مقالات آموزشی

عینک کامپیوتر چیست و چگونه کار می‌کند؟

عینک کامپیوتر

عینک‌های کامپیوتر عینک‌هایی هستند که به طور خاص برای مشاهده کامپیوتر، تبلت و گوشی‌های هوشمند طراحی شده‌اند. عینک کامپیوتر فقط برای کارهای نزدیک در نظر گرفته شده است و نباید برای رانندگی یا موارد عمومی استفاده شود.

عینک رایانه استرس تمرکز ناشی از کار با رایانه را (که می‌تواند باعث خستگی چشم دیجیتال شود) کاهش می‌دهد. برخی از عینک‌های کامپیوتری نیز از چشم‌ها در برابر نور آبی ساطع شده از صفحه نمایش دستگاه‌های دیجیتال محافظت می‌کنند.

چرا عینک کامپیوتر بزنیم؟

معمولاً هنگام تماشای صفحه نمایش برای مدت طولانی، علائم و نشانه‌های خستگی چشم دیجیتال را تجربه می‌کنید. این علائم شامل موارد زیر است:

  • سردرد
  • تاری دید
  • نوسان بینایی
  • قرمزی چشم
  • خشکی چشم
  • خستگی چشم‌ها
  • سوزش چشم
  • دوبینی
  • لرزش چشم

فشار چشم دیجیتالی، سندرم بینایی کامپیوتری هم نامیده می‌شود.

چشمان ما (و بدن ما) برای خیره شدن به یک جسم نزدیک – مانند صفحه کامپیوتر درخشان – برای مدت طولانی ساخته نشده است. این باعث کشیدگی و خستگی عضله مژگانی داخل چشم می‌شود که شکل عدسی و قدرت تمرکز چشم را کنترل می‌کند. همچنین ماهیچه‌های اطراف چشم را (که موقعیت و تراز چشم را کنترل می‌کنند) خسته می‌کند. خستگی این عضلات منجر به ناراحتی و علائم بصری می‌شود.

استفاده از عینک کامپیوتر می‌تواند خطر خستگی عضلات چشم و ناراحتی ناشی از کار طولانی با صفحه نمایش را کاهش دهد.

برخی از عینک‌های کامپیوتری نیز از چشمان شما در برابر نور آبی مضر ساطع شده توسط دستگاه‌های دیجیتال محافظت می‌کنند. تحقیقات بیشتری مورد نیاز است تا تعیین کند که آیا قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور آبی ناشی از دستگاه‌های دیجیتال خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا یا سایر مشکلات چشمی را در آینده افزایش می‌دهد. اما مطالعات آزمایشگاهی نشان داده‌اند که نور آبی می‌تواند به سلول‌های شبکیه چشم آسیب برساند.

عینک کامپیوتر

عینک کامپیوتر چگونه کار می‌کند؟

اساساً، عینک کامپیوتر میزان تمرکز چشم‌ها را هنگام مشاهده دستگاه‌های دیجیتال کاهش می‌دهد. این عینک‌ها محدوده سنی ندارند و برای افراد در هر سنی آرامش بخش است، به ویژه اگر سن شما بالای 40 سال باشد چهل سالگی زمانی است که کم کم علائم پیرچشمی شروع می‌شود.

قدرت عدسی این عینک‌ها به‌گونه‌ای است که تطابق لازم برای حفظ سوژه در نقطه کانونی در فاصله چشم تا کامپیوتر را ایجاد می‌کند و بهترین عمق میدان دید را به کاربر ارائه می‌دهد.

عینک‌های کامپیوتری نیز باید نزدیک بینی، دوربینی یا آستیگماتیسم شما را اصلاح کنند. تحقیقات نشان می‌دهد که حتی مقادیر کمی از عیوب انکساری اصلاح نشده می‌تواند باعث مشکلات بینایی کامپیوتر و کاهش بهره‌وری شود.

عینک کامپیوتر در مقابل عینک مطالعه

عینک کامپیوتر از جهات مختلفی با عینک معمولی یا عینک مطالعه متفاوت است.

برای راحتی بیشتر، صفحه نمایش کامپیوتر و دستگاه‌های دیجیتال باید حدود 50 تا 67 سانتیمتر از چشمان شما فاصله داشته باشند، این فاصله با نام منطقه میانه شهرت دارد – نزدیک‌تر از دید رانندگی (فاصله) اما دورتر از دید مطالعه (نزدیک).

اگر زیر 40 سال سن دارید و از عینک طبی استفاده می‌کنید، این عینک دید واضحی را در تمام فواصل ایجاد می‌کند. اما برای تمرکز بر روی اجسام میانی و نزدیک همچنان به تلاش عضله مژگانی چشم نیاز دارید. هر چه بیشتر به صفحه نمایش کامپیوتر و گوشی خود خیره شوید، این عضله و چشمان شما خسته‌تر می‌شوند.

اگر علائم پیرچشمی را تجربه می‌کنید عینک دو کانونی می‌تواند دید دور و نزدیک را فراهم کند. اما دید میانه (که برای استفاده از موبایل و کامپیوتر ضروری است) با مشکل مواجه می‌شود. لنزهای پیشرونده و سه کانونی به دید متوسط کمک می‌کنند.

به این دلایل، بسیاری از افراد برای استفاده از کامپیوتر، عینک مطالعه را امتحان می‌کنند، اما این عینک‌ها هم محدودیت‌هایی دارند.

به طور کلی، عینک کامپیوتر حدود 60 درصد قدرت بزرگنمایی عینک مطالعه را دارد (بزرگنمایی بهینه بستگی به این دارد که ترجیح می‌دهید چقدر از صفحه رایانه خود دور بنشینید و دستگاه‌های دیجیتال خود را چقدر نزدیک نگه دارید.)

عینک کامپیوتر خوب سه کار را انجام می‌دهد:

  • عیوب انکساری شما را اصلاح می‌کند.
  • مقدار بهینه بزرگنمایی را برای مشاهده دستگاه‌های دیجیتال ارائه می‌دهد.
  • از چشمان شما در برابر نور آبی محافظت می‌کند.

همچنین، عینک‌های کامپیوتری سفارشی هنگام استفاده از دستگاه، مرکز نوری لنزها را مستقیماً در مقابل مردمک چشم قرار می‌دهند. این فاصله متوسط مردمک در عینک‌های مطالعه فروشگاهی سفارشی نشده است.

عینک‌های مطالعه‌ای که در فروشگاه خریداری می‌شوند معمولاً از چشم‌ها در برابر نور آبی محافظت نمی‌کنند یا خیلی کم محافظت می‌کنند.

عینک‌های کامپیوتری سفارشی نمای وسیع و واضحی از دستگاه‌های دیجیتال ارائه می‌دهند، همچنین تلاش برای تمرکز را کاهش می‌دهند و از چشم‌ها در برابر نور آبی محافظت می‌کنند.

خرید عینک کامپیوتر

طراحی لنز برای عینک کامپیوتر

برای طراحی لنز در عینک کامپیوتر انواع مختلفی وجود دارد. از آنجا که این لنزها به طور خاص برای استفاده در رایانه تجویز می‌شوند، برای رانندگی یا استفاده عمومی مناسب نیستند. این عینک‌ها دارای عدسی‌های سینگل ویژن با قدرت بزرگ‌نمایی هستند تا دیدی واضح، شفاف و بدون مشکل برای کاربر مهیا کنند.

عینک کامپیوتر تک دید

ساده‌ترین عینک کامپیوتر دارای لنزهایی با قدرت یکسان در کل لنز است. به این لنزها، لنزهای تک دید می‌گویند. این قدرت لنز برای نیازهای خاص شما و بر اساس فاصله ترجیحی شما با رایانه سفارشی شده است.

عینک‌های کامپیوتری تک دید، خطر خستگی چشم، تاری دید و وضعیت غیر طبیعی را (که می‌تواند باعث درد گردن و کمر شود) کاهش می‌دهد. آنها برای کاربران جوان و مسن‌تر کامپیوتر به طور یکسان راحت هستند.

عینک کامپیوتری پیشرفته

لنزهای کامپیوتری پیشرفته، لنزهای چند کانونی بدون خط هستند. آنها قدرت‌های متفاوتی برای نیازهای دید دور، متوسط و نزدیک شما دارند.

لنزهای کامپیوتری پروگرسیو دارای ناحیه میانی بزرگ‌تری نسبت به لنزهای پیشرونده معمولی هستند. این لنزها یک نمای گسترده‌تری از صفحه نمایش رایانه را فراهم می‌کنند. اما این لنزها فاصله دور را خیلی خوب نشان نمی‌دهند و به همین دلیل برای رانندگی توصیه نمی‌شوند.

عینک کامپیوتری پیشرفته

عینک کامپیوتر دو کانونی و سه کانونی

از دیگر لنزهای مورد استفاده برای عینک کامپیوتر می‌توان به لنزهای دو کانونی و سه کانونی اشاره کرد. این لنزهای چند کانونی مناطق بزرگ‌تری برای دید متوسط و نزدیک نسبت به لنزهای دو کانونی و سه کانونی معمولی دارند. همچنین موقعیت ناحیه میانی و نزدیک این عینک‌ها برای استفاده کامپیوتری قابل تنظیم است.

اپتومتریست یا چشم‌پزشک شما می‌تواند به شما کمک کند تا تصمیم بگیرید کدام طراحی لنز به بهترین وجه با نیازهای شما برای عینک کامپیوتر مطابقت دارد.

پوشش‌ها و رنگ‌های لنز

برای راحتی و بهره‌وری بیشتر، لنزهای عینک کامپیوتر باید دارای پوشش ضد انعکاس باشند. بازتابش‌های نوری از جلو و عقب سطح عدسی می‌تواند باعث خستگی چشم شود. پوشش ضد انعکاس (AR) این انعکاس‌های مزاحم را از بین می‌برد.

فیلتر نور آبی یکی دیگر از موارد ضروری برای محافظت از چشم‌ها در برابر نور آبی ساطع شده توسط دستگاه‌های دیجیتال است.

ممکن است چشم پزشک توصیه کند که رنگ ملایمی به لنزهای عینک رایانه خود اضافه کنید تا شدت نورهای تند نمایشگر را کاهش دهید.

عینک کامپیوتر را از کجا بخریم؟

برای تهیه این عینک طبی برای کار با کامپیوتر باید نزد چشم‌پزشک یا متخصص بینایی‌سنجی بروید تا معاینه چشم از شما گرفته و نمره احتمالی عینک را تعیین کنند.

اما قبل از رفتن نزد چشم پزشک برای معاینه چشم، بهتر است در خانه فاصله چشم خود با نمایشگر کامپیوتری خود را بگیرید و آن را در اختیار پزشک متخصص قرار دهید. از پل بینی خود تا سطح صفحه نمایش رایانه خود را اندازه بگیرید.

این اندازه‌گیری را برای معاینه چشم همراه خود بیاورید. این به چشم پزشک کمک می‌کند تا بهترین قدرت لنز را برای عینک کامپیوتر شما تعیین کند.

منبع: computer glasses

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *