مقالات آموزشی

آیا قانون 20-20-20 از خستگی چشم جلوگیری می کند؟

آیا قانون 20-20-20 از خستگی چشم جلوگیری می کند؟

تماشای طولانی مدت به صفحه نمایش می تواند چشم را تحت فشار قرار دهد. استفاده از قانون 20-20-20 می تواند به جلوگیری از این مشکل کمک کند. برای هر 20 دقیقه که به صفحه نمایش نگاه می کنید، باید به مدت 20 ثانیه به چیزی در فاصله 20 فوتی نگاه کنید.

پیروی از این قانون یک راه حل عالی برای استراحت های مختلف در حین کار می باشد. که این مسئله فشار چشم ناشی از نگاه طولانی مدت به صفحه های دیجیتالی را نیز کاهش می دهد. در این مقاله نحوه استفاده موثر از قانون 20-20-20 را شرح می دهیم. همچنین درباره روش هایی برای جلوگیری از خستگی چشم صحبت می کنیم.

نحوه استفاده از قانون 20-20-20:

قانون 20-20-20 شامل 20 ثانیه استراحت بعد از نگاه کردن به صفحه نمایش هر 20 دقیقه است. در طول استراحت، فرد بر روی جسمی متمرکز می‌شود که حداقل 20 فوت دورتر است، که باعث شل شدن عضلات چشم می‌شود.

قانون 20-20-20

روش های زیر می توانند به اجرای این قانون کمک کنند:

  • در حین کار هر 20 دقیقه یک زنگ هشدار تنظیم کنید، به عنوان یادآوری برای استراحت.
  • نگاه کردن در فاصله 20 فوتی می تواند دشوار باشد. اما نگاه کردن به جسمی در فاصله بیش از 20 فوتی به همان اندازه موثر می باشد. وقتی شک دارید، به جای مسافت کوتاه‌تر، مسافت طولانی‌تری را هدف بگیرید.
  • در وقفه های 20 ثانیه ای، اگر پنجره ای در نزدیکی شما وجود داشت، به بیرون نگاه کنید. ممکن است پیدا کردن یک شی دور در خارج از محیط آسان تر باشد.
  • همچنین، به یاد داشتن پلک زدن می تواند با کمک به تولید اشک از خشکی چشم جلوگیری کند.
  • هر کسی که روز خود را به صورت نشسته سپری می کند، برای جلوگیری از درد کمر و گردن، باید به صورت دوره ای بلند شود و راه برود.

علائم خستگی چشم:

چندین علامت می تواند نشان دهنده فشار چشم باشد، از جمله:

  • آبریزش چشم
  • چشم های خسته یا دردناک
  • تاری دید
  • دوبینی
  • خشکی چشم
  • سردرد
  • قرمزی چشم

نشستن در یک حالت طولانی مدت اثرات مضر دیگری نیز برای بدن دارد. به عنوان مثال، می تواند باعث درد گردن، کمر یا شانه شود.

نکاتی برای جلوگیری از خستگی چشم:

مانند قانون 20-20-20، روش های زیر می توانند به کاهش یا جلوگیری از فشار چشم کمک کنند:

از قطره های چشمی استفاده کنید: فرد هنگام استفاده از صفحه نمایش دیجیتال کمتر از حد معمول پلک می زند و این باعث خشکی چشم می شود. اشک مصنوعی را می توان از اکثر داروخانه ها و همچنین به صورت آنلاین خریداری کرد.

به جای لنز تماسی از عینک استفاده کنید: به جای استفاده از لنزهای تماسی از عینک در طول دوره های طولانی کار با کامپیوتر استفاده کنید. لنزهای تماسی می توانند خشکی چشم را بدتر کنند.

از مرطوب کننده هوا استفاده کنید: افزایش رطوبت در اتاقی که خیلی خشک است می تواند علائم خشکی چشم را بهبود بخشد.

فاصله صفحه نمایش را بدرستی تنظیم کنید: صفحه نمایش کامپیوتر باید 25 اینچ (64 سانتی‌متر) از چشم‌ها فاصله داشته باشد، تقریباً به اندازه طول بازوی شخص. بهتر است صفحه نمایش را طوری قرار دهید که نگاه چشم شما کمی رو به پایین باشد.

آیا قانون 20-20-20 از خستگی چشم جلوگیری می کند؟

کنتراست و روشنایی صفحه را تنظیم کنید: تنظیمات را طوری تغییر دهید که صفحه به اندازه کافی روشن باشد تا متن را بدون فشار به چشم بخوانید. کنتراست مناسب ممکن است بسته به حضور نور خورشید تغییر کند.

معاینات منظم چشم را انجام دهید: مشکلات بینایی اصلاح نشده یکی از دلایل اصلی فشار و خستگی چشم است. حضور منظم در معاینات اطمینان حاصل می کند که هر گونه تغییر در بینایی فرد به سرعت برطرف می شود. این استراتژی‌ها می‌توانند فشار چشم مربوط به استفاده از تبلت، تلفن و لب تاپ را کاهش دهند.

نتیجه:

قانون 20-20-20 روشی محبوب برای کاهش فشار چشم ناشی از نگاه طولانی مدت به صفحه نمایش های دیجیتال است. در برخی موارد، پس از استفاده از قانون 20-20-20 و سایر روش های پیشگیری، خستگی چشم ممکن است ادامه یابد. هر فردی که در این شرایط قرار دارد باید به پزشک مراجعه کند تا بتواند شرایط زمینه ای مانند مشکلات بینایی اصلاح نشده را بررسی و درمان کند.

 

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *