مقالات آموزشی

لنز مناسب برای افراد بالای 40 سال

بهترین لنز برای افراد بالای 40 سال

بسیاری از افراد در سن بالای 40 سال برای کمک به پیرچشمی از عینک مطالعه یا لنز استفاده می‌کنند. پیرچشمی معمولاً در همین زمان شروع می‌شود و بر توانایی تمرکز چشم هنگام نگاه کردن به چیزی از نزدیک تأثیر می‌گذارد.

اما این عینک‌ها و همچنین عینک‌های دو کانونی، سه کانونی یا بدون خط پیشرونده چند کانونی، تنها گزینه‌های پیش‌رو نیستند بلکه لنز تماسی هم می‌تواند راه حل مناسبی برای کسانی باشد که بالای 40 سال سن دارند و در انجام کارهایی مانند دیدن نمایشگر موبایل یا خواندن کتاب مشکل دارند.

در این مقاله گزینه‌ها و ترکیب‌های مختلف لنز تماسی برای افراد بالای 40 سال را توضیح می‌دهیم.

لنز برای افراد مسن

لنز تماسی می‌تواند راه حل مناسبی برای کسانی باشد که بالای 40 سال سن دارند.

لنز برای افراد بالای 40 سال

لنزهای تماسی با عینک مطالعه

اگر قبلاً از لنزهای تماسی برای دید از راه دور استفاده می‌کردید، ممکن است با ابتلا به پیرچشمی همچنان این کار را انجام دهید زیرا احساس می‌کنید که این لنزها راحت‌تر و کاربردی‌تر هستند و می‌توانید ظاهر خود را هم حفظ کنید. البته ممکن است استفاده از عینک علاوه بر لنزهای تماسی چندان جذاب به نظر نرسد با این حال، این به طور کلی بهترین راه برای به دست آوردن واضح‌ترین دید در تمام فواصل است.

لنزهای تماسی برای اصلاح کامل دید از راه دور تجویز می‌شوند اما اگر به دید واضح‌تری در فاصله نزدیک نیاز دارید، می‌توانید از عینک مطالعه استفاده کنید.

مزایا

  • این واضح‌ترین و روشن‌ترین دید را برای هر کار ارائه می‌دهد.
  • معمولاً این روش برای افرادی مناسب است که دارای مشاغلی هستند که به دید دقیق نیاز دارد.
  • معمولاً ورزشکاران از این روش برای به حداکثر رساندن فاصله دید خود استفاده می‌کنند.

معایب

  • هر بار که می‌خواهید از راه دور ببینید، باید عینک مطالعه خود را بزنید و بردارید.
  • باید همیشه عینک مطالعه خود را در دست داشته باشید.
لنز برای افراد مسن

هدف لنزهای تماسی دو کانونی یا چند کانونی اصلاح دید طبیعی بیشتر است.

لنزهای تماسی مونوویژن

در مونوویژن، یک لنز تماسی برای فاصله دور (در صورت نیاز) و یک لنز دیگر برای دید از نزدیک استفاده می‌شود.

اصلاح تک چشمی یعنی یک چشم برای دید دور و چشم دیگر برای دید نزدیک اصلاح می‌شود. مغز به تدریج عادت می‌کند که از یک چشم برای دید نزدیک و از چشم دیگر برای دید دور استفاده کند.

لنز تماسی دور معمولاً در چشم غالب شما استفاده می‌شود (هر فردی یک چشم غالب دارد که در درجه اول هنگام نگاه کردن به اشیاء دور از آن استفاده می‌کند).

نکته: استفاده از لنز تماسی نزدیک در چشم غیر غالب مشکلی در سازگاری با این اصلاح بینایی ایجاد نمی‌کند.

مزایا

  • وابستگی فرد به عینک کم می‌شود.
  • هنگامی که یک لنز راحت پیدا می‌کنید، ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی طیف گسترده‌ای از مواد، اندازه‌ها و شکل‌های لنز را در اختیار شما قرار می‌دهد (Monovision یک تنظیم قدرت است، نه یک مارک خاص).
  • دوره تنظیم سریع است.

معایب

  • برخی از افراد به خصوص در شب متوجه کاهش بعد مسافت یا دید رانندگی می‌شوند.
  • بعضی افراد به خاطر کاهش بینایی و از بین رفتن درک عمق (دید سه‌بعدی) به استفاده از این روش تمایلی ندارند. این روش ممکن است برای افراد علاقه‌مند به ورزش‌هایی مانند گلف و تنیس مشکل‌ساز باشد.
  • خلبانان حرفه‌ای نمی‌توانند از لنزهای مونوویژن استفاده کنند. این لنزها ممکن است ناحیه خاصی از دید را کمی تار کند.
لنزهای تماسی مونوویژن

لنزهای مولتی فوکال و لنزهای دو کانونی برای کسانی مناسب است که به اصلاح‌کننده دور بینی و عینک مطالعه به‌طور همزمان نیاز دارند.

لنزهای تماسی دو کانونی یا چند کانونی

هدف لنزهای تماسی دو کانونی یا چند کانونی اصلاح دید طبیعی بیشتر است. لنزهای مولتی فوکال و لنزهای دو کانونی برای کسانی مناسب است که به اصلاح‌کننده دور بینی و عینک مطالعه به‌طور همزمان نیاز دارند. با استفاده از اين روش می‌توان دید از راه دور و دید نزدیک هر دو چشم را تصحیح کرد. آنها همچنین می‌توانند فقط دید نزدیک را اصلاح کنند. این لنزها به افراد اجازه می‌دهند تا بدون نیاز به عینک طبی همه فواصل دور و نزدیک را با وضوح و شفافیت کامل ببینند.

لنزهای چند کانونی دارای سه منطقه کانونی هستند که برای فاصله دور، فاصله میانه و فاصله نزدیک در نظر گرفته شده است و در چندین نوع مختلف ارائه می‌شوند، از جمله لنزهای تماسی نرم با قابلیت نفوذ گاز سخت، لنزهای تماسی سخت/نرم هیبریدی و معمولی. بسته به شرکت سازنده، همه آنها کمی متفاوت عمل می‌کنند.

برخی از لنزهای سفت و سخت بیشتر شبیه یک لنز عینک دو کانونی با سقف صاف طراحی شده‌اند و روی چشم شما حرکت می‌کنند. وقتی برای خواندن به پایین نگاه می‌کنید، کمی به سمت بالا حرکت می‌کنند تا خط دید شما با بخش نزدیک یکسان شود.

لنزهای دیگر معمولاً روی چشم حرکت نمی‌کنند. این طرح‌ها که طرح‌های کروی نامیده می‌شوند، به تدریج و به آرامی قدرت خود را از مرکز به سمت اطراف لنز افزایش می‌دهند.

برخی از این لنزها دارای قدرت دید نزدیک در وسط لنز و قدرت فاصله در اطراف و یا برعکس هستند. این لنزهای تماسی بیشتر شبیه یک عدسی عینک پیشرونده بدون خط عمل می‌کنند و گاهی اوقات به اندازه مردمک چشم شما بستگی دارند.

لنزهای دیگر ممکن است به صورت متمرکز طراحی شوند. طرح‌های متحدالمرکز دارای حلقه‌های متناوب قدرت فاصله و نزدیک هستند. اینها شبیه به ترکیب دو لنز، یکی دور و دیگری نزدیک هستند.

مدتی طول می‌کشد تا چشمان شما با لنزهای تماسی دو کانونی سازگار شوند. پس از مدتی، چشمان شما یاد می‌گیرند که بین نسخه‌های مختلف تفاوت قائل شوند. آنها شروع به استفاده از نسخه مناسب برای فاصله مناسب خواهند کرد.

مزایا

  • این لنزها به بیمار امکان دید در فواصل مختلف دور، حد وسط و نزدیک را بدون نیاز به عینک می‌دهند.
  • اگر تناسب درستی داشته باشد، مجبور نخواهید بود برای فعالیت‌های روزانه خود از عینک روی لنزهای تماسی خود استفاده کنید.

معایب

  • اگر دید از راه دور بسیار واضح باشد، گاهی اوقات دید نزدیک آسیب می‌بیند. اگر دید نزدیک واضح باشد، دید دور یا میانی ممکن است کمتر از حد انتظار باشد.
  • ممکن است “تصاویر ارواح” یا دو برابر شدن تصاویر را مشاهده کنید. این مشکل معمولاً هنگام استفاده از لنز برای اولین بار اتفاق می‌افتد.
  • گاهی اوقات در هنگام استفاده از لنزهای چند کانونی حساسیت کنتراست مشکل ایجاد می‌کند. برخی از افراد می‌توانند خط 20/20 را بخوانند اما می‌گویند که “واضح” به نظر نمی‌رسد.
لنز برای 40 سال

بسیاری از افراد در حدود 40 سالگی، برای کمک به پیرچشمی از عینک مطالعه استفاده می‌کنند.

خلاصه
اغلب افراد بعد از 40 تا 45 سالگی دچار پیرچشمی می‌شوند یعنی وضوح دید خود در فواصل نزدیک را از دست می‌دهند و تمرکز چشمانشان بر روی اشیاء نزدیک سخت می‌شود. یکی از روش‌هایی که اپتومتریست‌ها برای اصلاح دید افراد مبتلا به Presbyopia استفاده می‌کنند، تجویز عینک مطالعه است. اگر می‌خواهید از لنزهای تماسی با پیرچشمی استفاده کنید، گزینه‌های مختلفی در دسترس است.

اگر از لنزهای تماسی استفاده می‌کنید، می‌توانید در مواقعی که نیاز به دیدن چیز نزدیک دارید، از آن به همراه عینک مطالعه استفاده کنید. یعنی لنز طبی خود را دارید و همزمان برای خواندن نوشته‌ها از فاصله نزدیک، از عینک مطالعه استفاده می‌کنید.

با مونوویژن، می‌توانید یک لنز را در چشم غیر غالب خود بگذارید تا دید از نزدیک خود را اصلاح کنید و اگر به اصلاح دید از راه دور نیاز دارید، یک لنز را در چشم غالب خود با نسخه‌ای متفاوت بگذارید. یعنی به این صورت که لنز تماسی تک‌دید برای دوربینی برای یک چشم و لنز تماسی مونوویژن برای نزدیک‌بینی برای چشم دیگر تجویز می‌شود.

گزینه دیگر شامل لنزهای تماسی دو کانونی یا چند کانونی است. اینها بیشتر شبیه عینک‌های دو کانونی طراحی شده‌اند و دیدن دور و نزدیک را با هر دو چشم ممکن می‌سازند.

چشم پزشک یا اپتومتریست به شما کمک می‌کند تا بر اساس نیاز خود در مورد یکی از روش‌های فوق تصمیم بگیرید. نصب لنزهای تماسی پیرچشمی به عوامل زیادی از جمله انعطاف پذیری، سبک زندگی، نسخه پزشک و آناتومی و فیزیولوژی چشم شما بستگی دارد.

چشم‌پزشک‌ها، اپتومتریست‌ها و بینایی‌سنج‌هایی که لنزهای تماسی را نصب می‌کنند می‌دانند که یک نوع لنز برای همه افراد مناسب نیست. نصب لنزهای تماسی برای اصلاح پیرچشمی به کمی علم و کمی هنر از طرف پزشک و همچنین کمی صبر از جانب شما نیاز دارد.

برای خرید و انتخاب درست لنز برای افراد بالای 40 سال می‌توانید به فروشگاه سایت ایران لنز مراجعه کنید و بر اساس توضیحاتی که در این مقاله اشاره کردیم بهترین و مناسب‌ترین لنز را انتخاب کنید و در صورتی که در انتخاب بهترین لنز دچار تردید هستید می‌توانید با مشاورین ما از طریق واتس اپ، تلگرام، دایرکت و شماره‌های تماس در ارتباط باشید و به صورت رایگان از آن‌ها در خصوص خرید لنز مشاوره بگیرید.

منبع: contacts for people over 40

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *