنز دو کانونی را برای افراد تجویز کرد. نوعی لنز دو کانونی فلت (تخت) بالا وجود دارد که لنز نزدیک بین در قسمتی از نیمه پایینی عینک با یک خط مستقیم در امتداد بالا قرار می‌گیرد و تا پایین خم می‌شود و عدسی آن D شکل است‌.

لنز نزدیک بین آن همچنین می‌تواند یک شکل گرد داشته باشد، یا یک شکل مستطیل باریک داشته باشد که به عنوان عدسی نواری نیز شناخته می‌شود و نیمی از عدسی را اشغال می‌کند.

مزایای عینک دوکانونه

نیمه بالایی عینک دوکانونه به لنز بینایی از راه دور اختصاص می‌یابد. این لنز معمولاً در امتداد خط پلک پایین قرار می‌گیرد. با توجه به تقاضای بسیاری که این روزها در استفاده از کامپیوتر است، به تبع آن تقاضا برای تغییر در فناوری ساخت عینک نیز دو چندان شده است.

افرادی که از لنزهای دوکانونه استفاده می‌کنند، اغلب از این موضوع شکایت دارند که نیاز به استفاده از لنز پایین یا لنز نزدیک بین هنگام کار با رایانه دشوار است. چون ما معمولاً به طور مستقیم به لپ تاپ یا کامپیوتر نگاه می‌کنیم و برخلاف آن برای خواندن و نوشتن از روی کتاب به پایین نگاه می‌کنیم.

لنزهای تماسی دو کانونی یا عینک دو کانونی گزینه‌های انتخابی شما برای بیماری پیرچشمی، آستیگماتیسم یا نزدیک بینی و دوربینی هستند و شما باید با مشورت با چشم پزشک خود انتخاب کنید که کدام گزینه برای شما مناسب‌تر است.

هنگام استفاده از لنز یا عینک دو کانونی، راحتی و سبک زندگی خود را در نظر بگیرید. اکثر مردم اغلب دیر متوجه می‌شوند که به عینک نیاز دارند و باید مدت‌ها قبل‌تر از اینکه نیاز به عینک را احساس کنند لنزهای دو کانونی را تهیه و استفاده می‌کردند.

مزایا و معایب عینک دوکانونه

معایب
عینک‌های دو کانونی سه نقطه ضعف اصلی دارند:

  1. هنگام عبور محور بینایی از شیشه دوربینی به متن پیش‌رو، پرش تصویر صورت می‌گیرد.
  2. اثر نور شکن بر روی نقطه دید نزدیک که نیازمند جابجایی جسم ثابت است که همچنین باعث کاهش کیفیت تصویر می‌شود.
  3. دید متوسط در بیماری پیر چشمی وجود ندارد.
  4. عیب دیگر عینک دوکانونه این است که از نظر زیبایی به خوبی سایر انواع لنزها یا عینک‌ها نیست.
  5. همچنین راه رفتن با عینک دوکانونه سخت‌تر است، زیرا قسمت مطالعه و دید دور ممکن است هنگام راه رفتن فرد را با مشکل در دید مواجه کند.
  6. عینک دوکانونه برای استفاده از کامپیوترهای رومیزی گزینه مناسبی نیست.

معایب عینک دوکانونه

مزایا

  1. لنزهای دوکانونی به کاربر این امکان را می‌دهند که بدون نیاز به تعویض عینک بین دو کار، دو مشکل بینایی خود را همزمان برطرف کند. این مسئله دو کانونی را به یک راه حل مناسب برای بسیاری از بیماران تبدیل می‌کند. به عنوان مثال: به جای داشتن یک عینک برای مطالعه و عینک دیگر برای رانندگی، دیدن تلویزیون یا کار با کامپیوتر یک عینک دو کانونی داشته باشید که انجام همه این کارها را آسان می‌کند.
  2. لنزهای عینک دوکانونه لنزهای پیشرونده‌ای هستند که دو ناحیه دارند و با پایین آمدن لنز، قدرت آن به تدریج افزایش می‌یابد تا زمانی‌که به نسخه مناسب خواندن متون در پایین برسد. از قسمت وسط لنز یا عینک می‌توان برای مشاهده راه دور استفاده کرد.
  3. یکی دیگر از فواید لنزهای دو کانونی این است که با وجود بیماری‌های مختلف چشمی از جمله: دوربینی و نزدیک بینی، آستیگماتیسم، پیر چشمی و… کاربر تنها از یک عینک با دو لنز به کار رفته متفاوت درون آن استفاده می‌کند.
  4. عینک دوکانونه معمولاً از لنزهای وریوفوکال ارزان‌تر است.

منابع: WHAT ARE BIFOCALS AND WHO NEEDS THEM?، The advantages and disadvantages of bifocal lenses

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *