مقالات آموزشی

بررسی معایب عینک پلاریزه

معایب عینک پلاریزه

عینک آفتابی پلاریزه یک راه عالی برای کاهش تابش خیره کننده و بهبود دید در خارج از منزل است. با این حال، استفاده از عینک آفتابی پلاریزه دارای معایبی است که باید قبل از خرید یک عینک پلاریزه از معایب آن آگاه باشید.

اما ابتدا باید بفهمیم که …

عینک آفتابی پلاریزه چیست؟

عینک آفتابی پلاریزه نوع خاصی از عینک است که از لنزهایی با طراحی منحصر به فرد تشکیل شده است که دید شما را در هنگام نور شدید خورشید ثابت نگه می‌دارد. این عینک آفتابی منحصر به فرد برای مدت طولانی محبوب بوده است زیرا وضوح بصری و راحتی را افزایش می‌دهد.

این عینک آفتابی برای افرادی مفید است که به نور حساس هستند، زیرا جسم را تیزتر و واضح‌تر نشان می‌دهد، اما با ذکر این فواید این سوال پیش می‌آید که معایب عینک آفتابی پلاریزه چیست؟ آیا وجود دارد؟ یا اینها همه شایعاتی هستند که سعی دارند از بازار عینک دوری کنند. بیایید به جزئیات بپردازیم.

معایب اصلی عینک پلاریزه

با تمام مزایایی که عینک آفتابی برای ما به ارمغان آورده است، چند مضرات غیرقابل انکار وجود دارد که توسط علم کشف شده است. در ادامه به این کاستی‌ها می‌پردازیم که عینک آفتابی را در شرایط خاص غیرعملی می‌کند:

معایب عینک پلاریزهلیست معایب لنزهای پلاریزه

1- لنزهای پلاریزه مشاهده صفحه نمایش LCD را دشوار می‌کنند

اگر از عینکی استفاده می‌کنید که دارای لنزهای پلاریزه است نمی‌توانید صفحه نمایش LCD را به صورت واضح ببینید، زیرا در این عینک‌ها برای ایجاد مکانیسم فیلتر یک عامل شیمیایی به آن‌ها اضافه می‌شود تا میزان نور پردازش شده در صفحه نمایش LCD را کاهش دهد. اگرچه هنگام دید مستقیم می‌توانید آنها را ببینید، اما در صورت حرکت به سمتوزوایای مختلف ممکن است صفحه نمایش به طور کامل ناپدید شود. همچنین ممکن است بر میزان رنگ صفحه نمایش هنگام مشاهده اطلاعات یا تصویر تأثیر بگذارد.

2- لنزهای پلاریزه می‌توانند درک شما از جهان را تغییر دهند

کاربران ماشین‌های سنگین اغلب در استفاده از لنزهای پلاریزه محدودیت دارند زیرا فرآیند فیلتر بینایی را تغییر می‌دهد. این تجهیزات اغلب به یک صفحه نمایش LCD مجهز هستند تا اپراتور را از شرایط فعلی مطلع کنند که لنزها در طول عملیات با آنها تداخل دارند. این نقطه ضعف برای خلبانان خطوط هوایی نیز وجود دارد زیرا کابین مدرن مجهز به صفحه نمایش LCD نیز می‌باشد. هر فردی که به طور مداوم از تلفن همراه برای کار خود استفاده می‌کند تا به تجهیزات GPS یا نیازهای مشابه با شغل خود دسترسی داشته باشد، این گزینه برای نیازهای آنها مناسب نیست.

3- لنزهای پلاریزه می‌توانند تمایز بین رنگ‌های سفید را چالش برانگیز کنند

علاقه‌مندان به اسکی از لنزهای پلاریزه اجتناب می‌کنند زیرا این فناوری امواج نور افقی را فیلتر می‌کند. با بارش برف، تپه‌ها و یخ در کوهستان‌های معمولی، تغییرات متفاوتی دارند، به همین دلیل برای برخی افراد تمایز بین این عناصر در فضای باز می‌تواند چالش برانگیز باشد. از آنجا که این ورزش به دقت بالا نیاز دارد و در صورت بروز یک اشتباه فاجعه رخ می‌دهد اسکی‌بازان از این محصول دوری می‌کنند.

معایب عینک پلاریزه4- لنزهای پلاریزه باید دارای محافظ داخلی UV باشند

روزهای آفتابی همیشه خوب است، اما قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید بدون فیلتر می‌تواند باعث مشکلات سلامتی زیادی شود. اشعه ماوراء بنفش می‌تواند خطر ابتلا به آب مروارید را در سنین بالاتر افزایش دهد یا منجر به آسیب به شبکیه چشم و حتی باعث دژنراسیون ماکولا شود. این آسیب‌ها در طول عمر فرد جمع می‌شوند بنابراین لنزهای پلاریزه باید از محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش برخوردار باشند تا یک محصول مؤثر باشند. از آنجا که برخی از محصولات این ویژگی را ندارند، باید به دنبال برچسب‌هایی باشید که حاوی اطلاعات زیر باشد.

  • تأیید کند که لنزها 99٪ تا 100٪ اشعه‌های UVA و UVB را مسدود می‌کنند.
  • بگوید که این لنزها الزامات مسدودکننده ANSI UVA/UVB را برای Z80.3 برآورده می‌کنند.
  • لنزها در صورت استفاده صحیح از UV400 محافظت می‌کنند.
5- با لنزهای پلاریزه می‌توانید شبکه‌های پنجره را ببینید

هنگامی که از لنزهای پلاریزه استفاده می‌کنید، گاهی اوقات می‌توانید یک الگوی شبکه‌ای را روی شیشه‌های اتومبیل مشاهده کنید. برخی از خانه‌ها می توانند این مشکل را با سطوح بازتابنده خود نیز داشته باشند. چیزی که در این نوارها یا شبکه‌های شیشه می‌بینید، موضوعی است که در طول فرآیند تمپر کردن رخ می‌دهد. این عملیات حرارتی، شیشه را به محصولی قوی‌تر تبدیل می‌کند و به آن اجازه می‌دهد در صورت تصادف، کمی مقاومت داشته باشد. الگویی که می‌بینید بازتابی از آرایشی است که شعله‌های آتش یا عناصر گرمایشی در این فرآیند ایجاد می‌کنند. اگر این الگوهای شبکه در حین رانندگی حواس شما را پرت می‌کند، می‌توانید لنزهای پلاریزه را بردارید.

معایب عینک پلاریزه6- قیمت لنزهای پلاریزه بیشتر از محصولات استاندارد است

بیشتر لنزهایی که دارای فیلترهای پلاریزه هستند تا 30 درصد بیشتر از لنزهای استاندارد قیمت دارند. برخی از افراد این خرید را به عنوان سرمایه‌گذاری در آینده می‌دانند و معتقدند از خطرات آینده جلوگیری می‌کنند، اما همچنین افرادی هستند که به دلایل شخصی عینک پلاریزه از محدوده قیمت مناسب آنها خارج است. البته برخی لنزهای ارزان‌تر هم وجود دارند اما استانداردهای صنعتی را به صورت کامل رعایت نمی‌کنند، در حالی که محصولات درجه یک چنین نیستند. به همین دلیل ضروری است که قبل از نهایی کردن خرید، مشخصات هر محصول را بررسی کنید.

7- لنزهای پلاریزه ممکن است دوام کمی داشته باشند

عینک‌های آفتابی و عینک‌های ارزان‌تر به‌جای اعمال فرآیند شیمیایی روی خود لنز پلاستیکی، اغلب یک فیلم را روی یک لنز معمولی می‌مالند تا اثر پلاریزاسیون ایجاد شود. وقتی از عینک‌هایی با این طرح استفاده می‌کنید، به مرور زمان با مشکل پوسته پوسته شدن و حباب شدن محصول مواجه خواهید شد. کاربرانی که در نزدیکی ساحل هستند یا در مناطق جغرافیایی پر بارش زندگی می‌کنند، معمولاً این مشکل را بیشتر مشاهده می‌کنند. قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید می‌تواند باعث محو شدن لایه شیمیایی شود که در نهایت لایه محافظتی را هنگام استفاده از عینک به حداقل می‌رساند.

8- لنزهای پلاریزه در شرایط خاص می‌توانند بی‌اثر باشند

از آنجا که طراحی لنزهای پلاریزه برای فیلتر کردن امواج نور افقی صورت گرفته است موقعیت شما می‌تواند کارایی این فناوری را کاهش دهد. اغلب در طلوع و غروب آفتاب با این مشکل مواجه خواهید شد. هنگامی که خورشید مستقیماً بالای سر قرار می‌گیرد، ممکن است مشکلاتی در مورد این گزینه وجود داشته باشد. برخی از کاربران ممکن است نور مصنوعی را نیز متفاوت ببینند مثلا رنگ جسم شبیه به محیط اطراف باشد حتی ممکن است موانع موجود در جاده را تشخیص ندهید.

معایب عینک های پلاریزه9- لنزهای پلاریزه ممکن است برای برخی افراد فیلتر بیش از حد ایجاد کنند

چه به دلیل کار خود قادر به استفاده از لنزهای پلاریزه نباشید یا اینکه تغییر دید باعث ناراحتی شما شود، گزینه‌های دیگری هم وجود دارد که می‌توانند به دید شما کمک کنند. عینک‌های با پوشش ضد انعکاس نوعی پوشش است که جهت کاهش انعکاس و سایر ادوات نوری اعمال می‌شود. عینک آفتابی آینه‌ای میزان نور وارد شده به چشم را کاهش می‌دهد، که می‌تواند تاثیر امواج نور افقی را بر بینایی شما کاهش دهد.

نظر نهایی در مورد مزایا و معایب عینک پلاریزه

به یاد داشته باشید که لنزهای محافظت شده در برابر UV و لنزهای پلاریزه یکسان نیستند. اگر روی عینک آفتابی یا عینکی که می‌خواهید بخرید برچسب‌های حفاظتی UVA یا UVB نمی‌بینید، آن‌ها خدمات مورد نظر را ارائه نمی‌کنند. بسیاری از عینک‌های آفتابی پلاریزه موجود در بازار دارای پوشش محافظ UV هستند، اما ممکن است با بالا رفتن سن محصول یا قرار گرفتن در معرض شرایط شدید، پوسته پوسته شوند.

این لنزها برای افرادی خوب است که زمان زیادی را در بیرون از خانه می گذرانند. انعکاس‌های روشن را کاهش می‌دهد، تابش خیره کننده ناخواسته را از بین می‌برد و می‌تواند دید شما را در شرایط چالش برانگیز بهبود بخشد. هنگام انتخاب بهترین لنز برای چشمان خود فقط ظاهر بیرونی را در نظر نگیرید زیرا برای محافظت 100٪ از بینایی خود نیاز به پوشش کامل دارید. برخی از محصولات این خدمات را ارائه نمی‌دهند.

معایب و مزایای عینک پلاریزه معمولاً بیشتر به ترجیحات شخصی فرد مربوط می‌شود. برخی از افراد ترجیح می‌دهند آن‌ها را برای وضوح بیشتر بپوشند. برخی دیگر احساس می‌کنند که فیلترها حواسشان را پرت می‌کنند. اگر به طور منظم با صفحه نمایش LCD کار می‌کنید، این مورد ممکن است گزینه مناسبی نباشد.

منبع: Disadvantages of Polarized Lenses

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *