مقالات آموزشی

چگونه از تجمع پروتئین روی لنزهای تماسی جلوگیری کنیم؟

تجمع پروتئین روی لنزهای تماسی

اگر می‌خواهید از چشم‌های خود مراقبت کنید، باید مراقب لنزهای خود باشید. بخش بزرگی از این امر جلوگیری از تجمع پروتئین روی لنزهای تماسی است.

تجمع پروتئین یک مشکل رایج در لنزهای تماسی نرم و سخت است. تجمع معمولاً به صورت لکه‌های سفید یا کدر روی سطح لنز صورت می‌گیرد که باعث تاری دید و ناراحتی می‌شود. با مراقبت مناسب و استفاده از لنزهای تماسی، تجمع پروتئین قابل کنترل است.

تجمع پروتئین می‌تواند باعث مشکلات بسیاری شود آنها می‌توانند از مزاحمت‌هایی مانند تاری دید تا مشکلات جدی‌تر مانند آسیب دیدن چشم متغیر باشند.

خوشبختانه برای جلوگیری از تجمع پروتئين می‌توانید کارهای زیادی انجام دهید، در این صورت سرمایه گذاری بزرگی انجام داده‌اید و به خرید لنزهای تماسی بیشتر نیازی ندارید.

پس این مطلب را تا انتها بخوانید تا دقیقاً یاد بگیرید که چگونه می‌توانید از لنزهای تماسی خود مراقبت کنید و خود را از هرگونه آسیب دردناک چشمی نجات دهید.

جلوگیری از تجمع پروتئین روی لنزهای تماسی

لنزها را مرتباً تمیز کنید

دقت داشته باشید که لنزها در معرض خاک، باد، باران و برف قرار دارند بنابراین تمیز کردن اولیه لنزها بسیار مهم است.

بهترین راه برای انجام این کار استفاده از محلول نمکی است که برای تمیز کردن لنزهای تماسی طراحی شده است. برای این کار لنزها را بیرون آورده و با محلول نمکی پر کنید. سپس لنزها را به مدت 10 ثانیه مالش دهید.

اگر مدتی از شستن لنزهای تماسی می‌گذرد، باید لنزهای خود را با مواد ضدعفونی کننده‌ای بشویید که برای استفاده روی لنزهای تماسی طراحی شده است.

اگر همچنان مشکلات ادامه‌دار بود، باید لنزهای تماسی خود را با محلول هیدروژن بشویید.

هر کاری که انجام می‌دهید، باید مطمئن شوید که لنزها مرتباً تمیز هستند. اگر مطمئن نیستید که از چه موادی برای تمیز کردن لنزهای خود استفاده کنید، از یک چشم پزشک یا اپتومتريست کمک بگیرید.

تجمع پروتئین روی لنزهای تماسی

لنزها را به صورت منظم با محلول نمک پاک کنید

اگرچه بیشتر محلول‌های لنز، فرمول بدون مالش را تبلیغ می‌کنند، اما لنزهایی که مستعد تجمع پروتئین هستند نیاز به مالش فعال دارند. پس از برداشتن هر لنز تماسی، آن را در کف دست خود قرار دهید و با محلول نمکی (که مخصوص لنزها خریداری شده است) پر کنید. لنز تماسی را در هر طرف به مدت پنج تا 10 ثانیه مالیده و آن را در محفظه لنز با محلول نمکی تازه قرار دهید. هنگام تمیز کردن لنزها قبل از قرار دادن، از محلول تازه استفاده کنید.

برای جلوگیری از تجمع پروتئین از قطره چشم استفاده کنید

برای جلوگیری از تجمع پروتئین از طریق خشکی چشم، حتما از قطره‌های چشمی روان کننده استفاده کنید. اگرچه چشم‌ها به خودی خود مرطوب می‌شوند، اما فشار و باد مداوم می‌تواند باعث انسداد چشم شود.

برای این کار لنزهای خود را نگه دارید و روی آن‌ها قطره‌های چشمی بریزید. قطر‌ه‌های چشمی بیشتر از هر چیزی تاثير دارند آن‌ها لنزها را تمیز هم می‌کنند. حتما از قطره‌های چشمی روزانه استفاده کنید، زیرا برای حفظ تمیزی لنزها امری حیاتی هستند.

با این حال، این بدان معنا نیست که تمیز کردن لنزهای تماسی با سالین را متوقف کنید. هر دو برای جلوگیری از تجمع پروتئین و حفظ سلامت چشم و بینایی بسیار حیاتی هستند.

قطره‌های چشمی فقط برای مرطوب کردن لنزها نیستند. آنها همچنین برای تمیز کردن چشم‌ها در طول روز هم استفاده می‌شوند. قطره‌های چشمی ساخته شده برای لنزهای تماسی تجمع پروتئین را از بین می‌برند و با استفاده طولانی مدت لنزها را بهداشتی نگه می‌دارند.

تجمع پروتئین روی لنز

لنزها را به طور منظم تغییر دهید

بیشتر لنزهای تماسی نرم برای استفاده روزانه، دو هفته‌ای یا ماهانه طراحی شده‌اند. برای کاربران لنز که مشکلات دائمی و مکرر با رسوبات پروتئینی دارند، ممکن است لنزهای روزانه راه حل درستی باشد. با این حال، قبل از تغییر نام تجاری لنزهای خود، مطمئن شوید که از چارچوب‌های زمانی پیشنهادی استفاده می‌کنید. هرچه لنزها به مدت طولانی‌تری استفاده شوند، خطر تجمع پروتئین و عفونت قرنیه بیشتر می‌شود که می‌تواند به طور دائمی به بافت چشم آسیب برساند.

محلول‌های هیدروژن را در نظر بگیرید

اگر فکر می‌کنید که محلول نمکی تاثیر زیادی ندارد می‌توانید برای پاکسازی کامل‌تر از محلول‌های هیدروژن استفاده کنید. این محصولات یک کیس مخصوص شامل یک پوشش پلاتین دارند که به تجزیه مولکول‌های هیدروژن کمک می‌کند تا بتوانید لنزها را بدون سوزش در چشم‌های خود قرار دهید. طبق گفته اکثر سازندگان، این پاکسازی فعال باید حداقل در مدت شش ساعت انجام شود، اما سطح راحتی میکرو فیلتر شده را ارائه می‌دهد که با محلول‌های نمکی یافت نمی‌شود.

زباله‌های بالقوه را از بین ببرید

گاهی ممکن است محصولات آرایشی و مو داخل چشم بروند و لنز تماسی را با ماده‌ای بپوشانند که باعث تاری دید یا تجمع سریع‌تر پروتئین شود. برای کاهش این خطر، قبل از قرار دادن لنز، از آرایش و محصولات مو اجتناب کنید. از آنجا که ممکن است اسپری مو مدت بیشتری در هوا باقی بماند، آن را در اتاقی متفاوت از اتاق گذاشتن لنز اسپری کنید. پس از پاک کردن لنزهای خود، تمام لوازم آرایش را کاملاً بشویید تا ذرات در چین و چروک‌های چشم جمع نشوند.

تجمع پروتئین روی لنز تماسی

از محیط خود آگاه باشید

اگر در مکان‌های بادخیز یا مکانی با تهویه مطبوع بسیار زندگی می‌کنید، مراقب محیط اطراف خود باشید. از مدت زمان ماندن در این محیط‌ها آگاه باشید، این شرایط باعث می‌شود چشم‌ها دائما خشک شوند. اگر در مکانی با گرد و غبار زیاد یا شوره حیوانات خانگی قرار دارید هم، این اتفاق می‌افتد.

چشم‌ها برای مرطوب ماندن دوباره خیس می‌شوند، اما این ذرات روی لنزها قرار می‌گیرند و روی آن‌ها ساییده می‌شوند. این ذرات بر روی لنز باقی می‌ماند و به تجمع پروتئین روی لنز کمک می‌کند.

مطمئن شوید که لنزها به درستی نصب شده‌اند

اگر لنزها به درستی نصب نشده باشند، دور چشم‌ها می‌لغزند و باعث سوزش آن‌ها می‌شوند. علاوه بر ایجاد استرس، چشم‌ها نیز شروع به تولید اشک خواهند کرد.

اشک‌ها چشم را روان می‌کند، اما با هزینه. اشک حاوی پروتئین است و اگر چشم‌ها دائماً اشک تولید کند، به لنزهای تماسی گیر می‌کند.

این پروتئین‌ها روی عدسی‌ها جمع می‌شوند و باعث تجمع پروتئین می‌شوند. بنابراین مطمئن شوید که لنزهای تماسی خیلی بزرگ یا خیلی کوچک نیستند.

خوشبختانه، ایران لنز در مراقبت از چشم پیشرو است و شما می‌توانید برای نصب لنز تماسی به ما مراجعه کنید.

به یاد داشته باشید که لنزهای خود را بردارید

خوابیدن با لنزها امری عادی است. اما باید به خاطر داشته باشید که آن‌ها را بیرون بیاورید و تا زمانی که در محلول نمکی خیس نشوند و آنها را تمیز نکنید، دیگر از آنها استفاده نکنید.

دلیل این امر این است که گذاشتن لنزها برای مدت طولانی نه تنها می‌تواند منجر به تجمع پروتئین شود، بلکه باعث عفونت قرنیه نیز می‌شود که به طور دائمی به چشم آسیب می‌رساند.

همیشه برچسب روی لنزها را بخوانید و تمام تلاش خود را بکنید تا بیشتر از حد لازم آن‌ها را در چشم‌هایتان نگذارید. اگر به لنزهای جدید نیاز دارید و می‌خواهید آنها را آنلاین دریافت کنید، می‌توانید به ایران لنز مراجعه کنید.

حذف تجمع پروتئین روی لنز تماسی

دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنید

یکی از دلایل مهمی که باید دستان خود را تمیز نگه دارید، جلوگیری از کثیف شدن لنزهای تماسی است. به عنوان یک قاعده کلی، اگر دست‌های خود را نشسته‌اید، باید از دست زدن به صورت خود اجتناب کنید.

چربی، کثیفی، گردوغبار و هر چیزی که لمس می‌کنید ممکن است به لنزها ختم شود و آنها را کثیف کند. علاوه بر این، اگر با دست‌های کثیف چشم‌های خود را لمس کنید، می‌توانید تجمع پروتئین را بیشتر کنید.

لنزها را در آخر کار قرار دهید

وقتی صبح آماده می‌شوید، می‌توانید انواع زباله‌ها را وارد چشم خود کنید. برس زدن موها می‌تواند موها و احتمالاً شوره سر را وارد چشم‌ها کند.

دوش گرفتن می‌تواند صابون یا شامپو را وارد چشم کند و این لیست ادامه دارد. بنابراین برای جلوگیری از این امر، بهتر است قرار دادن لنزها آخرین کاری باشد که قبل از ترک خانه انجام می‌دهید.

همچنین باید از خاراندن بیش از حد سر خود بپرهیزید، زیرا این کار می‌تواند باعث ایجاد ذرات مو در چشم‌ها شود.

چشمان شما مهم هستند

شما فقط دو چشم دارید و باید از آنها مراقبت کنید. اگر به طور مداوم از پوشیدن لنزها صرف نظر کنید، ممکن است آسیب جدی به چشمان خود وارد کنید.

بنابراین مطمئن شوید که این مراحل را دقیقا انجام می‌دهید. اگر حتی پس از توقف تجمع پروتئین مشکلات همچنان ادامه داشت، ممکن است مشکل از چشم‌هایتان باشد.

تاری دید و لکه‌هایی در میدان دید می‌تواند به معنای مشکل پزشکی باشد، بنابراین بهتر است نظر پزشک را در این مورد جویا شوید. اگر می‌خواهید بهترین مراقبت از چشم را داشته باشید، امروز یک قرار ملاقات در کلینیک ما تعیین کنید.

ایران لنز یکی از مراکز بزرگ فروش انواع لنز در ایران، با داشتن یک تیم مشاوره قوی و قیمت‌های واقعا مناسب، مقصد قابل اعتمادی برای تهیه انواع لنزهای تماسی، طبی، داخل چشمی اصلی و روش‌های مراقبتی چشمی از جمله تعویض انواع لنزهای چشمی و تشخیص انواع بیماری‌های چشم است. شما می‌توانید برای خرید آنلاین لنز به فروشگاه سایت ایران لنز مراجعه کنید و بر اساس توضیحات ارائه شده بهترین و مناسب‌ترین آن را انتخاب کنید. اگر برای اولین بار می‌خواهید لنز تماسی را امتحان کنید برای اطلاعات بیشتر با مشاورین ما از طریق واتس اپ، تلگرام، دایرکت و شماره‌های تماس در ارتباط باشید و به صورت رایگان از آن‌ها در خصوص خرید لنز مشاوره بگیرید.

منبع: how to prevent protein buildup on contact lenses

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *