مقالات آموزشی

لنز MSD چیست و چه مزایایی دارد؟

مزایای لنز MSD

لنزهای تماسی اسکلرال برای برخی از پزشکان مترادف واژه “ترسناک” است، اما در واقعیت اینگونه نیست. لنزهای اسکلرال بسیار راحت‌تر از آنچه تصور می‌شود بر روی چشم قرار می‌گیرند. لنزهای با قطر بزرگ‌تر مزایای بیشتری دارند از جمله: تناسب بهتر، راحتی و طراحی ویژه‌تر. لنز مینی اسکلرال یا لنز msd select سطح خلفی متمایزی ارائه می‌دهند و با ترکیب هندسه معکوس و منحنی‌های اپتیکال و خلفی خاصی طراحی شده‌اند.

این لنزها امکان ایجاد سطح انکساری دوم، صاف و کروی را به جای سطح نامنظم قرنیه فراهم می‌کنند. لنز MSD در قطر ۱۵.۸ میلی‌متر (اندازه استاندارد) یا ۱۸.۰ میلی‌متر موجود است. نمایه نازک و طراحی خاص آن‌ها منجر به حداقل تعامل لبه و درب لنز می‌شود، که راحتی بیمار و اکسیژن رسانی را به قرنیه بهبود می‌بخشد.

لنز مینی اسکلرال همچنین با اکثر پاتولوژی‌ها از جمله: عیوب انکساری شدید چشمی، قوز قرنیه پیشرفته یا (کراتوکونوس)، آستیگماتیسم نامنظم پس از پیوند قرنیه و قرنیه نامنظم مطابقت کامل دارد. لنزهای مینی اسکلرال طراحی منحصر به فردی دارند که به راحتی درون قرنیه جای می‌گیرند و برای بیماران با آسیب‌شناسی سگمنت قدامی مناسب هستند.

بیمارانی از این لنز سود بیشتری می‌برند که مبتلا به بیماری‌های کراتوکونوس (قوز پیشرفته قرنیه) و تمام اکتازی‌های قرنیه، دیستروفی‌ها و دژنراسیون‌ها پس از جراحی لیزیک، لازک یا هر وضعیت آسیب دیدگی چشمی یا نامنظمی قرنیه هستند.

لنز MSD یا لنز مینی اسکلرال، از مواد hyper DK ساخته شده است. در طراحی DK/l بسیار نازک‌تر از سایر لنزها ساخته می‌شود و حفظ سلامت قرنیه را به حداکثر می‌رساند. این مدل لنز سطح خلفی متمایزی دارد و دارای طرح هندسی معکوس است که امکان دستکاری آسان پارامترها را برای تناسب بهینه‌تر با قرنیه هر شخص فراهم می‌کند.

برخلاف لنزهای استاندارد گازیGP، لنزهای اسکلرال به طور کامل سطح قرنیه را می‌پوشانند و تا روی صلبیه امتداد می‌یابند و بر اساس قطر به سه دسته تقسیم می‌شوند:
۱- لنز قرنیه اسکلرال (کورنئواسکلرال)
۲- لنز مینی اسکلرال msd
۳- لنزاسکلرال کامل

لنز MSD

لنزهای مینی اسکلرال

این لنزها اپتیک بهتری ارائه می‌دهند و ممکن است در مقایسه با لنزهای نرم انتخاب بهتری باشند. تنها عیب این لنزها بزرگ‌تر و حجیم‌تر بودن آنها است که ممکن است بیماران را در استفاده از این لنزها مردد کند. یک لنز مینی اسکلرال یا msd تمام وزن خود را بر صلبیه چشم وارد می‌کند و مقدار کمی را به قرنیه منتقل می‌کند.

طبق تعریف استاندارد لنز مناسب؛ لنز Accu یا لنزهای Maxim بیشتر از لنزهای مینی اسکلرال قرنیه را تراز می‌کنند، اما از جمله مزایای لنز مینی اسکلرال این است که این لنز با ایجاد یک لایه آزاد بین قرنیه و سطح پشتی لنز، سطح انکساری صافی را فراهم می‌کند که بسیاری از آستیگماتیسم‌های نامنظم و منظم ناشی از سطح قرنیه را از بین می‌برد و تبادل اشک را افزایش می‌دهد.

سطح جلویی کروی اپتیک لنز MSD انحرافات را کاهش داده و دید را بهبود می‌بخشد. لنز مینی اسکلرال همچنین مجهز به ارتفاع SAG است که آن را می‌تواند در ارتفاع ساژیتال ۳.۶۰ تا ۶ میلی‌متر سفارش داد.

مزایای لنز MSD

  1. بزرگتر از لنزهای معمولی هستند.
  2. این لنزها پایدارتر هستند و افتادن اتفاقی و یا جابجایی بر روی چشم را کاهش می‌دهند.
  3. وضوح بالاتر و دید بهتری نسبت به لنزهای استاندارد دارند.
  4. رطوبت رسانی و اکسیژن رسانی بالاتری دارند.
  5. تا حدود زیادی نیاز به جراحی در افراد با بیماری‌های شدید چشمی را کاهش می‌دهند.
  6. بیش از ۹۰ درصد خشکی چشم را درمان می‌کنند.
  7. لنزهای مینی اسکلرال بادوام بوده و ماندگاری بین ۳ تا ۵ ساله دارند.

مزایای لنز MSD

لوازم جانبی لنز مینی اسکلرال

با خرید لنزهای MSD یک پک همراه لنز به شما داده می‌شود که شامل محلول و مایع لنز چشم، آینه و یک انبر جهت گذاشتن و برداشتن لنز روی چشم است. از محلول لنز جهت شستشوی لنز و تمیزی آن استفاده می‌کنند. کارکرد این محلول به گونه‌ای است که با ایجاد لایه محافظتی مانع از تشکیل رسوب یا گرد و غبار بر روی سطح لنز می‌شود، همچنین لنز را منعطف‌تر و قابل تحمل‌تر می‌کند.

مراقبت‌های مورد نیاز لنز MSD

  • لنزهای مینی اسکلرال لنزهای تماسی حساسی هستند که بهتر است در هنگام حمام و شستشو از چشم خارج شوند.
  • برخورد آب در حجم زیاد با لنز باعث حجیم‌تر شدن و بزرگ‌تر شدن لنز می‌شود و آن‌ را چند برابر سنگین‌تر می‌کند.
  • هنگام استفاده از لنزهای مینی اسکلرال توجه کنید که نباید آرایشی مانند ریمل چشم، خط چشم و سایه چشم انجام دهید زیرا اغلب این مواد حساسیت‌زا بوده و یا موادی در ترکیب آن‌ها وجود دارد که باعث عفونت چشم می‌شود.
  • لنزهای مینی اسکلرال لنزهای شبانه نیستند و در هنگام خواب، برای اکسیژن رسانی بیشتر به سطح قرنیه لازم است از چشم خارج شوند.
  • حداکثر زمان استفاده از لنزهای مینی اسکلرال ۱۶ ساعت است و بهتر است که در هنگام خواب یک زمان ۶ ساعته شب تا صبح از چشم خارج شوند و در محلول مخصوص لنز قرار بگیرند.

ایران لنز یکی از مراکز بزرگ فروش انواع لنز در ایران، با داشتن یک تیم مشاوره قوی و قیمت‌های واقعا مناسب، مقصد قابل اعتمادی برای تهیه انواع لنزهای تماسی، طبی، داخل چشمی اصلی و روش‌های مراقبتی چشمی از جمله تعویض انواع لنزهای چشمی و تشخیص انواع بیماری‌های چشم است. شما می‌توانید برای خرید آنلاین لنز به فروشگاه سایت ایران لنز مراجعه کنید و بر اساس توضیحات ارائه شده بهترین و مناسب‌ترین آن را انتخاب کنید. اگر برای اولین بار می‌خواهید لنز رنگی را امتحان کنید برای اطلاعات بیشتر با مشاورین ما از طریق واتس اپ، تلگرام، دایرکت و شماره‌های تماس در ارتباط باشید و به صورت رایگان از آن‌ها در خصوص خرید لنز مشاوره بگیرید.

منابع: msd lenses، scleral lenses msd

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *