مقالات آموزشی

لنز تماسی رنگی چیست و آشنایی با انواع آن

لنز رنگی

تقریباً با هر نسخه چشم‌پزشکی می‌توان یک عدسی شفاف خریداری کرد و شما در انتخاب خود برای اصلاح بینایی‌تان محدود نخواهید بود. قیمت‌ لنز رنگی نیز بسته به برند مورد انتخابی‌تان می‌تواند کمی متفاوت باشد و هنگام خرید قدرت انتخاب زیادی دارید.

حدوداً 45 میلیون نفر در ایالات متحده از لنزهای تماسی استفاده می‌کنند. بعضی از افراد برای اصلاح بینایی خود از آن استفاده می‌کنند و برخی دیگر لنزهای تماسی رنگی را برای تغییر ظاهر چشم خود انتخاب می‌کنند.

لنز تماسی رنگی چیست؟

طبق قانون، همه لنزهای تماسی، از جمله لنزهای رنگی، نیاز به یک نسخه قابل اعتماد دارند، خواه برای اصلاح بینایی باشند خواه نباشند.

برخی تولیدکنندگان ممکن است لنزهای تماسی رنگی را لنزهای آرایشی، تئاتری، هالووین، دایره‌ای، تزئینی یا لباسی بنامند.

لنزهای تماسی رنگی ممکن است به اصلاح بینایی فرد کمک کنند یا هدف زیبایی داشته باشند و رنگ چشم را تغییر دهند.

برخی افراد ممکن است لنزهای رنگی با ظاهر طبیعی بخرند، یا اینکه لنزهایی با رنگ‌های بسیار روشن و چشمگیر انتخاب کنند یا لنزهایی را متناسب با لباس‌ها و سبک‌های مختلف انتخاب کنند.

لنزهای تماسی رنگی تجویزی

لنزهای تماسی رنگی ممکن است به اصلاح بینایی فرد کمک کنند.

لنزهای تماسی رنگی تجویزی

اگر فرد نسخه پزشک داشته باشد، می‌تواند لنزهای رنگی را از شرکت‌های معتبر آنلاین خریداری کند.

در حالی که امکان خرید لنزهای رنگی از مغازه‌های لباس، سالن‌های زیبایی، داروخانه‌ها و سایر مکان‌ها وجود دارد، اما این مراکز قانونی نیستند و سلامت چشم را تهدید می‌کنند.

یک مطالعه در سال 2019 روی نوجوانانی در تگزاس (که به طور منظم از لنزهای تماسی رنگی استفاده می‌کردند) نشان داد که تنها 3.9٪ از پاسخ دهندگان، لنزهای خود را از چشم پزشک خریداری کرده‌اند و نیمی از پاسخ دهندگان برای لنزهای تماسی نسخه‌ای نداشتند.

شرکت کنندگان در استفاده از لنزهای تماسی رنگی عوارض زیر را گزارش کردند:

  • درد و ناراحتی چشم
  • خارش چشم و آبریزش
  • قرمزی و متورم شدن چشم
  • مشکل در دیدن
  • ورم ملتحمه یا عفونت چشم
  • حساسیت به نور
  • از دست دادن بینایی
  • آسیب قرنیه
  • زخم قرنیه

 

انواع لنزهای تماسی رنگی

لنزهای تماسی رنگی می‌توانند به افراد مبتلا به دیسکروماتوپسی یا کوررنگی کمک کنند.

انواع لنزهای تماسی رنگی

انواع مختلفی از لنزهای تماسی وجود دارد که عبارتند از:

  • لنزهای شفاف رنگی: این لنزهای همرنگ می‌توانند رنگ عنبیه را تغییر دهند.
  • لنزهای رنگی تولید شده توسط کامپیوتر: لنزهای مات، رنگ طبیعی چشم افراد را می‌پوشانند. آنها در یک رنگ یا رنگ‌های ترکیبی موجود هستند که می‌توانند رنگ‌های عنبیه طبیعی را تقلید کنند. آنها دارای الگوها، رنگ‌ها و اندازه مردمک‌های مختلف بر روی سطح لنز هستند.
  • لنزهای رنگی سفارشی: این لنزها می‌توانند کاملاً با رنگ چشم طبیعی افراد مطابقت داشته باشند و به پوشاندن هرگونه آسیب کمک کنند. خرید این لنزهای تماسی گرانتر است.
چه کسانی از لنزهای رنگی استفاده می‌کنند؟

افراد ممکن است به دلایل مختلفی از لنزهای تماسی رنگی استفاده کنند از جمله تغییر رنگ چشم برای مطابقت با استایل شخصی یا مطابقت با لباس.

لنزهای رنگی کاربرد پزشکی نیز دارند. افرادی که دارای آسیب‌های چشمی یا جای زخم هستند، مانند پارگی عنبیه یا مردمک نامنظم، ممکن است از لنزهای تماسی رنگی استفاده کنند.

برخی شواهد نشان می‌دهند که لنزهای تماسی رنگی می‌توانند به افراد مبتلا به دیسکروماتوپسی یا کوررنگی کمک کنند.

در ایران لنز طیف وسیعی از لنزهای تماسی شفاف از برندهای برتر ارائه می‌شود که شما می‌توانید هر کدام از آن‌ها را بر اساس سلیقه خود انتخاب کنید. شما فقط باید از چشم پزشک خود بپرسید که کدام برند برای چشم شما مناسب‌تر است.

لنزهای تماسی رنگی

استفاده از لنزهای رنگی بدون مشورت با اپتومتریست می تواند خطرناک باشد.

همه چیز درباره لنزهای تماسی رنگی

هنگام خرید لنز رنگی، باید به نکاتی توجه کرد. بسیاری از آنها ماه‌ها دوام می‌آورند و برخی از آنها تا یک سال قابل استفاده هستند. اگر ایده استفاده از لنز برای این مدت طولانی (البته با تمیز کردن روزانه) برای شما ناخوشايند است، می‌توانید آن را تعویض کنید.

لنزهای تماسی رنگی نیز بسته به برند مورد علاقه همیشه با نسخه در دسترس نیستند، بنابراین اگر به اصلاح بینایی نیاز دارید، همه موارد را در نظر بگیرید. گاهی اوقات این لنزها کمی گران‌تر از نسخه‌های شفاف هستند اما همیشه اینطور نیست.

کدام برند را برای لنز رنگی انتخاب کنم؟

مطمئناً استفاده از لنزهای رنگی هیچ ضرر مشخصی ندارد، اما قبل از خرید باید گزینه‌های زیادی را در نظر بگیرید. هنگام خرید لنز رنگی، به این فکر کنید که می‌خواهید چه سبکی داشته باشید – آیا می‌خواهید جذاب‌تر باشید یا رنگ چشم طبیعی خود را دوست دارید؟

آیا به لنزهای نسخه‌ای نیاز دارید یا صرفاً لنزهای تماسی رنگی را به عنوان یک مد در نظر می‌گیرید؟ در نهایت می‌خواهید لنزهای خود را به طور منظم عوض کنید؟ چه بودجه‌ای برای آن در نظر گرفته‌اید؟ همه این عوامل باید در نظر گرفته شوند و هرکس ترجیحات متفاوتی خواهد داشت.

اگر تصمیم به خرید لنزهای تماسی رنگی دارید، مطمئن شوید که مجموعه‌های باورنکردنی ارائه شده در ایران لنز را بررسی کرده‌اید با مارک‌هایی مانند Solotica ،Anesthesia ،Bella،Freshlook ،Trikolor و بسیاری موارد دیگر.

هر خریدی از ایران لنز به زیبایی بسته بندی می‌شود و از طریق پست ارسال می‌شود تا لنزهای خود را سریع دریافت کنید. ما به خدمات عالی به مشتریان افتخار می‌کنیم، بنابراین اگر در مورد لنزهای تماسی رنگی سؤالی دارید، لطفاً از ما بپرسید کارشناسان ما در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ می‌دهند.

مزایای استفاده از لنز رنگی
  • لنزهای تماسی با رنگ ملایم می‌توانند یک رنگ چشم طبیعی با ظاهری بهتر هدیه ببخشند.
  • یک اپتومتریست می‌تواند به شما کمک کند لنزهای رنگی را انتخاب کنید که برای چشمان شما مناسب‌ترین لنزها باشند تا راحتی بسیار و کمترین خطر را داشته باشند.
  • اگر از همان قوانین اولیه بهداشتی پیروی کنید، خطر عفونت با لنزهای آرایشی بیشتر از لنزهای تجویزی نیست.

 

عوارض استفاده از لنز رنگی

همه لنزهای تماسی، از جمله لنزهای رنگی، نیاز به یک نسخه قابل اعتماد دارند.

عوارض استفاده از لنز رنگی
  • استفاده از لنزهای رنگی بدون مشورت با اپتومتریست می‌تواند خطرناک باشد.
  • لنزهای تماسی رنگی همیشه نتیجه دلخواه را نمی‌دهند.
  • در صورت استفادهٔ نادرست، لنزهای رنگی می‌توانند باعث عفونت جدی چشم شوند.
  • ما معمولاً لنزهای آرایشی را توصیه نمی‌کنیم زیرا دیدی کمتر از لنزهای شفاف ارائه می‌دهند. با این حال، از طریق ترکیبی از محصولات با کیفیت و عادات خوب، به راحتی می‌توان از اتفاقات ناخوشایند جلوگیری کرد.

اگر می خواهید از لنزهای رنگی استفاده کنید، نکات زیر را به دقت انجام دهید:

نکته شماره 1: قبل از خرید لنزهای رنگی با اپتومتریست و بینایی سنجی مشورت کنید

اپتومتریست و بینایی‌شناس مطمئن خواهند شد که لنزهای شما متناسب با بینایی و شکل چشم شما هستند. این معاینه برای جلوگیری از خشکی چشم، ناراحتی، تحریک و التهاب جدی ضروری است.

نکته شماره 2: به جای لنزهای مات، لنزهای کم رنگ یا تقویت شده را انتخاب کنید

به دلایل زیبایی شناختی لنزهای رنگی مات را توصیه نمی‌کنیم که کاملاً رنگ چشم واقعی را پنهان کرده و ظاهری غیرطبیعی ایجاد می‌کنند. ما لنزهای رنگی کم رنگ یا تقویت شده را توصیه می‌کنیم. برای طبیعی‌ترین ظاهر، رنگ لنز شما نباید خیلی متفاوت از رنگ طبیعی چشم شما باشد.

توجه داشته باشید که لنزهای رنگی اگر خیلی ضخیم باشند می‌توانند دید شما را تار کنند. بدیهی است که لنزهای مات اثر تاری را افزایش می‌دهند، زیرا کل مردمک را در یک فیلتر می‌پوشانند.

نکته شماره 3: دستورالعمل‌های پوشیدن و مراقبت را با دقت رعایت کنید

لنزهای تماسی رنگی به مراقبتی مشابه لنزهای تجویزی نیاز دارند. می‌توانید با کارشناسان ما در مورد استفاده از لنزهای تماسی مشورت کنید. اصولاً قبل از دست زدن به دست‌هایتان به‌درستی آن‌ها را بشویید، بیش از دوازده ساعت آن‌ها را به چشمانتان نگذارید و مهم‌تر از همه، هرگز لنزهایتان را به کسی قرض ندهید. اگر هر گونه درد یا سوزش را تجربه کردید، فورا با اپتومتریست خود مشورت کنید.

برای اطلاعات بیشتر در مورد خطرات استفاده از لنزهای رنگی، با یک اپتومتریست در نزدیکترین کلینیک صحبت کنید.

برای خرید و انتخاب درست رنگ لنز چشم می توانید به فروشگاه سایت ایران لنز مراجعه کنید و بر اساس توضیحاتی که در این مقاله اشاره کردیم بهترین و مناسب‌ترین رنگ لنز را انتخاب کنید و در صورتی که در انتخاب بهترین رنگ که مناسب چشم‌های شما باشد دچار تردید هستید می‌توانید با مشاورین ما از طریق واتس اپ، تلگرام، دایرکت و شماره های تماس در ارتباط باشید و به صورت رایگان از آن‌ها در خصوص خرید لنز مشاوره بگیرید.

منبع: wearing colored contact lenses

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *