مقالات آموزشی

لنز تماسی سخت یا هارد چیست و چه مزایایی دارد؟

لنز تماسی سخت

اگر ترجیح می‌دهید برای بهبود بینایی خود به جای عینک از لنزهای تماسی استفاده کنید، انواع مختلفی وجود دارد که می‌توانید هر کدام از آن‌ها را انتخاب کنید. لنزهای تماسی سخت و نرم هر دو مزایا و معایب خود را دارند. اینکه کدام یک برای شما مناسب است به نیازهای بینایی، سبک زندگی و ترجیحات شخصی شما بستگی دارد. اگر به لنز تماسی سخت فکر می‌کنید، با ما همراه باشید تا با مزایا و معایب این لنزها و نحوه استفاده ایمن از آنها، آشنا شوید.

لنز تماسی سخت چیست؟

رایج‌ترین نوع لنزهای تماسی سخت، لنزهای نفوذپذیر گاز سفت و سخت (RGP) نامیده می‌شود. پوشیدن آنها راحت‌تر و ایمن‌تر از لنزهای سخت قدیم مانند لنزهای معمولی پلی متیل متاکریلات (PMMA) است.

لنزهای قدیمی PMMA اجازه عبور اکسیژن از لنز را نمی‌دادند. این لنزها با چشمک زدن حرکت می‌کردند و اجازه نمی‌دادند اکسیژن وارد چشم شود و آب زیادی از چشم خارج می‌کردند. برای اینکه اشک‌ها زیر عدسی حرکت کنند، لنزهای PMMA نسبتاً کوچک بودند، به علاوه، باید بین لنز و قرنیه فاصله وجود داشته باشد. این باعث می‌شود لنزهای PMMA برای پوشیدن راحت نباشند و راحت‌تر بیرون بیایند، مخصوصاً هنگام ورزش.

خوشبختانه، فناوری به طرز چشمگیری پیشرفت کرده است و این “لنزهای سخت” (که قدیمی شده‌اند) عملاً با لنزهای GP جایگزین شده‌اند و امروزه به ندرت تجویز می‌شوند. در حال حاضر لنزهای سخت (که به عنوان لنزهای نفوذپذیر به گاز (RGP) نیز شناخته می‌شوند) از یک ماده پلاستیک مانند ساخته می‌شوند و به چشم، اجازه نفس کشیدن می‌دهند. از آنجایی که لنزهای RGP به اکسیژن اجازه عبور می‌دهند، این لنزها از لنزهای PMMA بزرگتر هستند و قسمت بیشتری از چشم را می‌پوشانند.

همچنین، لبه‌های لنزهای RGP به خوبی روی سطح چشم قرار می‌گیرند که این باعث می‌شود پوشیدن آن‌ها در مقایسه با انواع قدیمی‌تر راحت‌تر باشد. همچنین به لنزها اجازه می‌دهد تا با امنیت بیشتری روی چشم‌ها بمانند. لنزهای RGP از یک ماده پلاستیکی انعطاف پذیر ساخته شده‌اند که معمولاً شامل سیلیکون است. این ماده سبک وزن اجازه می‌دهد تا اکسیژن به طور مستقیم از عدسی عبور کند و به قرنیه چشم برسد.

قرنیه شفاف‌ترین و بیرونی‌ترین لایه چشم است. قرنیه نور را می‌شکند و به عنوان بیرونی‌ترین عدسی چشم عمل می‌کند. وقتی قرنیه اکسیژن کافی دریافت نمی‌کند، ممکن است متورم شود. این باعث تیرگی یا تاری دید و سایر مشکلات چشمی می‌شود.

مزایای لنز تماسی سخت

چه نوع مشکلات بینایی را می‌توان با لنز تماسی سخت اصلاح کرد؟

لنزهای تماسی سخت برای اصلاح مشکلات رایج بینایی به نام عیوب انکساری استفاده می‌شوند.

عیوب انکساری زمانی رخ می‌دهد که شکل چشم مانع از تمرکز نور ورودی روی شبکیه شود. شبکیه لایه‌ای از بافت حساس به نور در پشت چشم است. انواع مختلفی از عیوب انکساری وجود دارد که با استفاده از لنزهای تماسی سخت RGP قابل اصلاح هستند، از جمله:

  • نزدیک بینی
  • دور بینی
  • آستیگماتیسم
  • پیرچشمی

بسیاری از این شرایط را می‌توان با لنزهای تماسی نرم نیز اصلاح کرد.

مزایای لنز تماسی سخت چیست؟

لنزهای تماسی سخت RGP در مقایسه با لنزهای تماسی نرم دارای چندین مزیت هستند. بیایید به این مزایا با جزئیات بیشتری نگاه کنیم:

  • دید تیز: یکی از تفاوت‌های اصلی بین لنزهای تماسی سخت و نرم، وضوح دید است. لنزهای تماسی سخت RGP معمولاً دید واضح‌تر و روشن‌تری نسبت به لنزهای نرم ارائه می‌دهند. مقاومت در برابر تجمع غیر عادی مواد آلی: لایه اشک چشم حاوی پروتئین و لیپید است که می‌تواند روی لنزهای تماسی رسوب کند. از آنجا که لنزهای سخت RGP از مواد حاوی آب (مانند لنزهای تماسی نرم) ساخته نشده‌اند، این لنزها در برابر تجمع پروتئین و چربی مقاوم‌تر هستند.
  • ماندگاری: اگر تغییر بینایی ندارید و به خوبی از لنزهای خود مراقبت می‌کنید، ممکن است بتوانید یک جفت لنز تماسی سخت را برای 2 تا 3 سال نگه دارید.
  • ارزان‌تر بودن: از آنجایی که لنزهای سخت عمر طولانی‌تری نسبت به لنزهای نرم دارند، لنزهای تماسی سخت در دراز مدت قیمت کمتری دارند.
  • گزینه بهتری برای آستیگماتیسم: افراد مبتلا به آستیگماتیسم ممکن است از لنزهای سخت RGP به نام لنزهای اسکلرال بهره‌مند شوند.
  • بدون نیاز به هیدراتاسیون: لنزهای RGP نیازی به هیدراتاسیون ندارند و باعث کم آبی نمی‌شوند. این ویژگی تفاوت قابل توجهی در مقایسه با لنزهای نرم است که اغلب باعث کم آبی می‌شوند. لنزهای نرم کم آب می‌توانند چشم‌ها را تحریک کنند و به طور کلی اصلاح دید پایین‌تری را ارائه می‌دهند.
  • راحتی کلی: در حالی که لنزهای RGP دارای یک دوره انطباق ‌پذیری هستند، پس از چند هفته استفاده احساس خوبی دارند. آنها کوچکتر از لنزهای نرم هستند و حتی برخی از افراد احساس می کنند که لنزهای RGP را به لنزهای نرم ترجیح می‌دهند. در حالی که ممکن است اینطور به نظر برسد که مواد سفت آنها باعث ناراحتی اولیه می‌شود، معمولاً اندازه کوچک آنها است که نیاز به مدت زمانی برای عادت کردن دارد. لنزهای RGP دقیقاً مطابق با نیازهای چشم شما بریده می‌شوند، بنابراین در بیشتر موارد می‌توانند به خوبی جا بیفتند.
  • مقاوم در برابر آسیب: لنزهای RGP باید مانند هر نوع لنز تماسی تمیز نگه داشته شوند، اما احتمال پاره شدن یا شکستن آنها در هنگام دست زدن به آنها کمتر است. لنزها به لطف مواد محکمی که دارند شکل خود را حفظ می‌کنند و در صورت استفادهٔ صحیح بعید است به چشم شما آسیب برسانند. این بدان معنا نیست که آنها نشکن هستند و هنوز باید با احتیاط با آنها رفتار کنید.

معایب لنز تماسی سخت

معایب لنز تماسی سخت چیست؟

لنزهای تماسی سخت RGP نیز دارای معایبی هستند. در اینجا به برخی از مشکلات رایج این لنزها نگاهی می‌اندازیم.

  • دوره انطباق: سازگاری با لنزهای تماسی سخت نسبت به لنزهای نرم، کمی سخت است و مدتی طول می‌کشد تا فرد به استفاده از آن‌ها عادت کند. اگر نمی‌توانید پوشیدن مداوم آنها را تحمل کنید، ممکن است انتخاب خوبی برای شما نباشند.
  • استفاده منظم کلید راحتی: اگر لنزهای تماسی سخت خود را برای چند روز استفاده نکنید، ممکن است با گذاشتن مجدد لنزها بلافاصله احساس راحتی نکنید. معمولاًچشم‌ها به زمان نیاز دارند تا دوباره با آنها سازگار شوند و احساس راحتی کنند. این مورد در مورد لنزهای تماسی نرم صادق نیست.
  • حرکت راحت‌تر: از آنجا که لنزهای سخت مانند لنزهای تماسی نرم به شکل چشم قالب نمی‌شوند، ممکن است راحت‌تر از مرکز چشم خارج شده و از بین بروند.
  • نیاز به نظافت روزانه: گرد و غبار و زباله می‌توانند در زیر لنزهای تماسی سخت راحت‌تر از لنزهای نرم جمع شوند. این می‌تواند باعث ناراحتی فرد شود و خطر سایش قرنیه را افزایش دهد.

نکات ایمنی
اگر می‌خواهید لنزهای تماسی سخت تا زمانی که باید دوام بیاورند، باید به خوبی از آن‌ها مراقبت کنید. مراقبت از لنزهای تماسی خطر عفونت چشم یا خراش روی قرنیه را نیز کاهش می‌دهد.

  • نظافت روزانه را رعایت کنید: تمیز کردن روزانه لنزهای تماسی سخت بسیار مهم و حیاتی است. مهم است که هر روز قاب لنز تماسی خود را نیز تمیز کنید.
  • از آب لوله کشی استفاده نکنید: میکروب‌های موجود در آب لوله کشی می‌توانند به لنزهای تماسی بچسبند پس بهتر است از محلول‌های تمیزکننده‌ای استفاده کنید که مخصوص لنزهای تماسی سخت هستند.
    هنگام شنا یا حمام کردن از اقدامات احتیاطی استفاده کنید: از آنجا که آب لوله کشی می‌تواند خطر عفونت چشم را افزایش دهد، سعی کنید هنگام شنا یا حمام کردن از لنزهای تماسی خود استفاده نکنید یا می‌توانید از عینک شنا استفاده کنید که از تماس آب با لنزهای تماسی جلوگیری کند.
  • قاب لنز تماسی را مرتباً تعویض کنید: حتی اگر لنزهای تماسی سخت چندین سال دوام بیاورند، لنز باید هر چند ماه یکبار تعویض شود تا از آلودگی به میکروب‌های عامل عفونت چشم جلوگیری شود.
  • از تمیز کردن با بزاق اجتناب کنید: هرگز لنزهای تماسی خود را با بزاق تمیز نکنید. بزاق دهان حاوی باکتری‌هایی است که ممکن است به چشم‌ها آسیب برساند.
  • دست‌هایتان را تمیز کنید: هر بار که لنزهای تماسی خود را لمس می‌کنید، دست‌های خود را تمیز کنید. قبل از گذاشتن لنزهای تماسی در چشم یا خارج کردن آنها، دست‌هایتان را کاملاً بشویید.
  • با لنز خود نخوابید: این می‌تواند خطر ابتلا به عفونت چشم را افزایش دهد.

ویژگیهای لنز تماسی سخت

نکاتی برای قرار دادن لنزهای تماسی سخت

  • برای جلوگیری از سردرگمی، همیشه همان لنز تماسی را ابتدا وارد کنید.
  • باید دست‌ها را با آب و صابون ملایم بدون عطر شسته و با یک حوله یا پارچه بدون پرز خشک کنید.
  • لنز تماسی خود را از قاب آن بردارید و آن را روی انگشت اشاره دست غالب خود قرار دهید.
  • هرگونه پارگی، کثیفی یا باقی مانده روی لنز را بررسی کنید.
  • لنز را با محلول نمکی شفاف بشویید.
  • پلک بالایی خود را به سمت ابروی خود با انگشت وسط دست غیر غالب خود نگه دارید تا مانع از قرار گرفتن مژه‌های خود شوید.
  • پلک پایین خود را با انگشت وسط دست غالب خود به سمت پایین بکشید.
  • به آرامی لنز RGP را به سمت چشم خود بیاورید و به آرامی آن را روی قرنیه چشم خود قرار دهید، در حالی که مستقیم به جلو نگاه می‌کنید.
  • چندین بار پلک بزنید تا مطمئن شوید که لنز در محل درست خود باقی می‌ماند، این کار همچنین باعث می‌شود اشک‌ها در زیر لنز جاری شوند و بالشتک راحتی را به آن اضافه کنید.

نتیجه گیری
لنزهای نفوذپذیر گاز سفت و سخت (RGP) رایج‌ترین نوع لنزهای تماسی سخت هستند که امروزه تجویز می‌شوند. آنها معمولاً دید واضح‌تر و روشن‌تری نسبت به لنزهای تماسی نرم ارائه می‌دهند. آنها همچنین عمر طولانی‌تری دارند و اغلب در دراز مدت نسبت به لنزهای نرم ارزان‌تر هستند.

علاوه بر این، برخی از شرایط، از جمله آستیگماتیسم، به طور موثرتری توسط لنزهای تماسی سخت اصلاح می‌شوند.

با این حال، معمولاً زمان بیشتری طول می‌کشد تا با لنزهای تماسی سخت سازگار شوید و ممکن است به راحتی لنزهای نرم نباشند. با چشم پزشک خود صحبت کنید تا بدانید چه نوع لنزهای تماسی برای شما و نیازهای بینایی شما مناسب‌تر است.

هم اکنون ایران لنز یکی از معتبرترین و با سابقه‌ترین مراکز تخصصی چشمی با سابقه بیش از ۱۰ سال فعالیت در عرصه تامین و عرضه لنز طبی و زیبایی از معتبرترین تولیدکنندگان لنز، آماده خدمات رسانی به شما خریداران لنز در سراسر ایران است. شما می‌توانید بهترین لنز را از فروشگاه سایت ایران لنز با کمترین قیمت با تضمین کیفیت کالا دریافت کنید و یا اگر سئوالی در زمینه لنزهای طبی و زیبایی و انواع برندهای موجود در بازار ایران دارید با مشاورین و متخصصین ما از طریق واتس اپ، تلگرام، دایرکت و شماره‌های تماس در ارتباط باشید و به صورت رایگان از آن‌ها در خصوص خرید لنز مشاوره بگیرید.

منبع: hard contact lenses

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *