مقالات آموزشی

تاثیر استرس بر بینایی چشم ها

تاثیر استرس بر بینایی چشم ها

استرس چگونه بر چشمان شما تأثیر می گذارد؟

استرس از نظر روحی و جسمی بر ما تأثیر می گذارد، اما آیا می دانستید که می تواند بینایی ما را نیز تحت تأثیر قرار دهد؟

استرس پاسخی رایج به خواسته‌های زندگی روزمره است و بخشی طبیعی از زندگی روزمره است، اما زمانی که بیش از حد یا مزمن شود، می‌تواند منجر به مشکلات جدی سلامتی شود و چشم‌های ما قطعاً از این قاعده مستثنی نیستند.

زمانی که به شدت استرس و اضطراب داریم، سطوح بالای آدرنالین در بدن می تواند باعث فشار روی چشم ها و در نتیجه تاری دید شود. افراد مبتلا به اضطراب طولانی مدت می توانند در طول روز به طور منظم از فشار چشم رنج ببرند.

اضطراب باعث می شود بدن نسبت به هر حرکت جزئی حساسیت زیادی پیدا کند. با گذشت زمان فشار ناشی از حواس دیگر می تواند باعث تنش عضلانی و سردرد شود.

تاثیر استرس بر بینایی چشم ها

علائم اختلال بینایی مرتبط با استرس:

حساسیت به نور و حرکت: نور ممکن است به چشمان شما آسیب برساند یا تمرکز را برای شما دشوار کند.

لرزش چشم: چشم ها می توانند به طور تصادفی اسپاسم شوند، بدون درد اما ناراحتی.

چشم های بسیار خشک یا خیلی مرطوب هر دو می توانند یک علامت باشند، با این حال، می تواند ناشی از مسائل دیگر نیز باشد.

تاری دید: به سختی می توانید تمرکز کنید.

خستگی چشم: ناراحتی یا درد جزئی در نتیجه احساس سفت شدن و تورم چشم.

اگر هر یک از این علائم را بدون هیچ مشکل پزشکی دیگری دارید، برای معاینه چشم حتما به چشم پزشک یا اپتومتریست مراجعه نمایید.

همچنین می توانید راه هایی برای کاهش استرس روزانه خود انجام دهید مانند:

یک رژیم غذایی سالم داشته باشید.

علاوه بر کمک به حفظ وزن سالم، خوردن وعده های غذایی متعادل برای سلامت روان شما نیز مفید است. می تواند استرس را کاهش دهد، سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند، خلق و خوی شما را بهبود بخشد و فشار خون را تنظیم کند. از سوی دیگر، غذاهای غنی از چربی های ناسالم و قند افزوده می توانند اثرات معکوس داشته باشند.

پروتئین بدون چربی، کربوهیدرات ها و اسیدهای چرب موجود در گوشت، ماهی، تخم مرغ و آجیل برای سالم ماندن ضروری هستند. غذاهای غنی از مواد مغذی را در رژیم غذایی خود بگنجانید و غذاهای فرآوری شده را به حداقل برسانید.

تحرک داشته باشید.

حرکت منظم می تواند به خوابیدن، بهبود خلق و خو و کاهش استرس و اضطراب کمک کند. کارشناسان می‌گویند افرادی که بیشتر ورزش می‌کنند خواب عمیق تری دارند که این وضعیت به بازسازی بدن و مغز کمک می‌کند. ورزش باعث ترشح اندورفین و اندوکانابینوئیدها می شود که خواب را بهبود می بخشد، شما را آرام می کند و درد را متوقف می کند. این دلیلی است که بعد از تمرین احساس بهتری دارید.

داشتن خواب کافی و مفید

اگر استرس دارید خوابیدن سخت تر می شود. خواب نامناسب می تواند منجر به افزایش سطح استرس شود. مدیتیشن، ورزش منظم، تنظیم برنامه خواب، آفتاب گرفتن و نخوردن مقدار زیاد کافئین موقع خواب می تواند به بهتر خوابیدن شما کمک کند. همچنین توقف استفاده از دستگاه های دیجیتال 30 دقیقه تا یک ساعت قبل از خواب مفید است.

مدیتیشن را فراموش نکنید.

مدیتیشن می تواند به کاهش اضطراب، درد مزمن و استرس کمک کند. این می تواند به شما کمک کند راحت تر بخوابید، سطح انرژی شما را افزایش دهد و خلق و خوی شما را تقویت کند. شما باید مکانی آرام و ساکت برای مدیتیشن پیدا کنید. می توانید بنشینید یا دراز بکشید و روی تنفس خود یا یک کلمه، شی یا عبارت تمرکز کنید. اجازه دهید افکارتان آزادانه و بدون قضاوت جریان پیدا کنند.

مدیتیشن و آرامش درون برای کاهش استرس

نفس عمیق بکشید.

نفس عمیق به بدن شما اجازه می دهد تا استراحت کند و حالت استراحت عمیق ایجاد کند. می تواند واکنش بدن شما به استرس را تغییر دهد و اکسیژن بیشتری را به مغز شما برساند. تمرین نفس عمیق بخشی از سیستم عصبی شما که مسئول آرامش است را ریلکس می کند.

زمان بیشتری را با عزیزان تان بگذرانید.

چیز دیگری که به کاهش استرس کمک می کند گذراندن زمان بیشتر با خانواده و دوستانتان است. به طور طبیعی اعصاب شما را آرام می کند و احساس اضطراب و اندوه را کاهش می دهد. بدن شما هورمونی تولید می کند که واکنش مبارزه یا فرار شما را مختل می کند و باعث آرامش شما می شود.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *