مقالات آموزشی

جنس لنز چشم سخت و نرم

جنس لنز چشم و ساختار آن

جنس لنز چشم – در گذشته جنس لنزهای چشمی فقط از پلاستیک بود اما با گذشت زمان و نیاز مردم، متریال ساخت آن ها تغییر کرد و تکنولوژی ساختار آن پیشرفت کرده است.

حتی تا جایی فناوری ساخت لنزهای چشمی پیشرفت کرده است که پزشکان از لنز به عنوان یک ابزار برای رساندن دارو به چشم بیمار استفاده می کنند.

برخی از لنزهای تماسی به گونه ای ساخته شده است که با تکنولوژی به کار برده شده در آن می توان از لنز به صورت دائم استفاده کرد.

در این مقاله قصد داریم درباره پیشرفت ساختار لنز و جنس لنز چشم صحبت کنیم.

با ما همراه باشید.

جنس لنز چشم و ساختار آن

جنس لنزهای چشمی از یک لایه پلاستیک یا ژلاتین است که حالت انعطاف پذیری دارد و مانند یک کلاه یا لباس چشمی، سطح قرنیه چشم را می پوشاند.

کمی قبل تر لنزها فقط به دو دسته لنز رنگی زیبایی و لنز طبی بی رنگ تقسیم بندی می شد، اما در حال حاضر لنز طبی رنگی هم به آن ها اضافه شده است.

در سال های اول تولید لنز چشم، لنزها را به شکلی می ساختند که فرد فقط چند ساعت می توانست از آن ها استفاده کند و دلیل آن هم عدم اکسیژن رسانی و آبرسانی مناسب به سطح چشم بود.

اما با گذشت زمان و تقاضای گسترده مردم، تولید کنندگان لنزهای چشمی متریال های بهتر و سازگار تر با چشم را در ساخت لنزها استفاده کردند که این تغییرات در ساختار لنز باعث شد، کاربران مدت زمان بیشتری از لنز استفاده کنند و با آن ها حس راحتی بیشتری داشته باشند.

یکی از تغییرات مثبت در این صنعت به کار گیری از پلیمرهای پلاستیکی  مانند مواد هایدروژل و سیلیکون هایدرژل در ساخت لنزهای چشمی بوده است.

جنس لنز چشم

تحولات جدید در ساختار جنس لنز چشمی

خوشبختانه در حال حاضر جنس اغلب برندهای لنز چشمی به شکلی است که کاربر با آن احساس راحتی بسیاری داشته باشد و در طول مدت استفاده، چشم او اذیت نشود.

اما برخی از این لنزها متاسفانه اکسیژن رسانی مناسبی برای چشم ندارند و به همین دلیل می توان از آن ها به عنوان لنز یک بار مصرف چه در نوع لنز رنگی بدون نمره و چه در نوع لنز طبی نمره دار استفاده کرد.

بهترین و جدیدترین جنس لنز چشم بر مبنای ترکیبی از مواد سیلیکونی و مواد پلمیری است، زیرا عبور اکسیژن از آن ها بسیار بیشتر است و به چشم هم آسیب نمی رساند و مدت زمان زیادی می توان از آن استفاده کرد..

👈 👈 خرید لنز چشم

میژان اکسیژن رسانی در جنس لنزهای چشمی نسل جدید

همانطور که گفتیم لنزهای ساخته شده از ترکیب مواد سیلیکونی و پلیمر تا کنون جزو بهترین و جدیدترین جنس لنز چشم است که اکسیژن رسانی 10 برابری نسبت به لنزهای نسل گذشته و قدیمی تر دارند.

استفاده از این فناوری در ساخت لنزهای چشمی باعث شده است تا امکان استفاده طولانی مدت برای کاربران لنز راحت باشد و همچنین از این تکنولوژی در انواع لنز روزانه، فصلی و لنز سالانه به کار برده می شود.

استفاده دارویی از لنزهای چشمی

یکی دیگر از دستاوردهای صنعت لنز سازی، استفاده از آن به عنوان دارو برای چشم است.

جنس این لنزها از مواد دارویی و مغذی است که در ساختار لنز به کاربرده شده است و برای بیماران تجویز می شود.

به طور مثال کسانی که مشکل خشکی چشم دارند و نمی توانند از لنز طبی استفاده کنند، در ساختار لنز از مکمل هایی مثل روغن امگا3 استفاده می کنند و در نتیجه بیمار می تواند به راحتی از لنز چشمی استفاده کند.

یکی از مزایای لنزهای دارویی این است که بیمار می تواند به راحتی 8 تا 10 ساعت از لنز استفاده کند و ویتامین روزانه چشمی آن ها از این طریق تامین می شود.

یکی دیگر از دستاوردهای پزشکان در ساخت جنس لنز چشم برای کسانی که نسبت به لنز چشم آلرژی دارند به کار گیری از دو تکنولوژی Clear Care و OcuSoft است که باعث بهبود عملکرد لنزهای طبی و رنگی می شود.

تاثیر استفاده از محلول لنز خوب در نگهداری لنز چشم

خوشبختانه در حال حاضر چندین مایع لنز با کیفیت در بازار موجود است که باعث افزایش راحتی لنز در چشم و رطوبت دهی مناسب ذر ساختار آن می شوند که بهترین محلول های نزهای چشمی عبارتند از:

  • اپتی فری
  • آل کلین
  • یونیورسال
  • کانزین پلاس

جنس لنز چشم

👈 👈صفحه خرید محلول لنز چشم

جنس لنز چشم آزاد کننده دارو

یکی از تحولات عظیم در ساخت لنز چشم، استفاده از آن به عنوان یک رابط دارویی در چشم است.

پزشکان پس از بررسی و تحقیقات بسیار، به این نتیجه رسیدند که داروهای چشمی مانند قطره های چشم نتیجه ی قابل قبولی ندارند و فقط 5 درصد آن جذب چشم می شود و آن هم به این دلیل است که سیستم ایمنی چشم، اجازه موارد خارجی به داخل چشم را نمی دهد.

به همین دلیل اقدام به تولید لنزهای طبی دارویی کردند که به وسیله ی یک کلاهک روی چشم قرار می گیرد و به تدریج مواد دارویی آزاد می شود.

جالب است بدانید به مرور زمان، لنز تغییر رنگ می دهد و متخصصان متوجه آزاد شدن مواد می شوند.

جنس لنز چشم

ساختار لنز چشم دائمی

دوستان عزیز توجه داشته باشید که اصطلاح لنز چشم دائم یک اصطلاح اشتباه است و هیچ لنز تماسی دائمی در حال حاضر وجود ندارد.

بیشترین مدت استفاده از لنز به مدت 1 سال است که به آن لنز سالانه گفته می شود.

لنز طبی سالانه یکی از راه حل هایی بود که  کمپانی های سازنده ی لنز چشم برای رفع عیوب اختلالات چشمی به آن متوسل شدند.

جنس لنز چشم طبی یا رنگی سالانه از سیلیکون هایدروژل است و اکسیژن رسانی بسیار خوبی برای قرنیه چشم دارد و همچنین باعث رطوبت رسانی بسیار خوبی به چشم می شود.

سازندگان  لنز سیلیکون هایدروژل مدعی هستند که کاربران می توانند از این لنزها در زمان دوش گرفتن، استخر و در هنگام خواب استفاده کنند.

اما ما همچنان توصیه می کنیم به جز موارد خیلی ضروری که شرایط به گونه ایست که امکان در آوردن لنز از چشم نیست ، هرگز با لنزهای چشمی چه در نوع طبی و چه در نوع رنگی با آن ها به استخر و حمام نرورید و هرگز با آن ها نخوابید.

جنس لنز چشم

ساختار لنز چشم نرم

جنس لنزهای چشمی نرم به گونه ایست که دارای انعطاف پذیری و شکل پذیری بالایی است و با توجه به انحنای قرنیه (بیس کرو) به راختی روی مردمک چشم جای می گیرد.

میزان اکسیژن رسانی و محتوای آب آن بسیار خوب است و فرد با این لنز ها کاملا احساس راحتی دارد و به همین دلیل فرد می تواند در مدت زمان طولانی تری از آن ها استفاده کند

جنس لنز چشم

جنس لنزهای چشمی نفوذ پذیر به گاز یا GP

این نوع لنزها در گروه لنز های هارد یا سخت قرار دارند  و و انعطاف پدیری بسیار کمتری نسبت به لنز های نرم یا سافت دارند.

میزان محتوای آب این لنز ها نسبت به لنزهای نرم بسیار کنتر است اما در عوض نفوذ پذیری بیشتری نسبت به گازها دارند.

این لنزها گزینه مناسب تری برای افراد مبتلا به آستیگماتیسم هستند.

البته در حال حاضر لنز توریک نرم برای افراد مبتلا به آستیگماتیسم در بازار موجود می باشد که جنس و کیفیت آن ها بسیار خوب و راحت است و کاربران آن ها، از استفاده ی این لنزها بسیار راضی هستند.

به طور کلی کاربرد لنزهای چشمی سخت در بین افراد بیمار بسیار کمتر از لنزهای تماسی نرم هستند.

همچنین این لنزها برای افرادی که مشکل قرنیه دارند ( به طور مثال قرنیه آن ها حالت خاصی دارد) هم کاربرد  دارد.

لنزهای چشمی با ساختار بیونیکی

در سال 2018 یک کمپانی آمریکایی به نام Ocumetics Technology از یک نوع لنز چشمی جدید تحت عنوان لنز بیونیکی رونمایی کرد.

جنس لنز چشم بیونیکی به گونه ایست که قدرت دید آن 20 به 20 است و این ویژگی باعث شده است تا قدرت بینایی افراد تا 3 برابر بیش تر از قبل باشد.

این لنزها برای افرادی که از عینگ طبی استفاده می کنند و تمایلی به عینک زدن ندارند بسیار مناسب است.

حتی لنزهای بیونیکی برای کسانی که دچار آب مروارید هم هستند بسیار مناسب است و می تواند جایگزین عمل عدسی باشد.

جنس لنز چشم ضد اشعه X

یکی دیگر از پیشرفت های حوزه ساخت لنزهای چشمی، تولید لنزهایی است که باعث جلوگیری از نور شدید خورشید و هم چنین اشعه ماوراء بنفش به چشم می شود.

این لنزها را کسانی که دچار اختلالات چشمی هستند می توانند به راحتی استفاده کنند و نیازی به عینک آفتابی نخواهند داشت.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *