مقالات آموزشی

بررسی مزایای عینک پلاریزه (Polarized) برای سلامتی چشم‌ها

مزایای عینک پلاریزه

با وجود تمام فوایدی که از خورشید دریافت می‌کنیم، نور آن می تواند نگرانی‌های جدی برای سلامتی ایجاد کند. انعکاس نور خورشید از آب صاف، برف یا جاده‌های مسطح می‌تواند باعث ایجاد تابش خیره کننده شود که نه تنها آزاردهنده است، بلکه می‌تواند تأثیر طولانی مدتی بر بینایی ما مانند تشکیل آب مروارید داشته باشد. خوشبختانه، عینک پلاریزه می‌تواند به محافظت از چشم‌ها در برابر خطرات تابش خیره کننده شدید خورشید کمک کند.

هنگامی که نور خورشید از سطوح منعکس می‌شود، شدیدتر می‌شود زیرا امواج نور متمرکز می‌شوند. این نتیجه “نور خیره کننده” نامیده می‌شود و می‌تواند تأثیر نامطلوبی بر چشم‌ها بگذارد. لنزهای پلاریزه نوعی فناوری منحصر بفرد ارائه می‌کنند که شامل فیلترهای ویژه‌ای است که می‌تواند نور افقی را (زمانی که نور خورشید شروع به تابش بر روی اجسام مختلف در محیط می‌کند) جذب کند.

بیش از 99 درصد از تابش خیره کننده‌ای که از امواج خورشید ایجاد می‌شود، هنگام استفاده از لنزهای پلاریزه از چشم‌ها فیلتر می‌شود. این فناوری معمولاً به عینک آفتابی مجهز است، چه اینکه از نسخه استفاده کنید یا نیاز به خرید یک عینک از فروشگاه داشته باشید.

هنگامی که نور مستقیم خورشید بر چشم‌ها تأثیر می‌گذارد، به طور بالقوه خطرناک است. تابش خیره کننده نه تنها بر توانایی دید تأثیر می‌گذارد، بلکه می‌تواند بر سلامت کلی چشم‌ها نیز تأثیر منفی بگذارد. اگرچه خیره شدن به امواج نورانی به اندازه تابش خورشيد به چشم‌ها خطرناک نیست، اما ممکن است به دلیل وجود این نور آسیب جسمی را تجربه کنید.

اگر احساس کردید که دیدن اجسام و افراد در طول روز و هنگام تابش نور خورشید کمی چالش برانگیز است، یک جفت عینک آفتابی مجهز به لنزهای پلاریزه می‌تواند سرمایه گذاری مناسبی برای شما باشد. این عینک‌ها مزایا و معایبی دارند که باید قبل از نهایی کردن خرید خود در نظر بگیرید.

مزایای عینک آفتابی پلاریزه

یک فیلتر تقریبا نامرئی در لنزهای عینک آفتابی تعبیه شده است تا میزان بازتاب نور وارد شده به چشم از بین برود. لنزهای پلاریزه نه تنها تابش خیره کننده را کاهش می‌دهند، بلکه تصاویر را واضح‌تر و روشن‌تر نشان می‌دهند و وضوح بصری و راحتی را افزایش می‌دهند. لنزهای پلاریزه که در عینک‌های آفتابی نسخه‌ای و بدون نسخه موجود است، می‌تواند در داخل خانه توسط افراد حساس به نور، از جمله بیماران پس از عمل جراحی آب مروارید مورد استفاده قرار بگیرد.

1- لنزهای پلاریزه می‌توانند راحتی بصری را افزایش دهند

اگر از لنزهای پلاریزه استفاده کنید، هنگامی که بیرون از منزل زیر نور مستقیم خورشید هستید، چشم‌هایتان راحت‌تر می‌بیند. این لنزها میزان تابش خیره کننده نور را کاهش می‌دهند به این معنی که می‌توانید اشیاء را با وضوح مشاهده کنید، حتی اگر شرایط فوق العاده روشن باشد. این بدان معناست که می‌توانید محیط اطراف خود را با رنگ واقعی ببینید زیرا دیگر مجبور نیستید علاوه بر الگوهای عمودی، الگوهای نور افقی را نیز پردازش کنید. اگر آنها را در اطراف آب بپوشید، حداکثر تأثیر این فناوری را خواهید دید.

مزایای عینک پلاریزه 2- لنزهای پلاریزه وضوح و کنتراست دید عالی را ارائه می‌دهند

اگر می‌خواهید اشیایی را مشاهده کنید که در سطح زمین در شرایط روشن قرار دارند، لنزهای پلاریزه به شما امکان می‌دهند با کنتراست بهتری ببینید زیرا امواج نور افقی فیلتر شده‌اند. افزایش درک رنگ و وضوح بینایی در مقایسه با عینک‌های بدون شیشه پلاریزه کاملا مشهود می‌شود. هنگام انتخاب اشیاء خاص در محیط سخت چشم‌ها دچار مشکل می‌شود در این شرایط می‌توانید با زدن عینک پلاریزه از مشکلات مربوط به خستگی مانند سردرد جلوگیری کنید.

3- لنزهای پلاریزه می‌توانند تاثیرات مضر UVA/UVB را کاهش دهند

در صورت قرار گرفتن مکرر در برابر اشعه ماوراء بنفش ممکن است بینایی شما آسیب ببیند. تابش خورشید می‌تواند باعث آسیب‌هایی شود که در بدن تجمع می‌یابند و در نهایت منجر به کاهش بینایی برای برخی افراد می‌شود. هنگامی که لنزهای پلاریزه را خریداری می‌کنید (که به شما امکان فیلتر UVA/UVB را می‌دهد) خطرات ناشی از آن را به طور چشمگیری کاهش خواهید داد.

4- لنزهای پلاریزه دیدن زیر سطح آب را آسان‌تر می‌کنند

اگر برایتان سوال است که چگونه علاقه‌مندان به مشارکت در ورزش‌های آبی کارهای خود را به خوبی انجام می‌دهند باید بدانید که آنها از عینک‌های پلاریزه استفاده می‌کنند. هنگامی که در حال قایقرانی، ماهیگیری و اسکی روی دریا هستید یا در یک فعالیت مشابه شرکت می‌کنید عمل فیلترینگ دیدن زیر سطح آب را بسیار آسان‌تر می‌کند زیرا می‌توانید از بازتاب‌های نوری رخ داده اجتناب کنید و به شما این امکان را می‌دهد تا ببینید هنگام شنا چه چیزی در اطراف شما وجود دارد. اگر در کنار ساحل یا دریاچه قدم می‌زنید و می خواهید از موانع احتمالی موجود در آب اجتناب کنید، این مزیت می‌تواند مفید باشد.

مزایای عینک آفتابی پلاریزه5- لنزهای پلاریزه میزان فشار چشم و عضلات اطراف چشم را کاهش می‌‌دهند

وقتی در یک روز روشن بیرون هستید، اولین کاری که در پاسخ به نور زیاد انجام می دهید چیست؟ احتمالاً شروع به باز و بستن چشم‌هایتان می‌کنید. با پوشاندن چشم‌ها یا کاهش میزان نور وارد شده به شبکیه (از طریق تغییر شکل چشم) می‌توانید میزان تابش خیره کننده را محدود کنید. این واکنش فیزیکی همچنین باعث ایجاد خستگی شدید عضلات اطراف چشم‌ها، گونه‌ها و بینی شده که در صورت زمان زیاد منجر به سردرد می‌شود. قرمزی، خستگی و تحریک عاطفی نیز از عوارض جانبی رایج فشار شدید چشم است. لنزهای پلاریزه این مشکل را خنثی می‌کنند و به چشم‌ها اجازه احساس راحتی و استراحت می‌دهند.

6- لنزهای پلاریزه در سایه نیز کارایی دارند

اگر از یک عینک آفتابی استاندارد در خارج از خانه استفاده می‌کنید، ممکن است وسوسه شوید که هنگام ورود به سایه آن را بردارید. اگر این کار را انجام دهید، تاثیر اشعه ماوراء بنفش و HEV روی چشم‌ها را افزایش می‌دهید زیرا دیگر هیچ محافظتی برای چشم‌ها وجود ندارد. اما وقتی یک جفت لنز پلاریزه برای حمایت از سلامتی خود می‌گذار‌ید می‌توانید عینک آفتابی را بر چشم‌هایتان نگه دارید زیرا سطح کنتراست رنگ همچنان در محیط سایه مفید خواهد بود.

7- لنزهای پلاریزه در ماه‌های زمستان فوق العاده عمل می‌کنند

اگرچه اسکی بازان و اسنوبردها سعی می‌کنند از لنزهای پلاریزه برای کارهای روزمره خود اجتناب کنند، اما فصل زمستان مهمترین زمان برای جستجوی این فناوری است. روزی که برف می‌بارد و شما توسط برف تازه احاطه شده‌اید، تا 80 درصد از اشعه‌های UVA و UVB (که نور خورشید ساطع می‌شود) می‌تواند به سمت شما منعکس شود. این بدان معناست که میزان قرار گرفتن شما در معرض این اشعه تقریباً دو برابر می‌شود. استفاده از لنزهای پلاریزه باعث کاهش درخشش و خطر نوردهی می‌شود و در عین حال به شما امکان می‌دهد در همه شرایط به جز خاص‌ترین شرایط، با وضوح بیشتری ببینید.

مزایای عینک آفتابی پلاریزه8- لنزهای پلاریزه برای همه افراد موثر است

هر فردی می‌تواند از لنزهای پلاریزه استفاده کرده و از بینایی خود در برابر تابش نور خورشید محافظت کند مگر اینکه پزشک به شما اجازه این کار را ندهد. برخی افراد احساس می‌کنند که به دلیل تنفس پوستی از محافظت بیشتری در برابر این مسئله برخوردار هستند، اما این لزوماً صحیح نیست. بدون توجه به رنگ پوست، خطر آسیب چشم ناشی از پرتوهای HEV و UVA/UVB یکسان است. مزیتی که شما تجربه خواهید کرد کاهش خطر ابتلا به سرطان پوست است. اگر به لنزهای مناسب مجهز هستید، دلیلی برای ترس از یک روز آفتابی یا گذراندن وقت در فضای باز وجود ندارد.

9- لنزهای پلاریزه می‌توانند در رنگ‌های متنوعی عرضه شوند

تمایز رنگ با لنزهای پلاریزه باعث ایجاد تفاوت در جهان در مواجهه با شرایط نوری مختلف می‌شود. محصولات ارزان‌تر یک فیلتر عمومی ارائه می‌کنند که می‌تواند در بیشتر نورها استفاده شود، اما خیلی بیشتر از آن در عینک آفتابی پلاریزه و عینک مخصوص دیده می‌شود. برای استفاده از این مزایای خاص، کمی بیشتر روی عینک آفتابی و عینک پلاریزه سرمایه‌گذاری کنید.

  • لنزهای رز پلاریزه می‌توانند تمرکز و کنتراست را در شرایط نوری متعدد افزایش و در عین حال خطر شروع میگرن را کاهش دهند.
  • لنزهای زرد برای از بین بردن امواج طیف نور آبی (که می‌توانند چشم‌ها را بیش از حد تحریک کرده و باعث خستگی، فشار و سردرد شوند) طراحی شده‌اند.
  • لنزهای خاکستری تمام طول موج‌های طیف نور بصری را به طور یکنواخت فیلتر می‌کنند، به همین دلیل یکی از رایج‌ترین گزینه‌هایی است که می‌توانید پیدا کنید.
  • لنزهای قهوه‌ای در شرایط نور شدید یا زمان‌هایی مفید است که روز کمی ابری است.
  • هنگامی که در شرایطی با تابش خیره کننده شدید قرار می‌گیرید، لنزهای سبز می‌توانند سطح بالایی از کمک به فیلتر کردن را ارائه دهند.

منبع: Advantages of Polarized Lenses

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *