مقالات آموزشی

لنز سیلیکون هیدروژل چیست و چه مزایایی دارد؟

لنزهای سیلیکون هیدروژل تخصصی

لنز سیلیکون هیدروژل نوعی لنز نرم پیشرفته است که اجازه می‌دهد اکسیژن بیشتری از لنز به قرنیه برسد تا لنزهای نرم معمولی (هیدروژل). در واقع، لنزهای سیلیکون هیدروژل تا 5 برابر بیشتر از لنزهای هیدروژل معمولی اکسیژن را به قرنیه می‌رسانند.

لنزهای سیلیکون هیدروژل و لنزهای هیدروژل معمولی هر دو از پلاستیک ساخته شده‌اند و وقتی خشک می‌شوند سخت هستند اما به راحتی آب را جذب می‌کنند و وقتی هیدراته شوند نرم و ژل مانند می‌شوند.

همانطور که می‌دانید اگر لنز هیدروژل خشک شود، فرم خود را از دست داده، شکننده و سخت می‌شود. اما اگر آن را چند دقیقه در محلول لنز خیس کنید، دوباره نرم و قابل انعطاف می‌شود.

در سال 2014، لنزهای هیدروژل سیلیکون 68 درصد از لنزهای طبی کشور آمریکا را به خود اختصاص داده بود، در حالی که لنزهای معمولی 24 درصد، لنزهای نفوذپذیر به گاز 6 درصد و لنزهای تماسی هیبریدی 1 درصد فروش لنزها را از آن خود کرده بود.

برندهای معروف لنزهای تماسی هیدروژل سیلیکونی عبارتند از Acuvue Oasys (Vistakon) ،Air Optix Aqua (Alcon) ،Biofinity (CooperVision) و PureVision2 (Bausch + Lomb).

اطلاعات لنزهای سیلیکون هیدروژل

سیلیکون نام گروهی از مواد انعطاف پذیر و پلاستیک مانند است که حاوی سیلیکون، کربن، اکسیژن و سایر مواد شیمیایی است. به‌دلیل نفوذپذیری بالای سیلیکون به اکسیژن، از این ماده برای ساخت پروتز سینه، لوله‌های پزشکی و سایر وسایل پزشکی هم استفاده می‌شود.

لنزهای سیلیکون هیدروژل لنزهای نرمی هستند، اما سیلیکون همچنین در تولید بسیاری از لنزهای قابل نفوذ گاز سفت و سخت برای بهبود نفوذپذیری اکسیژن لنزها هم استفاده می‌شود.

مزایای لنز هیدروژل سیلیکون

مزایای لنز هیدروژل سیلیکون

تمام لنزهای تماسی میزان اکسیژن موجود در سطح جلوی چشم را تا حدودی کاهش می‌دهند. هنگامی که اکسیژن قرنیه به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد – وضعیتی به نام هیپوکسی – مشکلات چشمی بسیاری مانند قرمزی چشم، تورم قرنیه، تاری دید و ناراحتی چشم رخ می‌دهد. هیپوکسی همچنین می‌تواند خطر ابتلا به عفونت‌های چشمی را در افراد مصرف کننده افزایش دهد.

مشکلات ناشی از هیپوکسی در دهه 1990 (زمانی که لنزهای تماسی طولانی مدت برای اولین بار محبوبیت پیدا کردند) به یک مسئله مهم تبدیل شد. با افزایش تعداد افرادی که در طول شب و روز به طور مداوم از لنز استفاده می‌کردند، تعداد عفونت‌های چشمی مرتبط با لنز افزایش یافت.

لنزهای هیدروژل سیلیکون به امید کاهش مشکلات مربوط به هیپوکسی و افزایش ایمنی استفاده روزانه و استفاده طولانی مدت از لنزهای تماسی نرم طراحی و عرضه شدند.

افزایش اکسیژن رسانی به چشم به طور بالقوه برای همه استفاده کنندگان مفید است، به ویژه با توجه به اینکه بسیاری از کاربران از دستورالعمل‌های چشم پزشک خود پیروی نمی‌کنند.

به گفته کمپانی آلکان، تقریبا از هر 5 فردی که لنز استفاده می‌کند، یک نفرشان شب‌ها با لنز می‌خوابد. این در حالی است که از هر سه نفر این افراد، دو نفرشان با لنزهایی می‌خوابند که برای استفاده در شب طراحی نشده‌اند.

لنزهای سیلیکون هیدروژل تخصصی

نفوذپذیری بالای لنزهای تماسی سیلیکون هایدروژل آنها را برای طراحی لنزهای تماسی ویژه‌ای مناسب می‌کند که ممکن است در صورت ساخته شدن با مواد هیدروژل نرم معمولی باعث ایجاد مشکلات هیپوکسی شوند.

طراحی‌های این نوع لنز شامل توریک برای آستیگماتیسم، لنزهای تماسی دو کانونی، لنزهای تماسی برای چشم‌های سخت و لنزهای تماسی سفارشی، از جمله لنزهای تماسی نرم برای قوز قرنیه است.

لنزهای سیلیکون هیدروژل تخصصی

خطر کراتیت با لنزهای سیلیکون هیدروژل

آیا لنزهای تماسی هیدروژل سیلیکون خطر ابتلا به کراتیت و عفونت چشم را کاهش می‌دهند؟ بله و خیر.

مطالعه‌ای که اخیراً در مجله بریتانیایی چشم‌شناسی منتشر شده است، نشان می‌دهد که خطر کراتیت شدید در بین مصرف‌کنندگان هیدروژل سیلیکون به طور قابل‌توجهی کمتر است، این در حالی‌است که التهاب قرنیه سطحی در این افراد بیشتر مشاهده می‌شود.

بر اساس یک تحقیق 12 ماهه در بیمارستان‌های انگلستان (بر روی افرادی که از لنزهای تماسی هیدروژلی و لنز هیدروژل سیلیکونی استفاده می‌کردند) مشخص شد که بروز سالانه کراتیت غیر شدید (NSK) در هر دو گروه کم بود. حدود 0.14 از افرادی که هیدروژل سیلیکونی داشتند و حدود 0.56 درصد از کسانی که از لنز هیدروژل معمولی استفاده می‌کردند، به التهاب قرنیه مبتلا بودند.

هیچ موردی از کراتیت شدید (SK) در بین بیمارانی که از لنزهای تماسی هیدروژل سیلیکون برای استفاده روزانه استفاده می‌کردند، وجود نداشت، اما 6.4 مورد از 10 هزار نفری که از لنز هیدروژل روزانه استفاده می‌کردند، این بیماری را داشتند.

خطر کراتیت برای هر دو نوع لنزهای تماسی نرم در بین بیمارانی که از لنزهای خود برای استفاده در طول شب استفاده می کردند، به طور قابل توجهی بیشتر بود. لنزهای هیدروژلی که به‌طور مداوم استفاده می‌شوند باعث 48.2 مورد NSK و 96.4 مورد SK در هر 10000 استفاده‌کننده می‌شوند. لنزهای هیدروژل سیلیکون مورد استفاده برای استفاده طولانی مدت باعث ایجاد 98.8 مورد NSK و 19.8 مورد SK در هر 10000 بود.

محققان به این نتیجه رسیدند که بروز کراتیت شدید در افرادی که با لنزهای تماسی می‌خوابند در مقایسه با افرادی که فقط در ساعات بیداری از لنز استفاده می‌کنند، به طور قابل توجهی بیشتر است، به همین دلیل متخصصان توصیه می‌کنند افرادی که به طور مداوم از لنزهای تماسی استفاده می‌کنند باید از لنزهای هیدروژل سیلیکونی استفاده کنند که برای استفاده در طول شب بسیار ایمن‌تر از لنزهای هیدروژل معمولی باشد.

امروزه چندین برند از لنزهای هیدروژل سیلیکون برای استفاده در ایالات متحده و اروپا تایید شده‌اند که برای تعویض دو هفته‌ای و ماهانه طراحی شده‌اند. حتی لنزهای هیدروژل سیلیکونی یکبار مصرف نیز برای دفع و تعویض روزانه طراحی شده است.

واکنش آلرژیک به لنز هیدروژل سیلیکون

تعدادی از وب‌سایت‌ها و انجمن‌های آنلاین حاوی شکایاتی از مصرف‌کننده‌های لنزهای سیلیکون هایدروژلی است مبنی بر اینکه آنها علائمی شبیه آلرژی را بعد از استفاده از لنزهای هیدروژل سیلیکونی تجربه کرده‌اند.

شایع‌ترین شکایات عبارتند از قرمزی، ناراحتی، خارش چشم و علائم خشکی. با این حال، این علائم همچنین می‌تواند ناشی از خشکی لنز تماسی یا حساسیت به محلول جدید لنز تماسی یا رژیم مراقبتی باشد.

اگرچه لنزهای هیدروژل سیلیکونی اجازه می‌دهند اکسیژن بیشتری به سطح چشم برسد، اما سیلیکون اضافه شده می‌تواند رطوبت و خیسی سطح لنزها را کاهش دهد و به طور بالقوه مرطوب ماندن آن‌ها روی چشم را سخت‌تر کند.

بهترین راه مقابله با این مشکل، استفاده از محلول‌هایی است که شامل عوامل مرطوب‌کننده ویژه برای هیدراته نگه داشتن لنزهای هیدروژل سیلیکون برای استفاده در تمام روز است.

اگرچه مرطوب‌بودن لنز ممکن است برای اکثر استفاده‌کنندگان مشکلی ایجاد نکند، اما افرادی که خشکی چشم خفیف دارند ممکن است متوجه ناراحتی خشکی ناشی از لنزهای هیدروژل سیلیکونی شوند که با لنزهای هیدروژل قبلی تجربه نکرده‌اند. این ناراحتی ناشی از خشکی را می‌توان به عنوان علامت حساسیت به لنزهای هیدروژل سیلیکون اشتباه گرفت.

یکی از عواملی که باعث می‌شود لنزهای تماسی نرم برای بسیاری از کاربران راحت باشند، این است که کاهش اکسیژن رسانی به جلوی چشم ناشی از استفاده از لنزها، حساسیت سطح قرنیه را کاهش می‌دهد. هنگامی که اکسیژن بیشتری به چشم برسد (نفوذپذیری بالای لنزهای تماسی سیلیکون هایدروژل) ممکن است قرنیه حساسیت طبیعی خود را حفظ کند و باعث شود که کاربر بیشتر از وجود لنز روی چشم خود آگاه شود.

در واقع، در مطالعه‌ای که در اواخر سال 2010 در Investigative Ophthalmology & Visual Science منتشر شد، محققان دریافتند زمانی که بیماران لنزهای هیدروژل سیلیکونی نصب می‌کنند یا لنزهای معمولی هیدروژل را با هیدروژل‌های سیلیکونی تعویض می‌کنند، حساسیت قرنیه آنها افزایش می‌یابد.

این مطالعه همچنین تغییراتی را در حساسیت قرنیه در میان استفاده کنندگان هیدروژل سیلیکونی در هنگام استفاده از رژیم‌های مختلف مراقبت از لنز نشان داد.

لنزهای سیلیکون هیدروژل

آیا لنزهای تماسی هیدروژل سیلیکون برای شما مناسب هستند؟

اکثر اپتومتریست‌ها و چشم پزشکان موافق هستند که بارزترین مزیت لنزهای هیدروژل سیلیکون کاهش مشکلات مربوط به هیپوکسی مرتبط با لنزهای نرم ساخته شده از مواد هیدروژل معمولی است.

البته این احتمال وجود دارد که به دلیل نفوذپذیری بالای لنزهای تماسی سیلیکون هایدروژل، بسیاری از افراد به راحتی از لنزهای هیدروژل معمولی استفاده کنند.

مواد هیدروژل سیلیکون همچنین به تولیدکنندگان لنزهای تماسی این امکان را داده است که طرح‌های متنوع‌تری از لنزها را ایجاد کنند و در عین حال میزان اکسیژن سالمی را برای استفاده ایمن و راحت روزانه یا مداوم به قرنیه می‌رساند.

با این حال، لنزهای هیدروژل سیلیکون مشکلات ناراحتی لنز تماسی را به طور کلی حل نکرده‌اند، و در واقع، برخی از افراد ممکن است هنگام استفاده از لنزهای هیدروژل سیلیکون نسبت به استفاده از لنزهای معمولی هیدروژل، آگاهی بیشتری نسبت به لنز داشته باشند.

برخی از مطالعات نشان داده‌اند که لنزهای هیدروژل سیلیکون نسبت به لنزهای هیدروژل معمولی مستعد ابتلا به انواع خاصی از لنزهای تماسی هستند و برخی از محلول‌های لنز تماسی بر روی لنزهای هیدروژل سیلیکون کمتر از لنزهای نرم معمولی تاثیر می‌گذارند.

ایران لنز یکی از مراکز بزرگ فروش انواع لنز در ایران، با داشتن یک تیم مشاوره قوی و قیمت‌های واقعا مناسب، مقصد قابل اعتمادی برای تهیه انواع لنزهای تماسی، طبی، داخل چشمی اصلی و روش‌های مراقبتی چشمی از جمله تعویض انواع لنزهای چشمی و تشخیص انواع بیماری‌های چشم است. شما می‌توانید برای خرید آنلاین لنز به فروشگاه سایت ایران لنز مراجعه کنید و بهترین و مناسب‌ترین آن را انتخاب کنید. اگر برای اولین بار می‌خواهید لنز رنگی را امتحان کنید برای اطلاعات بیشتر با مشاورین ما از طریق واتس اپ، تلگرام، دایرکت و شماره‌های تماس در ارتباط باشید و به صورت رایگان از آن‌ها در خصوص خرید لنز مشاوره بگیرید.

منبع:silicone hydrogel

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *