مقالات آموزشی

چرا لنزهای تماسی دردناک می‌شوند؟

لنزهای تماسی

لنزهای تماسی دید محیطی بهتری نسبت به عینک ایجاد می‌کنند و می‌توان آن‌ها را برای اصلاح موارد زیر تجویز کرد:

  • نزدیک بینی
  • دوربینی
  • آستیگماتیسم
  • آنیزومتروپی (Anisometropia) (به‌وجود تفاوت بين عيب انکسارى دو چشم اشاره دارد)
  • Aniseikonia (تفاوت در اندازه تصویر)
  • آفاکیا (فقدان عدسی) پس از برداشتن آب مروارید
  • قوز قرنیه (قرنیه مخروطی شکل)

برای اصلاح نزدیک بینی و دوربینی از لنزهای نرم یا سفت استفاده می‌شود. لنزهای تماسی نرم Toric (که دارای انحناهای مختلف بر روی سطح لنز جلویی هستند) یا لنزهای سخت برای اصلاح آستیگماتیسم استفاده می‌شوند. آنها در بسیاری از موارد رضایت بخش هستند، اما به تجربه و تخصص نیاز دارند.

از لنزهای تماسی برای اصلاح پیرچشمی هم استفاده می‌شود. در یکی از رویکردها، که به آن monovision می‌گویند، چشم غیر غالب برای دید نزدیک (خواندن) و چشم غالب برای دید دور اصلاح می‌شود. لنزهای تماسی دو کانونی و چند کانونی سفت و سخت و نرم نیز می‌توانند موفقیت‌آمیز باشند، اما روش گذاشتن و برداشتن آن‌ها زمان‌بر است. لنزهای تماسی سفت و نرم، از چشم‌ها در برابر آسیب‌های تیز محافظت نمی‌کنند در حالی كه عینک‌ها این کار را انجام می‌دهند.

مراقبت و عوارض لنزهای تماسی

هنگام گذاشتن و برداشتن لنزها باید دستورالعمل‌های بهداشتی و شستن دست‌ها به شدت رعایت شود. دقت داشته باشید که بهداشت ضعیف منجر به عفونت قرنیه یا التهاب مداوم می‌شود. گاهی اوقات لنزهای تماسی باعث تغییرات سطحی قرنیه بدون درد می‌شوند.

انواع لنزهای تماسیعلت دردناک شدن لنزهای تماسی

  • اپیتلیوم قرنیه ساییده شده است (در این شرایط یک ماده رنگی با استفاده از قطره چکان یا نوار کاغذی آغشته به اشک به چشم اعمال می‌شود. بعد چشم بوسیله نوری مخصوص معاینه می‌شود، در این وضعیت خراشیدگی قرنیه بواسطه رنگ استفاده شده قابل تشخیص خواهد بود).
  • لنزها مناسب نیستند (به عنوان مثال خیلی تنگ یا خیلی شل هستند).
  • رطوبت بسیار کمی وجود دارد که نمی‌توان لنز را در بالای قرنیه شناور نگه داشت.
  • لنزها در یک محیط غیر ایده‌آل (مثلاً فاقد اکسیژن، دود یا باد) استفاده می‌شوند.
  • یک لنز به درستی وارد نشده است.
  • یک ذره خارجی کوچک (به عنوان مثال، دوده، گرد و غبار) بین عدسی و قرنیه به دام افتاده است.
  • لنزها برای مدت طولانی استفاده می‌شوند (سندرم پوشیدن بیش از حد).

سندرم پوشیدن بیش از حد باعث قرمزی، فتوفوبیا و پارگی می‌شود. این مشکل ممکن است در صورت عدم استفاده از لنز، بعد از گذشت یک روز یا بیشتر، خود به خود بهبود پیدا کند. در برخی موارد، به درمان بیشتری نیاز است (به عنوان مثال، قطره یا پماد آنتی بیوتیک موضعی چشم). گشاد کردن چشم با قطره‌های میدریاتیک می‌تواند فتوفوبیا را کاهش دهد. میدریاتیک‌ها با فلج موقت عضلات عنبیه و بدن مژگانی عمل می‌کنند (حرکت عضلات ملتهب باعث درد می‌شود). در سندرم پوشیدن بیش از حد یا هر وضعیت دیگری که در آن درد با برداشتن لنزها به سرعت برطرف نمی‌شود، قبل از استفاده مجدد از لنز باید با چشم پزشک یا اپتومتریست مشورت کرد.

عوامل خطر برای عفونت قرنیه مرتبط با لنز تماسی (کراتیت) شامل موارد زیر است:

  • بهداشت ضعیف لنز
  • پوشیدن لنز به مدت یک شب یا بیشتر
  • استفاده از آب لوله کشی در مراحل نظافتی
  • چشم‌هایی با سطح چشمی آسیب دیده (مانند خشکی، احساس ضعیف قرنیه)

در صورت بروز عفونت باید سریعاً به چشم پزشک مراجعه کنید.

مراقبت از لنزهای تماسیزخم قرنیه

زخم قرنیه یک عفونت بالقوه تهدید کننده است و زمانی مشکوک می‌شود که فرد چشم درد شدید (هم احساس جسم خارجی و هم درد)، کاهش بینایی، قرمزی، ترس از نور و ریزش اشک داشته باشد. استفاده از لنزهای تماسی خطر ابتلا به زخم قرنیه را افزایش می‌دهد. در صورت استفاده از لنزهای تماسی در طول شب، این خطر حدود 15 برابر افزایش می‌یابد. زخم قرنیه می‌تواند توسط باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها یا آمیب‌ها ایجاد شود.

تشخیص با معاینه لامپ و رنگ فلورسین است. یک نقص اپی تلیوم قرنیه (که با فلورسین رنگ می‌شود) و یک ارتشاح قرنیه (مجموعه گلبول‌های سفید خون در استرومای قرنیه) وجود دارد. گاهی اوقات، نقص قرنیه به اندازه کافی بزرگ و متراکم است که با بزرگنمایی دستی یا حتی با چشم غیرمسلح به صورت یک نقطه سفید روی قرنیه دیده می‌شود. آنالیز میکروبیولوژیک کشت‌ها و اسمیرهای نفوذ قرنیه، لنزهای تماسی و مورد لنز نشان داده شده است.

در این وضعیت پزشک استفاده از لنزهای تماسی را متوقف می‌کند و قطره‌های چشمی آنتی بیوتیک به صورت تجربی برای عفونت باکتریایی تجویز می‌شود. درمان اولیه با استفاده از قطره چشمی آنتی بیوتیک فلوروکینولون هر 15 تا 60 دقیقه در تمام ساعات شبانه روز برای 24 تا 72 ساعت اول شروع شده سپس در فواصل تدریجی طولانی‌تر می‌شود. قطره‌های چشمی آنتی بیوتیکی مانند سفازولین، وانکومایسین یا توبرامایسین غلیظ در صورتی تجویز می‌شود که زخم بزرگ، عمیق یا نزدیک به محور بینایی وجود داشته باشد. ممکن است آنتی بیوتیک بر اساس نتایج کشت تغییر کند یا متوقف شود.

لنزهای تماسی سفت قرنیهلنزهای تماسی سفت قرنیه

یک لنز سفت و سخت قادر است شکل طبیعی قرنیه را به یک سطح انکسار جدید و بهتر نسبت به یک لنز نرم تغییر دهد و در نتیجه بهبود پایدارتری در انکسار ارائه کند (برای افرادی که آستیگماتیسم یا سطح قرنیه نامنظم دارند). لنزهای تماسی سفت و سخت پلی متیل متاکریلات قدیمی با لنزهای تماسی تراوا به گاز (GPCLs) ساخته شده از مواد افزودنی فلوئوروکربن و پلی متیل متاکریلات جایگزین شده‌اند. GPCLها 6.5 تا 10 میلی‌متر قطر دارند و بخشی از قرنیه را می‌پوشانند و بر روی لایه اشکی پوشاننده آن شناور هستند.

لنزهای تماسی سفت می‌توانند بینایی را در افراد مبتلا به نزدیک بینی، دوربینی و آستیگماتیسم بهبود بخشند همچنین می‌توانند بی‌نظمی‌های قرنیه مانند قوز قرنیه را اصلاح کنند. در بیشتر موارد، بیماران مبتلا به قوز قرنیه با لنزهای تماسی سفت بهتر از عینک می‌بینند.

GPCLها می‌توانند دقیقاً متناسب با چشم طراحی شوند. برای راحتی پوشیدن کامل، آنها نیاز به یک دوره سازگاری دارند، معمولاً حدود 4 تا 7 روز. در طول این مدت، استفاده کننده به تدریج تعداد ساعات استفاده از لنزها را در هر روز افزایش می‌دهد. نکته مهم این است که هیچ دردی نباید در هر زمانی رخ دهد. درد نشانهٔ لنز تماسی نامناسب یا تحریک قرنیه است. هنگام استفاده از عینک پس از برداشتن لنزهای تماسی سفت، ممکن است افراد به طور موقت (کمتر از 2 ساعت) تاری دید (تاری عینک) داشته باشند.

لنزهای تماسی نرم هیدروفیللنزهای تماسی نرم هیدروفیل

لنزهای تماسی نرم از پلی-2-هیدروکسی اتیل متاکریلات و سایر پلاستیک‌های انعطاف پذیر (مانند هیدروژل های سیلیکون) ساخته شده‌اند و 30 تا 79 درصد آن آب است. آنها 13 تا 15 میلی‌متر قطر دارند و تمام قرنیه را می‌پوشانند. لنزهای تماسی نرم اغلب به صورت روزانه (یکبار مصرف)، هر 2 هفته یا هر ماه تعویض می‌شوند.

لنزهای تماسی نرم می‌توانند بینایی را در افراد مبتلا به نزدیک بینی و دوربینی بهبود بخشند. از آنجا که لنزهای تماسی نرم به انحنای قرنیه موجود قالب می‌دهند، هر چیزی بیش از حداقل آستیگماتیسم را نمی‌توان درمان کرد، مگر اینکه از لنز توریک مخصوصی استفاده شود که دارای انحناهای مختلف بر روی سطح لنز جلویی است. وزن دادن به قسمت پایینی لنز توریک جهت آن را با کاهش چرخش لنز حفظ می‌کند.

لنزهای تماسی نرم همچنین برای درمان ساییدگی قرنیه، فرسایش مکرر یا سایر اختلالات قرنیه (به نام لنزهای تماسی بانداژ یا درمانی) تجویز می‌شوند. ممکن است قطره‌های چشمی آنتی بیوتیکی پیشگیرانه (به عنوان مثال، فلوروکینولون 4 بار در روز) با یک لنز بانداژ توصیه شود. استفاده طولانی مدت از لنزهای تماسی نرم، به ویژه در آفاکی پس از جراحی آب مروارید، عملی است، اما یک چشم پزشک یا اپتومتریست باید بیمار را به طور منظم معاینه کند. بیمار باید هفته‌ای یکبار لنزها را تمیز کند.

به دلیل اندازه بزرگتر، لنزهای تماسی نرم به اندازه لنزهای تماسی سفت و سخت به طور خود به خود خارج نمی‌شوند و کمتر به اجسام خارجی اجازه می‌دهند در زیر آنها قرار گیرند. راحتی پوشیدن فوری یک دوره سازگاری کوتاه را امکان پذیر می‌کند.

لنزهای تماسی نرم نسبت به GPCLها، به ویژه زمانی که لنزهای نرم یک شب استفاده می‌شوند، بیشتر در معرض عفونت قرنیه قرار دارند. زمانی که لنزهای تماسی نرم خشک شوند، شکننده شده و به راحتی می‌شکنند. آنها مقدار معینی از رطوبت را (بر اساس محتوای آب) از لایه اشک آور جذب می‌کنند تا شکل و انعطاف کافی را حفظ کنند. بنابراین، بیماران مبتلا به خشکی چشم معمولا راحت‌تر از لنزهایی استفاده می‌کنند که محتوای آب کمی دارند.

ایران لنز یکی از مراکز بزرگ فروش انواع لنز در ایران، با داشتن یک تیم مشاوره قوی و قیمت‌های واقعا مناسب، مقصد قابل اعتمادی برای تهیه انواع لنزهای تماسی، طبی، داخل چشمی اصلی و روش‌های مراقبتی چشمی از جمله تعویض انواع لنزهای چشمی و تشخیص انواع بیماری‌های چشم است. شما می‌توانید برای خرید آنلاین لنز به فروشگاه سایت ایران لنز مراجعه کنید و بر اساس توضیحات ارائه شده بهترین و مناسب‌ترین آن را انتخاب کنید. اگر برای اولین بار می‌خواهید لنز رنگی را امتحان کنید برای اطلاعات بیشتر با مشاورین ما از طریق واتس اپ، تلگرام، دایرکت و شماره‌های تماس در ارتباط باشید و به صورت رایگان از آن‌ها در خصوص خرید لنز مشاوره بگیرید.

منبع: contact lenses

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *