مقالات آموزشی

لنز اسکلرال چیست؟ مزایای لنزهای اسکلرال و انواع آن

مزایای لنزهای اسکلرال

لنزهای اسکلرال به طور سنتی برای بیماران مبتلا به قوز قرنیه و اصلاح بینایی پس از جراحی چشم استفاده می‌شود، اما امروزه، چشم پزشکان از لنزهای اسکلرال مدرن برای درمان بسیاری از بیماری‌ها و اختلالات چشمی استفاده می‌کنند. بسیاری از بیمارانی که قبلاً قادر به استفاده از لنزهای تماسی نبودند یا با عینک‌های طبی مشکل داشتند، اکنون می‌توانند با لنزهای اسکلرال دید راحت و عالی را تجربه کنند. لنزهای اسکلرال مزایای بسیاری دارند که در ادامه مقاله به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

لنزهای اسکلرال چیست؟

لنزهای اسکلرال لنزهای تماسی قابل نفوذ گاز با قطر زیاد هستند که روی قرنیه (قسمت شفاف جلوی چشم) و روی صلبیه (سفیدی چشم) قرار می‌گیرند. لنز اسکلرال یک سطح نوری صاف را فراهم می‌کند که برای اصلاح مشکلات بینایی ناشی از قوز قرنیه و سایر مشکلات نامنظم قرنیه موثر است.

آنها بر خلاف لنزهای معمولی که روی قرنیه قرار می‌گیرند، برای ایجاد فاصله بین لنز و قرنیه تعبیه شده‌اند. لنزهای اسکلرال قبل از نصب با مایع ایزوتونیک پر می‌شوند. فضای بین قرنیه و سطح پشتی لنز به عنوان یک مخزن اشک عمل می‌کند تا به مرطوب شدن چشم کمک کند. این رطوبت به مبارزه با خشکی چشم کمک می‌کند و به افراد مبتلا به بیماری شدید چشمی آرامش می‌دهد.

مزایای لنزهای اسکلرال

لنزهای اسکلرال در مقایسه با لنزهای معمولی بزرگتر هستند، آنها را پایدارتر می‌کند و خطر جابجایی یا افتادن تصادفی آنها را حتی با پلک زدن کاهش می‌دهد. اگرچه لنزهای اسکلرال بزرگتر هستند، اما وضوح و راحتی بالایی را در مقایسه با لنزهای استاندارد ارائه می‌دهند.

لنزهای اسکلرال مخزن اشکی را فراهم می‌کنند که به طور مداوم رطوبت و اکسیژن را به چشم می‌رساند و برای بیماران مبتلا به بیماری خشکی چشم تسکین دهنده است. این تامین دائمی رطوبت همچنین به جلوگیری از آسیب‌های چشمی مانند ساییدگی قرنیه کمک می‌کند.

عدسی اسکلرال نه تنها بینایی فرد را اصلاح می‌کند، بلکه سلامت چشم را نیز بهبود می‌بخشد. این می‌تواند به کاهش نیاز به مداخله جراحی برای بیماران مبتلا به بیماری‌های شدید سطح چشم کمک کند.

مزایای لنزهای اسکلرال

انواع لنز اسکلرال

3 نوع لنز اسکلرال وجود دارد که بر اساس اندازه آنها متفاوت است. اندازه‌ها از 14.5 تا 24 میلی‌متر است که کمی گسترده‌تر از لنزهای استاندارد می‌باشد. اندازه عدسی صلبیه به آن اجازه می‌دهد تا تمام قرنیه را بپوشاند و تا صلبیه گسترش پیدا کند. قطر متوسط ​​قرنیه انسان تقریباً 11.8 میلی‌متر است، بنابراین حتی کوچکترین لنزهای صلبیه برای پوشش کل سطح قرنیه طراحی شده است.

اندازه لنز تماسی به پیچیدگی مشکل بینایی بستگی دارد تا بتواند آن را اصلاح کند. اپتومتریست شما تصمیم می‌گیرد که از چه نوع لنز در طول معاینه استفاده کند.

انواع لنزهای اسکلرال عبارتند از:

عدسی‌های قرنیه اسکلرال و نیمه صلبیه بزرگتر از عدسی‌های معمولی با نفوذ گاز هستند و در نزدیکی محل اتصال بین قرنیه و صلبیه قرار دارند. این نوع لنز اسکلرال در صورت نیاز به لنز پس از لیزیک یا سایر جراحی‌های انکساری قرنیه برای اصلاح آستیگماتیسم نامنظم استفاده می‌شود.

لنزهای مینی اسکلرال: این لنزها روی قرنیه و روی صلبیه قدامی قرار دارند. لنزهای مینی اسکلرال می‌‌توانند راحت‌‌تر روی چشم گذاشته شوند. به علاوه می‌توانند هزینه کمتری داشته باشند و به تجهیزات جانبی مراقبتی کمتری نیاز دارند.

لنزهای فول اسکلرال: این لنزها بزرگترین لنزهای اسکلرال هستند و بیشترین پوشش را بین سطح پشتی لنز و قرنیه ایجاد می‌کنند. لنز فول اسکلرال در شرایط پیچیده مانند قوز قرنیه پیشرفته، خشکی شدید چشم یا بیماری شدید چشمی استفاده می‌شود.

لنزهای کورنئو اسکلرال: این لنزها بین لنزهای فول اسکلرال و مینی اسکلرال قرار می‌گیرند و قطر آن‌ها بین ۱۲ تا ۱۵ میلی‌متر است. این لنزها بعد از لیزیک یا سایر جراحی‌های انکساری بعد از عمل قرنیه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

لنزهای اسکلرال لنزهایی با طراحی ویژه هستند که برای مدیریت بیماری‌های مختلف چشم و شرایط بینایی استفاده می‌شوند. این لنزها اشک‌های مصنوعی را در ناحیه کوچکی از لنز مانند یک حوضچه کوچک نگه می‌دارند. قرنیه پوشیده از اشک مصنوعی برای مدت طولانی‌تری نسبت به لنزهای تماسی معمولی مرطوب می‌ماند. لنزهای اسکلرال قطر بیشتری نسبت به لنزهای سنتی دارند.

این به آنها اجازه می‌دهد تا به راحتی روی ناحیه بزرگتری از چشم بدون لمس قرنیه بنشینند و در نهایت سطح راحتی بیمار را افزایش می‌دهند. این می‌تواند به ویژه برای بیماران دارای پیوند قرنیه مفید باشد زیرا قرنیه بهبود می‌یابد – تا یک سال – و به ویژه در طول دوره بهبودی حساس است.

از آنجایی که بینایی، نیازهای تجویزی و شکل قرنیه هر بیمار متفاوت است، لنزهای اسکلرال برای مورد خاص شما ساخته شده‌اند. بیماران لنز اسکلرال از وضوح بصری بهبود یافته و تمرکز واضح‌تر لذت می‌برند.

مزایای استفاده از لنزهای اسکلرال

مزایای استفاده از لنزهای اسکلرال

لنزهای اسکلرال مزایای زیادی نسبت به لنزهای سنتی دارند. بیماران ما از پوشیدن آنها برای خود لذت می‌برند:

  • راحتی: اندازه بزرگتر و مواد با کیفیت لنزهای اسکلرال سطح بیشتری از راحتی را ارائه می‌دهند. مواد سفت و سخت اجازه می‌دهد تا یک شکل گرد و صاف داشته باشید که به آرامی روی چشم می‌نشیند و حتی با حرکت زیاد ثابت می‌ماند. اکثر بیماران می‌توانند تا 14 ساعت آنها را به راحتی بپوشند.
  • سازگاری: بیماران با قرنیه نامنظم یا بد شکل ممکن است استفاده از لنزهای تماسی نرم برایشان مشکل باشد، زیرا آنها مستقیماً روی قرنیه می‌نشینند اما لنزهای اسکلرال به صلبیه (قسمت سفید چشم) می‌رسند و به طور کامل از قرنیه دوری می‌کنند.
  • مقرون به صرفه بودن: اگرچه لنزهای اسکلرال معمولاً قیمت بیشتری نسبت به لنزهای نرم معمولی دارند، اما ارزش مالی طولانی مدتی را ارائه می‌دهند. اگر بیمه تکمیلی شما شامل لنزهای تماسی باشد، هزینه آن به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد. برخلاف لنزهای نرم سنتی، نیازی به خرید مداوم محلول لنز و تعویض لنز برای هر چند ماه یکبار نیست، در درازمدت، ارزش آن برای پول شما بهتر است.
  • دوام: مواد سفت و سخت لنزهای اسکلرال برای مدت طولانی مناسب هستند. از سوی دیگر، لنزهای تماسی نرم، در صورت استفاده بیش از حد، می‌توانند منجر به عفونت چشم یا بدتر از آن شوند!
  • دید واضح‌تر: سطح صاف چشم به عنوان جایگزینی برای قرنیه عمل می‌کند و در نتیجه دید واضح‌تر و روشن‌تری ایجاد می‌کند. مانند دوربینی که بر روی جزئیات دقیق یک تصویر تمرکز می‌کند، اسکلرال‌ها دقت بینایی و فوکوس واضح‌تری به شما می‌دهند.

هیچ دو بیماری شبیه هم نیستند و شکل چشمانشان هم شبیه هم نیست. قرنیه هر فرد دارای منحنی‌ها و خطوط منحصر به فردی است. کسانی که دارای بی‌نظمی قرنیه هستند نیاز به یک تناسب سفارشی‌تر برای وضوح بصری دارد. پزشک برای انجام این کار، از طریق فرآیندی به نام “توپوگرافی قرنیه” یک نقشه دیجیتالی از قرنیه بیمار ایجاد خواهد کرد. پزشک از یک سیستم کامپیوتری برای اندازه‌گیری دقیق قرنیه استفاده می‌کند. این فرآیند تضمین می‌کند که لنزهای اسکلرال مقدار مناسبی از نور را وارد می‌کنند و دید عالی را به شما می‌دهند.

مزایای استفاده از لنزهای اسکلرال

لنزهای اسکلرال برای اختلالات و بیماری‌های چشمی

لنزهای اسکلرال اغلب برای درمان بیماری‌ها چشمی از جمله موارد زیر استفاده می‌شوند:

  • سطوح بالای عیب انکساری، وضعیتی که در آن چشم‌ها نمی‌توانند به وضوح روی تصاویر یا اشیا تمرکز کنند. شایع‌ترین انواع عیوب انکساری نزدیک بینی (میوپیا)، دوربینی (هایپروپیا) و آستیگماتیسم است.
  • دیستروفی قرنیه، یک اختلال ژنتیکی نادر چشم است که باعث تجمع مواد در قرنیه می‌شود.
  • بعد از جراحی آب مروارید
  • ضربه قرنیه، مانند خراش یا ضربه چشم

انحطاط حاشیه‌ای قرنیه شفاف، یک بیماری نادر و دژنراتیو چشم است که باعث نازک شدن تدریجی قرنیه و منجر به کاهش آهسته عملکرد بینایی می‌شود.
سندرم استیونز جانسون (SJS)، یک بیماری نادر، اما جدی است که معمولاً در اثر واکنش به عفونت یا دارو ایجاد می‌شود و باعث ایجاد تاول‌های خارجی و داخلی، از جمله قرمزی، آبریزش و درد چشم می‌شود.

اگر از هر یک از این بیماری‌ها یا علائم آنها رنج می‌برید، با مشاورین ما از طریق واتس اپ، تلگرام، دایرکت و شماره‌های تماس در ارتباط باشید و به صورت رایگان از آن‌ها مشاوره بگیرید. اجازه دهید به شما کمک کنیم با دید بهتر و راحت‌تر زندگی با کیفیتی داشته باشید.

مزایای لنزهای اسکلرال برای آلرژی چشم

آیا به گرده، ذرات گرد و غبار، دود یا شوره حیوانات خانگی واکنش‌های آلرژیک دارید؟ اگر قرمزی، خارش، آبریزش و درد مداوم چشم دارید، لنزهای اسکلرال می‌توانند به شما کمک کنند. از آنجا که آنها ناحیه وسیعی از چشم را می‌پوشانند، می‌توانند برخی از علائم آلرژی شما را کاهش دهند و مزایای بسیاری داشته باشند. این به این دلیل است که لایه بیرونی عدسی از سطح چشم محافظت می‌کند، بنابراین گرد و غبار و گرده نمی‌توانند به آن دسترسی پیدا کنند. در حالی که یک مانع کامل در برابر آلرژن‌های موجود در هوا نیست، لنزهای اسکلرال می‌توانند واکنش‌ها به این آلرژن‌ها را به حداقل برسانند و به شما تسکین بیشتری می‌دهند.

آیا لنزهای تماسی معمولی برای شما موثر عمل نمی‌کنند؟

شاید لنزهای معمولی شما ناراحت کننده باشند، شاید چشمان شما خشک و خارش‌دار باشد، یا شاید دید شما آنطور که می‌خواهید واضح نباشد. اگر لنزهای تماسی نرم استاندارد را امتحان کرده‌اید و همچنان دید تار یا نامطلوب دارید، ممکن است وقت آن رسیده باشد که چیز دیگری را امتحان کنید. حتی اگر به شما گفته شده است که قرنیه شما برای لنزها مناسب نیست، تسلیم نشوید – ممکن است کاندیدای عالی برای لنزهای اسکلرال باشید. یک معاینه دقیق چشم و تاریخچه پزشکی می‌تواند برای تعیین بهترین اقدام کمک کننده باشد.

با ما تماس بگیرید
آیا برای نصب لنزهای اسکلرال آماده هستید یا به اطلاعات بیشتری نیاز دارید؟ برای مشاوره با ما تماس بگیرید، ما به یافتن بهترین راه حل برای درمان بیماری به شما کمک خواهیم کرد. امروز با کلینیک ایران لنز تماس بگیرید و به ما اجازه دهید مراقبت مناسب و شفافیت بصری را که شایسته آن هستید، دریافت کنید.

منبع: scleral lenses

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *