مقالات آموزشی

حداقل ضخامت قرنیه برای عمل لیزیک چقدر است؟

ضخامت قرنیه برای عمل لیزیک

لیزیک رایج‌ترین عمل جراحی است که برای اصلاح عیوب انکساری انجام می‌شود. سالانه بیش از 700000 نفر تحت این روش قرار می‌گیرند. در حالی که لیزیک یک گزینه عالی برای اکثر بیماران است، ممکن است برخی از افراد گزینه ایده‌آلی برای این عمل نباشند. برای اینکه کاندیدای مناسبی برای عمل لیزیک باشید، باید قرنیه شما به اندازه کافی ضخیم باشد تا چشم‌های شما درمان شود. ممکن است تعجب کنید که “چرا ضخامت قرنیه برای لیزیک مهم است؟” و پاسخ ساده است – ایمنی.

ضخامت قرنیه و ایمنی عمل لیزیک

در ایران لنز ما پیش از جراحی لیزیک یک غربالگری کامل از بیماران خود انجام می‌دهیم تا مطمئن شویم که لیزیک یک گزینه ایمن است. ارزیابی ضخامت قرنیه یک مرحله ضروری در فرآیند غربالگری لیزیک است که مشخص می‌کند آیا شما گزینه ایده‌آلی برای این نوع جراحی لیزری چشم هستید یا خیر.

انجام عمل لیزیک بر روی یک بیمار با قرنیه نازک می‌تواند منجر به عوارض جدی شود و کیفیت بینایی و سلامت او را تهدید کند. ایمنی و آسایش اولویت شماره یک ما در ایران لنز است. اگر مشخص شود که قرنیه شما خیلی نازک یا ضعیف است، ممکن است واجد شرایط عمل لیزیک چشم نباشید.

اندازه‌گیری قرنیه چشم

برای اندازه‌گیری دقیق ضخامت قرنیه، از تصویربرداری و همچنین فناوری اولتراسوند استفاده می‌شود.

ضخامت قرنیه برای عمل لیزیک

عمل لیزیک چیست؟

لیزیک یک عمل جراحی انکساری است که شامل استفاده از لیزر برای تغییر شکل قرنیه می‌شود که بالاترین لایه شفاف مرکزی چشم است. با تغییر شکل قرنیه، عبور نور از چشم بهبود می‌یابد. نور روی یک نقطه روی شبکیه متمرکز می‌شود که بافت حساس به نور است و در پشت چشم قرار دارد.

لیزیک برای درمان عیوب انکساری زیر ایده‌آل است:

  • نزدیک بینی (میوپیا)
  • دوربینی (هایپروپیا)
  • آستیگماتیسم

ایجاد فلپ قرنیه در حین لیزیک

در طول عمل لیزیک، چشم پزشک از لیزر برای ایجاد فلپ در بافت قرنیه استفاده می‌کند. این فلپ به جراح اجازه می‌دهد تا به استرومای قرنیه دسترسی پیدا کند و آن را برای اصلاح عیب انکساری تغییر شکل دهد. از آنجا که پزشک در این جراحی به برداشتن بافت قرنیه نیاز دارد، اگر قرنیه شما به اندازه کافی ضخیم نباشد، نمی‌تواند از نازک شدن بیشتر قرنیه حمایت کند.

الزامات ضخامت قرنیه برای لیزیک

در قرنیه طبیعی و نرمال ضخامت قرنیه بالای 500 تا 550 میکرون است. با اصلاح لیزری قرنیه در عمل جراحی لیزیک و فمتولیزیک برای ثبات استحکام قرنیه حداقل 250 میکرون از ضخامت قرنیه باید دست نخورده باقی بماند. این بهینه است زیرا فلپ قرنیه باید حدود 110 میکرون ضخامت داشته باشد و این روش حدود 16 میکرون در هر دیوپتر اصلاح بینایی مورد نیاز را حذف می‌کند. جراح باید مطمئن شود که طبق دستورالعمل‌های FDA مقدار مشخصی از بافت باقی مانده است.

عمل لیزیک

چرا ضخامت قرنیه مهم است؟

از آنجا که جراحی لیزیک به ایجاد فلپ لیزیک نیاز دارد، باید چشمان بیمار به اندازه کافی ضخیم باشند. اگر قرنیه بیمار ضخامت کافی برای حمایت از فلپ را نداشته باشد، احتمال دارد که عوارض بعد از جراحی مانند اکتازی قرنیه و برآمدگی قرنیه را تجربه کند که در واقع می‌تواند بینایی را بدتر کند.

از آنجایی که ایمنی بیمار در اولویت قرار دارد، ما لیزیک را در بیمارانی انجام نمی‌دهیم که قرنیه نازک یا ضعیف دارند.

دستورالعمل ضخامت قرنیه

پس از عمل لیزیک، باید حداقل 250 میکرون از ضخامت قرنیه دست نخورده باقی بماند با این حال، اکثر جراحان حداقل 300 میکرون باقی می‌گذارند.

برای محاسبه میزان بافت قرنیه بعد از عمل لیزیک، ضخامت قرنیه را با آزمایش پاکیمتری قرنیه اندازه‌گیری می‌کنند. بیمار مستقیم به جلو خیره می‌شود در حالی که دستگاه در کنار چشم قرار می‌گیرد و فناوری اولتراسونیک قرنیه را اندازه‌گیری می‌کند.

علاوه بر این، میزان عیب انکساری و میزان قدرت تجویزی مورد نیاز برای اصلاح آن اندازه‌گیری می‌شود. سپس تعیین خواهد شد که برای دستیابی به بهبود بینایی چه مقدار بافت باید برداشته شود.

به عنوان مثال، اگر دارای قدرت نسخه 6.00- دیوپتر هستید، 72 تا 90 میکرون از بافت قرنیه در طی عمل لیزیک برداشته می‌شود. این را به 120 میکرون فلپ قرنیه اضافه کنید، به اضافه 300 میکرون که باید بعد از جراحی باقی بماند و حداقل به 492 تا 510 میکرون بافت قرنیه قبل از لیزیک نیاز دارید تا کاندید مناسبی برای جراحی با -6.00- در نظر گرفته شوید. بیشتر جراحان از انجام لیزیک برای قرنیه‌های کمتر از 470 میکرون اجتناب می‌کنند و به جای آن، PRK را انجام می‌دهند. برای اکثر بیماران، قرنیه 540 تا 550 میکرون ضخامت دارد.

میزان موفقیت لیزیک

شاید تعجب کنید که بدانید جراحی لیزیک نه تنها موفق‌ترین جراحی چشم در ایالات متحده است، بلکه موفق‌ترین جراحی انتخابی در بین تمام جراحی‌ها است! میزان موفقیت لیزیک 96 درصد است و حدود 9 نفر از هر 10 نفری که لیزیک انجام می‌دهند بین 20/20 و 20/40 بینایی دارند – بدون عینک یا لنز.

پس از جراحی، احتمالاً کمی ناراحتی خواهید داشت که ظرف چند روز به حالت عادی برمی‌گردید.

جراحی چشم ZEISS SMILE

اگر قرنیه خیلی نازک است
بیمارانی که قرنیه نازک طبیعی دارند و افرادی که قدرت تجویزی بالایی دارند ممکن است برای جراحی لیزیک ضخامت قرنیه کافی نداشته باشند. با این حال، این بیماران ممکن است کاندیدهای خوبی برای جراحی PRK باشند.

اگر قرنیه من برای جراحی لیزر چشم بسیار نازک باشد چه می‌شود؟
اپتومتریستان ما در ایران لنز به ارائه مراقبت‌های شخصی اختصاص داده شده‌اند و به شما کمک می‌کنند تا بهترین گزینه را برای نیازهای بینایی منحصر به فرد خود پیدا کنید. اگر قبلاً به شما گفته شده بود که واجد شرایط لیزیک سنتی نیستید زیرا قرنیه شما بسیار نازک است، ممکن است کاندیدای مناسبی برای سایر جراحی‌های انکساری باشید.

جراحی چشم ZEISS SMILE

جراحی لیزر چشم (ZEISS SMILE) یک روش جراحی کم تهاجمی است که نیازی به ایجاد فلپ قرنیه ندارد. در طی جراحی ZEISS SMILE، جراح از طریق یک برش کوچک 3 میلی‌متری با لیزر فمتوثانیه پیشرفته قرنیه را تغییر شکل می‌دهد. این روش ممکن است یک جایگزین احتمالی برای لیزیک برای بیمارانی با قرنیه‌های نازک یا نامنظم باشد.

جراحی ایمپلنت انکساری Visian ICL

Visian ICL (Lens Collamer® Implantable)، یک ایمپلنت انکساری است که برای اصلاح عیوب انکساری رایج بدون برداشتن هیچ گونه بافت قرنیه استفاده می‌شود. چشم پزشک برای اصلاح دید به جای تغییر شکل قرنیه، یک لنز اصلاح کننده بینایی را از طریق یک برش کوچک قرنیه در چشم می‌گذارد. اگر قبلاً برای لیزیک رد صلاحیت شده‌اید، Visian ICL ممکن است یک گزینه عالی برای شما باشد.

منبع: why is corneal thickness important to lasik

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *